multispark cdi

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Plaats reactie
Nicoscub
bamilover
Berichten: 1795
Lid geworden op: 18 dec 2010 12:37
Bezit: Honda c90 p.i.p.
Honda c50lac
Honda c90 OT
Honda z50j2 p.i.p.
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

multispark cdi

Bericht door Nicoscub »

Kwam op ebay een cdi tegen die 4 vonkjes geeft ipv 1!

http://www.ebay.nl/itm/260880114837?ssP ... 1497.l2649

Heeft iemand hier ervaring mee?
Als je het koud hebt, ga dan in de hoek staan............. Daar is het 90°
https://www.nicovanstrien.nl
Afbeelding

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: multispark cdi

Bericht door Dennis »

Ik ben niet overtuigd. Ze laten zo leuk een foto van normale vonk en van hun vonk zien, maar die vind ik
al dubieus. Mijn vonken zien er altijd uit zoals de onderste foto hoor, niet zo'n dun rotstreepje als op de bovenste
foto. Het is gewoon belangrijk om een sterke vonk te hebben, en dat zouden die 12V systemen toch wel moeten
hebben, al is het deels afhankelijk van het type bobine.
Ze hebben hun cdi unit vergeleken met een bepaald type blok met cdi. Maar wie zegt dat hun cdi exact hetzelfde
ontstekingsverloop/curve heeft als die originele cdi unit van dat blok? Daar kun je ook al winst in halen, als je betere
ontstekingscurve hebt. En verder zal er best variatie zijn in hoe sterk of zwak een vonk is, tussen al die imitatie blokken.

groeten,
Dennis
''UNOX MAN''

Nicoscub
bamilover
Berichten: 1795
Lid geworden op: 18 dec 2010 12:37
Bezit: Honda c90 p.i.p.
Honda c50lac
Honda c90 OT
Honda z50j2 p.i.p.
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: multispark cdi

Bericht door Nicoscub »

Het schijnt het onregelmatig lopen van een motor op te lossen en eventueel onverbrande benzine toch te verbranden, waardoor de motor zuiniger gaat lopen en zo krijgt de motor ook meer kracht!

Dat is ongeveer waar het op neer komt volgens de adverteerder van deze Hustle multispark cdi.
Ik heb hem besteld en inmiddels ook binnen en zal hem binnenkort ook in 1 van mijn plofmachines gaan plaatsen, zodra ik dat heb gedaan en een beetje heb getest zal ik jullie laten weten wat het resultaat is!

grtz Nico
Als je het koud hebt, ga dan in de hoek staan............. Daar is het 90°
https://www.nicovanstrien.nl
Afbeelding

Skiller
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 30 jan 2007 20:40
Bezit: Nog in opbouw:
Honda SS50Z K1-AR
Honda CR750
Locatie: Hoogeveen

Re: multispark cdi

Bericht door Skiller »

Twin spark is gebaseerd op een ander principe, namelijk het op 2 punten beginnen van een vlamfront.
In dit geval (multi spark) begint je vlamfront op een en dezelfde plek maar vind er nog een extra "begin/voortzetting" plaats.

Principes en prestaties van de eerstgenoemde zijn bekend, bewezen en werken (al dan niet heel erg duidelijk merkbaar bij onze brommers).
Wat de laatste betreft ben ik wat sceptisch in principes en prestaties, maar ik heb ook niet alle wijsheid in pacht.

Nicoscub
bamilover
Berichten: 1795
Lid geworden op: 18 dec 2010 12:37
Bezit: Honda c90 p.i.p.
Honda c50lac
Honda c90 OT
Honda z50j2 p.i.p.
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: multispark cdi

Bericht door Nicoscub »

Ook ik heb niet alle wijsheid in pacht en ik had een cdi nodig voor de c90 waar ik mee bezig ben zodoende ben ik gaan zoeken en je hebt veel verschillende cdi's op de markt van heel voordelige tot wat duurder en nog duurder!

zal wat voorbeeldjes geven van goedkoop naar duurder.

Ebay: http://www.ebay.com/itm/260895403404?ss ... 1438.l2649

Nemeco: http://www.groothandel-nemeco.nl/winkel ... 22_55.html

Coos matser:http://www.4taktwinkel.nl/contents/nl/d64.html

Voor ebay zijn er geen verzendkosten en dus is de goedkoopste van allemaal met €4,42 ongeveer!
Voor Coos Matser en Nemeco zijn er uiteraard wel verzendkosten van €6,75.

Op het moment heb ik een cdi van mijn Honda c50 in gebruik die origineel Honda is en binnenkort zal ik de multispark cdi erin gaan zetten om te kijken of ik verschil voel/merk!
Als je het koud hebt, ga dan in de hoek staan............. Daar is het 90°
https://www.nicovanstrien.nl
Afbeelding

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: multispark cdi

Bericht door h5speedje »

Ik begrijp het principe achter de multispark ook niet echt...het is echt de bedoeling dat hij op het juiste moment ontbrand en daar heb je als je alles goed voor elkaar hebt maar 1 vonk voor nodig..
Waarschijnlijk hebben ze iets teveel naar de commonrail diesels gekeken die meerdere keren inspuiten maar dit is puur om zo efficient mogelijk om te gaan met de brandstof..

Andere opmerking is bij multispark...goed normaal slaan we een bepaalde hoeveelheid elektriciteit op om er een vonk van te maken...wat gebeurd er als je nu 4x gaat vonken?? neemt het stroomverbruik dan toe?? zo nee dan gaat dus de vonkcappaciteit achteruit..

Van sommige motoren weet ik dat ze elke keer vonken als ze het bdp paseren; 1e keer om het mengsel te ontbranden en 2e keer in de uitlaatslag om de bougie extra schoon te branden..

Ik denk dat het gewoon een kwestie is van die multispark monteren en gewoon gaan rijden...zie je vanzelf wat het doet en of het werkt...
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16197
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: multispark cdi

Bericht door nielspbr »

De enige toepassing die ik voor een groep vonkjes kan verzinnen is een leanburn motor, maar daarvoor zul je toch echt met injectie en lambasondes etc. aan de gang moeten.

Ik heb liever 1 enkele stevige vonk.
(hoewel ik mijn cdi ervan verdenk dat die boven de 8000 toeren ook dubbelvonkt, de toerenteller raakt daar van slag)

Nicoscub
bamilover
Berichten: 1795
Lid geworden op: 18 dec 2010 12:37
Bezit: Honda c90 p.i.p.
Honda c50lac
Honda c90 OT
Honda z50j2 p.i.p.
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: multispark cdi

Bericht door Nicoscub »

Ik heb nog geen tijd gehad voor de multispark cdi maar ga hem voor de c90 gebruiken dus begin februari dan moet hij gaan vonken!
Als je het koud hebt, ga dan in de hoek staan............. Daar is het 90°
https://www.nicovanstrien.nl
Afbeelding

evilBunny
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 feb 2012 10:59
Bezit: ss50 verbouwing
cf50 voor de vriendin
Locatie: Nijmegen

Re: multispark cdi

Bericht door evilBunny »

Hoi zal ook even een duit in het zakjedoen, ontstekingen ligt wel in mijn straatje kwa voormalige studie en projecten (2takt diLPG).
De enige toegevoegde waarde van multisparken is als het mengsel niet goed wil ontbranden (met name een koude start).
Zodra een blok op tempratuur is wordt dit een bijzaak (tenzij je iets anders dan benzine gaat stoken zoals b.v. LPG en dit met een directe injectie doet waardoor de kop tempratuur weer flink daalt voor een kort moment).
Ik beaam verder wat Niels zegt een stevige vonk ,wel op het juiste moment.

MvG Bernard

(zo dat was dan ook gelijk mijn eerste post op het forum)

Nicoscub
bamilover
Berichten: 1795
Lid geworden op: 18 dec 2010 12:37
Bezit: Honda c90 p.i.p.
Honda c50lac
Honda c90 OT
Honda z50j2 p.i.p.
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: multispark cdi

Bericht door Nicoscub »

IK heb er nu een paar keer mee gereden met een 86cc blok en als hij koud is houdt hij nog wel een beetje in maar een paar tellen later niet meer! Ik heb er een iridium bougie in zitten en een 20mm carb. en de trekkracht is eigenlijk door alle toeren goed! Ik zal het als de versnellingsbak verwisselt is ook nog eens proberen met een normale cdi!
Als je het koud hebt, ga dan in de hoek staan............. Daar is het 90°
https://www.nicovanstrien.nl
Afbeelding

Plaats reactie