Turbo? Gewoon proberen...

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door Tedski »

Bij deze een aparte thread over mijn projectje, namelijk mijn SS van een turbo voorzien.
Inspiratie was een gast die flink boost wist te krijgen met een 160cc 1 cil. honda grasmaaierblok met een mini turbotje.

De eerste spulletjes zijn binnen, de turbo:

Afbeelding

Een 300% oliepomp

Afbeelding

en een oliedrukmeter met sensor ding

Afbeelding

Het verhaal so far is dat ik 1,2 bar oliedruk heb met de gewone pomp in mijn C90 blok bij koude motor en aardig wat toeren.
Dat is niet genoeg want de turbo heeft minstens een bar of anderhalf nodig en dan moet er ook nog olie naar de kop.
Ik heb op dat filmpje van die turbo monkey gezien dat hij ook gewoon oliedruk uit het blok gebruikt, dus ik gok dat met een 300% pomp en wat geklooi er wel genoeg druk opgebouwd kan worden dat alles heel blijft zonder dat ik met 12v pompen moet werken voor de aanvoer.

Afvoer van olie van de turbo is een ander verhaal. De olie moet direct weg, vrijwel recht naar beneden. De afvoerbuis mag max een hoek van 30 graden hebben. Als de olie niet direct weg kan komen er luchtbelletjes in het glijlager, en dan issie gelijk verrot. Dus ik denk dat er een opvangbakje onder de turbo moet komen en met een pomp de olie terug de carter in moet. Ik heb die Dellorto pomp gekocht, maar die heeft een PWM stuursignaal nodig, en ik weet niet zo goed hoe ik dat moet regelen. Ik heb iets anders gevonden wat ik kan doen als dat niet werkt:
http://www.mbe-motorsports.com/catalog/ ... cts_id/328

Volgend probleem; aangezien het een blow through setup wordt, omdat de turbo (een KKK KP31 van een Smart) daarvoor ontworpen is, moet de carb (Mikuni VM24) aangepast worden. Als het lukt om boost te krijgen, ontstaat overdruk in de carb, om te voorkomen dat de benzine uit de vlotterbak gedrukt wordt, moet de vlotterkamer ook onder druk komen. Ook moet de benzine onder druk de vlotterkamer in. De benzinedruk is afhankelijk van de boost druk. Eigenlijk moet de benzinedruk de boostdruk+een beetje zijn.
Ik moet dus een benzinepomp hebben die meer dan de boostdruk kan hebben, en een regelaar. Zoiets:
http://www.dellorto.com/merchandise/pro ... ctionID=18
http://www.dellorto.com/merchandise/pro ... ctionID=18

Verder moet ik de veer in de wastegate actuator veranderen. Deze staat nu op 0,8bar. Dus bij 0,8bar boost gaat de wastegate open. 0,8bar vind ik veel. Ik begin liever bij 0,4 bar ongeveer.

Wat staat er nu te doen:
-Kop en cilinder er af, koppeling er af en de nieuwe oliepomp monteren.
-Compressieverhouding berekenen en eventueel verlagen. Hoge compressie + turbo = detonation, dat willen we niet :) Ik ga voor een CR van 9:1 ongeveer, dan langzaam de boost opvoeren.
-De turbo is speciaal ontworpen voor de Smart, dus ik moet het uitlaatspruitstuk die er op zit aanpassen zodat ik hem kan gebruiken.
-Een steun voor de turbo maken.
-Uitlaat fabriceren.
-Olieaanvoerleidingen aanleggen
-Olieafvoer regelen
-Buizen/slangen van turbo naar carb bedenken
-Dan begint het hele carb afstel benzinedruk vs. boost gezeik. Als ik überhaupt boost kan opbouwen.

Heb het druk met werk op moment, maar hopelijk kan ik binnenkort tijd maken om iig de pomp te monteren en de CR te berekenen, dan weet ik hoe ik verder moet.
Deadline is uiteraard de Hondadag ;)

Leuk leesvoer voor geïnteresseerden:
Maximum Boost PDF

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door nielspbr »

12V zuiger in je 6V blokje? heb je gelijk 3mm.

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door Tedski »

Inderdaad, of weer een platte zuiger monteren, ik heb nu een bolle zuiger en ot70 kop.
Er bestaan toch wel 51mm platte zuigers?

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door ciebie »

klinkt allemaal als prima plannen:D

een benzinepomp, van een injectie brommert.. ik weet alleen niet hoeveel bar deze geeft
http://link.marktplaats.nl/505457634

edit: (ik heb geen idee wat je budget is (low-budget gok ik:D), maar misschien is het complete injectie systeem van http://link.marktplaats.nl/506125522 deze brommer overzetten een idee! ik zou het zelf graag nog eens proberen, als ik weer de financiën ervoor heb)

ik bedenk me nu dat die injector veelste klein is, laat maar dus!

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door Tedski »

Wat budget betreft, het moet inderdaad leuk blijven, dat is natuurlijk rekbaar, maar ik ga niet als die turbo monkey de halve takegawa catalogus aan me blok knopen. Ik wil voor minder dan die superhead kits klaar zijn.

Ik heb over injectie nagedacht, je hebt een soort van betaalbare kit, ook bij mbe:
http://www.mbe-motorsports.com/catalog/ ... cts_id/190

Maar dan gaat de 'oldschoolheid' er een beetje vanaf. Hoewel het te cool is dat je dan via bluetooth gas kan geven, ga ik denk ik toch voor carb, maar ik twijfel nog een beetje. Lijkt me leuk om het met een carb voor elkaar te krijgen.
Ik denk dat het moeilijk wordt een injectiesysteem van een 2takt/andere brommer over te zetten als de ECU niet programmeerbaar is, ik wil namelijk wel het mengsel kunnen regelen.
Voordeel van injectie is wel dat je niet hoeft te spelen met benzinepompen en drukregelaars, lekkende carbs en drukverlies door allerlei gaatjes in de carb, maar goed, dat is ook beetje de uitdaging.

~Thijs~
4T-MSB regular
Berichten: 256
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:11
Bezit: XL70 - 1974
Ape 50 - 2005
Locatie: Amersfoort

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door ~Thijs~ »

Kieper er E100 Bio-Ethanol in dan, octaan 105 en heeft als het goed is ook een koelende werking (en m'n puch ging er ook harder van :mrgreen: ) door die octaan 105 kan je CR weer iets omhoog :wink:

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door Tedski »

Vet, waar koop je dat?

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door ciebie »

ik heb het gekocht bij de action, of in duitsland tanken;)

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door Dennis »

Volgens mij wil je niet zo'n hoge CR, want dat is nadelig voor je toerental, en die zul je wel moeten
maken. Verder wordt je blok misschien wel te warm met zo'n hoge CR. Ik zou lager beginnen, 8:1 max.
En daarna gewoon de compressiedruk meten met een compressiemeter, aangezien je uiteindelijke compressie
onder andere van je nokkenas en verlies langs cilinderwand afhankelijk is. En niet te vergeten, inlaat temperaturen.
Die gaan omhoog door je turbo, en verlagen je vullingsgraad en verhogen de temperaturen in je kop. Dus lagere
compressie om te beginnen is beter.

Oja, en je wilt een tamme nokkenas, als ik dat nog niet gezegd had eerder. Gewoon een 41 nok pakken of ietsje sneller,
zoals een originele C70 nok/S65 nok. Geen race nokkenas pakken.

De afvoer van de olie van je turbo is niet zo'n probleem, als je de turbo maar hoger dan de afvoer en het olieniveau in je blok hebt. Met een turbo onder of naast je blok heb je wel zo'n scavenger pomp nodig.

Succes
Dennis
''UNOX MAN''

~Thijs~
4T-MSB regular
Berichten: 256
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:11
Bezit: XL70 - 1974
Ape 50 - 2005
Locatie: Amersfoort

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door ~Thijs~ »

Tedski schreef:Vet, waar koop je dat?
Dit koop je inderdaad gewoon bij de Action, is eigenlijk ook een van de puurste vormen die er te krijgen is en de liter net zo duur als benzine ;)

Maar niet verder vertellen, anders tankt zo iedereen bij de action :mrgreen:

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door Tedski »

Vorderingen!

Ik heb de inhoud van de kamer van een 70 kop gevonden, dat is 18cc. De volume van de bolling op mijn zuiger is 8cc.
Koppakking is 1mm dik, en heeft een diameter van 52mm, en de zuiger komt 0.5mm uit de cilinder.

CR = 10:1

Dus, 1 tot 1.5mm aan voetpakkingen erbij dan kom ik tussen de 8:1 en 8.5:1. Lijkt me mooi.
http://www.csgnetwork.com/compcalc.html

Zo ff oliepomp monteren, cilinder en kop er weer op, dan verder met het uitlaatspruitstuk.

Vanavond foto's :)

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door ciebie »

Tedski schreef:Vorderingen!

Ik heb de inhoud van de kamer van een 70 kop gevonden, dat is 18cc. De volume van de bolling op mijn zuiger is 8cc.
Koppakking is 1mm dik, en heeft een diameter van 52mm, en de zuiger komt 0.5mm uit de cilinder.

CR = 10:1

Dus, 1 tot 1.5mm aan voetpakkingen erbij dan kom ik tussen de 8:1 en 8.5:1. Lijkt me mooi.
http://www.csgnetwork.com/compcalc.html

Zo ff oliepomp monteren, cilinder en kop er weer op, dan verder met het uitlaatspruitstuk.

Vanavond foto's :)
Je schiet zo te horen al flink op! :D

ik weet niet hoe veel 'rek' er in de distributieketting van een liggend blokje zit, maar toen ik de cilinder van m'n cb 1.5mm omhoog wilde halen met een alu voetpakking stond de ketting verschrikkelijk strak,

volgens mij heb je wat meer stel-ruimte in een liggend blokje dus moet het wel goed komen maar ik denk ik meld het even

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door Tedski »

Goed; compressie verlaagd, oliepomp zit, en hij hangt:

Afbeelding

Het zit nu zo:
Versie 1, misschien maken we dit nog anders, het kan efficienter denken we.

Afbeelding

De koppelingscarter ligt er nog af omdat er een olie retour banjo oid op moet komen. Ik moet een scavengepump bestellen :)

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door nielspbr »

Heb je al een sterkere koppeling gemonteerd voor als er druk opgebouwd gaat worden?

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door Tedski »

CL70 2 plaats met kitaco veren en nieuwe platen. Moetiekunnehebbe :)

De turbo komt ook niet aan alleen de uitlaatpoort te hangen, daar is hij veel te zwaar voor. Dat wordt beugeltjes maken.

Plaats reactie