Binnenrotor van ebay gemonteerd!!

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
geert666
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 107
Lid geworden op: 02 feb 2012 10:58
Bezit: Honda CHALY Pink!!

Binnenrotor van ebay gemonteerd!!

Bericht door geert666 »

Vandaag een binnenrotor, die ik bij ebay gekocht had gemonteerd.

Is vergeleken met de originele die erop zat een heel verschil.
Reageert fel op gas!

http://www.youtube.com/watch?v=ocgiOzTU ... e=youtu.be
.
Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Binnenrotor van ebay gemonteerd!!

Bericht door NIX »

De vraag is of hij nu ook sneller optrekt. Je raakt namelijk wel wat koppel onderin kwijt en op zich is er aan de verbranding niets gewijzigd. Hooguit is de timing nu anders, weet niet wat er eerst op zat.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

TooCrash
4T-MSB regular
Berichten: 374
Lid geworden op: 17 mar 2007 20:23

Re: Binnenrotor van ebay gemonteerd!!

Bericht door TooCrash »

Nu nog de koppeling op de versnellingsbak in de plaats van op de krukas en natuurlijk een zware accu mee voor de nodige verlichting.(zwaar verlichting)

google translate will be the best translation for this one

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5862
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Binnenrotor van ebay gemonteerd!!

Bericht door Jurrien »

NIX schreef:De vraag is of hij nu ook sneller optrekt. Je raakt namelijk wel wat koppel onderin kwijt en op zich is er aan de verbranding niets gewijzigd. Hooguit is de timing nu anders, weet niet wat er eerst op zat.
Koppel raak je in principe niet kwijt. Niet door het gewichtsverschil in elk geval, ik neem aan dat je daar op doelt. Het loopt hooguit wat minder mooi op lage toeren, meer gebok en geklapper.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Binnenrotor van ebay gemonteerd!!

Bericht door NIX »

Je raakt moment kwijt door verlies van vliegwielwerking. Ik wilde eerst moment zeggen, maar dat lijkt me hetzelfde als koppel. Zoals ik aangaf, maakt het qua vermogen van de verbranding niet uit, maar wordt het motorkarakter er wel een beetje door beinvloed. Ik denk echter dat het vooral suggestie is. Als je je koppeling laat opkomen, valt hij met dezelfde snelheid terug in toeren, als dat je had gewonnen met de afname van draaiende massa. En de hele brommer is natuurlijk een paar gram lichter.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5862
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Binnenrotor van ebay gemonteerd!!

Bericht door Jurrien »

Ik snap wat je bedoelt, maar het is principieel onjuist. Je verliest geen moment door verlies van vliegwielwerking. Moment aan je krukas komt alleen door de kracht waarmee de verbranding de krukas rond laat draaien. Of daar nou een vliegwiel van 5 gram of van 1000 kilo aan hangt maakt niet uit, de kracht die je van de verbranding krijgt is je koppel/moment en daar moet je het mee doen.

Waar je waarschijnlijk op doelt is dat je met en zwaarder vliegwiel gemakkelijker uit stilstand wegrijdt omdat je de energie van het (zware) draaiende vliegwiel kan gebruiken om van je plek te komen. Maar dit is geen extra koppel aan de krukas, je gebruikt gewoon de energie die al aanwezig is in het draaiende vliegwiel.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Binnenrotor van ebay gemonteerd!!

Bericht door NIX »

Yep.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

geert666
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 107
Lid geworden op: 02 feb 2012 10:58
Bezit: Honda CHALY Pink!!

Re: Binnenrotor van ebay gemonteerd!!

Bericht door geert666 »

Het was alleen om uit te proberen of een andere ontsteking iets uit zou maken, en ik had alleen die binnenrotor bij me.
Hij loopt nu beter en daar ging het om!
En als de koppeling op de krukas zit, dan werkt die ook als een soort vliegwiel.
Maar met een licht vliegwiel is niet fijn rijden in stadsverkeer!

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5862
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Binnenrotor van ebay gemonteerd!!

Bericht door Jurrien »

Dat zware vliegwiel is juist hetgeen wat zo heerlijk is aan die Hondablokjes.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

geert666
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 107
Lid geworden op: 02 feb 2012 10:58
Bezit: Honda CHALY Pink!!

Re: Binnenrotor van ebay gemonteerd!!

Bericht door geert666 »

Jurrien schreef:Dat zware vliegwiel is juist hetgeen wat zo heerlijk is aan die Hondablokjes.
Ja ieder zijn ding :D

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Binnenrotor van ebay gemonteerd!!

Bericht door NIX »

Ik denk dat je vooral baat hebt bij het veranderde ontstekingstijdstip. Wat zat er eerst op?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

geert666
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 107
Lid geworden op: 02 feb 2012 10:58
Bezit: Honda CHALY Pink!!

Re: Binnenrotor van ebay gemonteerd!!

Bericht door geert666 »

NIX schreef:Ik denk dat je vooral baat hebt bij het veranderde ontstekingstijdstip. Wat zat er eerst op?

Je hebt gelijk, want er zat een standaard onsteking op.
Ik heb ook een van OOracing maar die had ik niet bij, daarom dit geprobeerd.

En een nokkenas van yuminashi zit er ook in.

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Binnenrotor van ebay gemonteerd!!

Bericht door ciebie »

Wat ik me wel eens af vraag, kun je met een heel licht vliegwiel nou ook meer toeren draaien? Even ervan uitgaande dat de rest van de motor dit aankan! Bestaat er dus voor een zwaar origineel vliegwiel een 'maximale' centrifugale kracht?

Als dit een beetje duidelijk is..

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Binnenrotor van ebay gemonteerd!!

Bericht door nielspbr »

Als je "zware" vliegwiel goed gebalanceerd is kan je net zoveel toeren maken als met een innerrotor ontsteking.

Bij blokjes met koppeling op de kruk is de koppeling hetgene dat het eerste opgeeft bij circa 13k.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5862
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Binnenrotor van ebay gemonteerd!!

Bericht door Jurrien »

nielspbr schreef:Als je "zware" vliegwiel goed gebalanceerd is kan je net zoveel toeren maken als met een innerrotor ontsteking.
Niet helemaal waar, een licht vliegwiel kan in principe hogere toerentallen halen omdat het minder bewegingsenergie (of kinetische energie) nodig heeft om een zelfde toerental te bereiken als een zwaar vliegwiel.
Of andersom; met dezelfde bewegingsenergie haalt een licht vliegwiel hogere toerentallen.

Dit is alleen niet interessant als er een andere toerentalbegrenzende factor is, in dit geval waarschijnlijk zwevende kleppen.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Plaats reactie