Pagina 18 van 21

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Geplaatst: 24 apr 2013 21:20
door NIX
Eigenlijk ga je terug naar af. Van de linkerspoel in de alternator maak je een zwevende spoel. Dat doe je door de gele af te plakken. De witte en het uiteinde van de spoel laat je naar de bruggelijkrichter lopen (entje kopen, dus). Die heeft 4 polen. 2 Voor wisselspanning (~), daar gaan de 2 spoeldraden op. Op de andere 2 gaan de massa (op -) en de rode van de accu (op +).

Wat je nu gedaan hebt, is de spoel optimaal opgezet voor het laden van de accu. Je hebt nu geen draadje meer voor je koplamp. Alle prik gaat naar de accu en je werkt ook niet meer met je spanningsregelaar. Vanaf de + van de bruggelijkrichter gaat de prik naar je accu en naar al je turbotoeters. Als dat je accu dan nog leegtrekt, dan zal je naar een laadspoel met meer vermogen op zoek moeten.

Een bruggelijkrichter heeft in plaats van 1 diode, er 4. Dat maakt van de min van wisselspanning een plus. Dat kan als je 4 diodes op de juiste manier schakelt en dat is wat een bruggelijkrichter is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Geplaatst: 24 apr 2013 22:11
door Tedski
Gotcha. Dank.

Maar, nu heb ik even met een vriend zitten brainstormen die hier veel meer verstand van heeft dan ik, en wij komen op 2 problemen:

Zonder spanningsregelaar kun je bij veel toeren wellicht iets van 18 of meer volt op je accu zetten. Dat vind geen enkele accu leuk.

Waarom lopen geel en wit naar de spanningsregelaar? Moet je dan niet op geel en wit een bruggegelijkrichter zetten, en allebei naar de spanningsregelaar. De spanningsregelaar houdt de boel dan netjes op max 13.8v, met meer ampere, toch?

Ff uitzoeken precies hoe een spanningsregelaar werkt...

Thanks iig.

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Geplaatst: 24 apr 2013 22:13
door KiP

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Geplaatst: 24 apr 2013 22:38
door NIX
Kijk naar het schema dat je postte, dan zie je dat de gele halverwege de wikkeling wordt afgetapt. Die geeft dus gewoon minder stroom dan de witte. Voor een bruggelijkrichter heb je dat niet nodig.

De oorspronkelijke regelt (bij mijn weten) alleen de spanning van de gele zodat je koplamp niet klapt. De witte wordt alleen gelijkgericht voor acculaadstroom. Daarom gaan er dus wel 2 draden in, maar er wordt bij beiden wat anders mee gedaan. De gele wordt a la een 3 pins geregeld en de witte ala een losse enkele gelijkrichter tot gelijkstroom gemaakt.

Ik denk dat de piekspanning op de top van de sinus zelfs wel tot 30V kan oplopen. Maar dat zijn toppen, geen constante spanning, dan kan een accu wel hebben. Bovendien zit er iets weerstand in de diodes, dus de pieken zijn bij een bruggelijkrichter een pietsje lager nog dan de oorspronkelijke enkelvoudige gelijkgerichte spanning. Je hebt alleen 2x zoveel toppen, dus bijna 2x meer laadstroom. En het is nu even om een volle accu te doen had ik begrepen.

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Geplaatst: 24 apr 2013 23:43
door Tedski
Klinkt logisch, thanks Nix.

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Geplaatst: 29 apr 2013 11:38
door irmin
bestaan er geen 3-fase dynamo's voor dit type blokjes?
krijfg je dus wel een accu gevoede ontsteking. Dus accu leeg is dan ook echt niet meer rijden. Maar het is wel de maximale opbrengst denk ik.

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Geplaatst: 29 apr 2013 17:02
door Brommert
irmin schreef:bestaan er geen 3-fase dynamo's voor dit type blokjes?
Die bestaan, de madass 125 heeft een 3 fase dynamo (en een binnenstebuiten startmotor ontsteking). Gelukkig is er ook rekening gehouden met de madass tuners, dus hier een setje wat op een normaal blok past: KLIK. Moet je wel nog het juiste type (3 fase) regelaar en een DC CDI bij hebben. Maar past dus gewoon op een 12V kruk tap.

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Geplaatst: 04 mei 2013 20:47
door Edo
Grote jaren 70 CB's hebben een compacte 3-fase regelaar.

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Geplaatst: 29 mei 2013 20:23
door Tedski
Volgens mij is mijn spanningsregelaar gewoon verrot.
Nieuwe accu er in, starten, accu er af en gemeten. 7v. Gasgeven, 16v. Da hoort nie.

Keurig 16v wisselspanning op de witte draad, 6v op de gele bij stationair. Maar way te weinig of te veel gelijkstroom op de rode.

Ik zeg die is rot. Eerst dat maar eens wisselen voordat ik complete ombouw acties ga ondernemen.
En mijn vorige accu, een 2 jaar oude Landpoort, is ook rot.

Ik kon gelijk weer vlotterhoogte aanpassen met die nieuwe accu doordat ik meer benzinedruk had. Ben weer een stapje verder.

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Geplaatst: 29 mei 2013 22:01
door NIX
Volgens mij wordt alleen de gele geregeld en de witte alleen gelijkgericht naar de rode.

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Geplaatst: 20 jun 2013 02:05
door Tedski
Ik heb een Nice vliegwielkap nodig. Iemand een idee wie dat heeft liggen, peeps of winkels?

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Geplaatst: 20 jun 2013 20:24
door gerbrandicus
Daxdodo misschien?

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Geplaatst: 21 jun 2013 02:23
door Tedski
Paar keer gebeld, nam niet op.

Ik heb de nice ontsteking in een c90 kap geklust, c90 pickup en vliegwiel behouden, maar nou nog steeds geen laadspanning. Morgen maar eens draadjes direct trekken, draadboom overslaan. Gezeik.

My kingdom for 13.x volt op de accu :)

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Geplaatst: 21 jun 2013 19:24
door Mano
Tedski schreef:Paar keer gebeld, nam niet op.

Ik heb de nice ontsteking in een c90 kap geklust, c90 pickup en vliegwiel behouden, maar nou nog steeds geen laadspanning. Morgen maar eens draadjes direct trekken, draadboom overslaan. Gezeik.

My kingdom for 13.x volt op de accu :)
en dan hup naar Bunnik met dat hok!!
tijd dat we je creatie eens in het eggie kunnen bewonderen

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Geplaatst: 23 jun 2013 14:48
door Tedski
woohoo, de HDD uitgereden.
Ding begint betrouwbaar te worden, te gek man. Super leuk rijden op dat ding. Ik heb even geruild met een maat en hij zat ook met een big smile op mn bike.

Leuke dag wederom.

Nu nog wat beter afstellen. Ik begin de big end te horen, dus die heeft nog maar weinig te leven. Misschien een langere slag kruk er in, iets meer cc's, boost opschroeven, hmmmm 8-)