Turbo? Gewoon proberen...
Geplaatst: 25 nov 2011 16:15
Bij deze een aparte thread over mijn projectje, namelijk mijn SS van een turbo voorzien.
Inspiratie was een gast die flink boost wist te krijgen met een 160cc 1 cil. honda grasmaaierblok met een mini turbotje.
De eerste spulletjes zijn binnen, de turbo:
Een 300% oliepomp
en een oliedrukmeter met sensor ding
Het verhaal so far is dat ik 1,2 bar oliedruk heb met de gewone pomp in mijn C90 blok bij koude motor en aardig wat toeren.
Dat is niet genoeg want de turbo heeft minstens een bar of anderhalf nodig en dan moet er ook nog olie naar de kop.
Ik heb op dat filmpje van die turbo monkey gezien dat hij ook gewoon oliedruk uit het blok gebruikt, dus ik gok dat met een 300% pomp en wat geklooi er wel genoeg druk opgebouwd kan worden dat alles heel blijft zonder dat ik met 12v pompen moet werken voor de aanvoer.
Afvoer van olie van de turbo is een ander verhaal. De olie moet direct weg, vrijwel recht naar beneden. De afvoerbuis mag max een hoek van 30 graden hebben. Als de olie niet direct weg kan komen er luchtbelletjes in het glijlager, en dan issie gelijk verrot. Dus ik denk dat er een opvangbakje onder de turbo moet komen en met een pomp de olie terug de carter in moet. Ik heb die Dellorto pomp gekocht, maar die heeft een PWM stuursignaal nodig, en ik weet niet zo goed hoe ik dat moet regelen. Ik heb iets anders gevonden wat ik kan doen als dat niet werkt:
http://www.mbe-motorsports.com/catalog/ ... cts_id/328
Volgend probleem; aangezien het een blow through setup wordt, omdat de turbo (een KKK KP31 van een Smart) daarvoor ontworpen is, moet de carb (Mikuni VM24) aangepast worden. Als het lukt om boost te krijgen, ontstaat overdruk in de carb, om te voorkomen dat de benzine uit de vlotterbak gedrukt wordt, moet de vlotterkamer ook onder druk komen. Ook moet de benzine onder druk de vlotterkamer in. De benzinedruk is afhankelijk van de boost druk. Eigenlijk moet de benzinedruk de boostdruk+een beetje zijn.
Ik moet dus een benzinepomp hebben die meer dan de boostdruk kan hebben, en een regelaar. Zoiets:
http://www.dellorto.com/merchandise/pro ... ctionID=18
http://www.dellorto.com/merchandise/pro ... ctionID=18
Verder moet ik de veer in de wastegate actuator veranderen. Deze staat nu op 0,8bar. Dus bij 0,8bar boost gaat de wastegate open. 0,8bar vind ik veel. Ik begin liever bij 0,4 bar ongeveer.
Wat staat er nu te doen:
-Kop en cilinder er af, koppeling er af en de nieuwe oliepomp monteren.
-Compressieverhouding berekenen en eventueel verlagen. Hoge compressie + turbo = detonation, dat willen we niet Ik ga voor een CR van 9:1 ongeveer, dan langzaam de boost opvoeren.
-De turbo is speciaal ontworpen voor de Smart, dus ik moet het uitlaatspruitstuk die er op zit aanpassen zodat ik hem kan gebruiken.
-Een steun voor de turbo maken.
-Uitlaat fabriceren.
-Olieaanvoerleidingen aanleggen
-Olieafvoer regelen
-Buizen/slangen van turbo naar carb bedenken
-Dan begint het hele carb afstel benzinedruk vs. boost gezeik. Als ik überhaupt boost kan opbouwen.
Heb het druk met werk op moment, maar hopelijk kan ik binnenkort tijd maken om iig de pomp te monteren en de CR te berekenen, dan weet ik hoe ik verder moet.
Deadline is uiteraard de Hondadag
Leuk leesvoer voor geïnteresseerden:
Maximum Boost PDF
Inspiratie was een gast die flink boost wist te krijgen met een 160cc 1 cil. honda grasmaaierblok met een mini turbotje.
De eerste spulletjes zijn binnen, de turbo:
Een 300% oliepomp
en een oliedrukmeter met sensor ding
Het verhaal so far is dat ik 1,2 bar oliedruk heb met de gewone pomp in mijn C90 blok bij koude motor en aardig wat toeren.
Dat is niet genoeg want de turbo heeft minstens een bar of anderhalf nodig en dan moet er ook nog olie naar de kop.
Ik heb op dat filmpje van die turbo monkey gezien dat hij ook gewoon oliedruk uit het blok gebruikt, dus ik gok dat met een 300% pomp en wat geklooi er wel genoeg druk opgebouwd kan worden dat alles heel blijft zonder dat ik met 12v pompen moet werken voor de aanvoer.
Afvoer van olie van de turbo is een ander verhaal. De olie moet direct weg, vrijwel recht naar beneden. De afvoerbuis mag max een hoek van 30 graden hebben. Als de olie niet direct weg kan komen er luchtbelletjes in het glijlager, en dan issie gelijk verrot. Dus ik denk dat er een opvangbakje onder de turbo moet komen en met een pomp de olie terug de carter in moet. Ik heb die Dellorto pomp gekocht, maar die heeft een PWM stuursignaal nodig, en ik weet niet zo goed hoe ik dat moet regelen. Ik heb iets anders gevonden wat ik kan doen als dat niet werkt:
http://www.mbe-motorsports.com/catalog/ ... cts_id/328
Volgend probleem; aangezien het een blow through setup wordt, omdat de turbo (een KKK KP31 van een Smart) daarvoor ontworpen is, moet de carb (Mikuni VM24) aangepast worden. Als het lukt om boost te krijgen, ontstaat overdruk in de carb, om te voorkomen dat de benzine uit de vlotterbak gedrukt wordt, moet de vlotterkamer ook onder druk komen. Ook moet de benzine onder druk de vlotterkamer in. De benzinedruk is afhankelijk van de boost druk. Eigenlijk moet de benzinedruk de boostdruk+een beetje zijn.
Ik moet dus een benzinepomp hebben die meer dan de boostdruk kan hebben, en een regelaar. Zoiets:
http://www.dellorto.com/merchandise/pro ... ctionID=18
http://www.dellorto.com/merchandise/pro ... ctionID=18
Verder moet ik de veer in de wastegate actuator veranderen. Deze staat nu op 0,8bar. Dus bij 0,8bar boost gaat de wastegate open. 0,8bar vind ik veel. Ik begin liever bij 0,4 bar ongeveer.
Wat staat er nu te doen:
-Kop en cilinder er af, koppeling er af en de nieuwe oliepomp monteren.
-Compressieverhouding berekenen en eventueel verlagen. Hoge compressie + turbo = detonation, dat willen we niet Ik ga voor een CR van 9:1 ongeveer, dan langzaam de boost opvoeren.
-De turbo is speciaal ontworpen voor de Smart, dus ik moet het uitlaatspruitstuk die er op zit aanpassen zodat ik hem kan gebruiken.
-Een steun voor de turbo maken.
-Uitlaat fabriceren.
-Olieaanvoerleidingen aanleggen
-Olieafvoer regelen
-Buizen/slangen van turbo naar carb bedenken
-Dan begint het hele carb afstel benzinedruk vs. boost gezeik. Als ik überhaupt boost kan opbouwen.
Heb het druk met werk op moment, maar hopelijk kan ik binnenkort tijd maken om iig de pomp te monteren en de CR te berekenen, dan weet ik hoe ik verder moet.
Deadline is uiteraard de Hondadag
Leuk leesvoer voor geïnteresseerden:
Maximum Boost PDF