2 cyl ss50 (ss100)
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16162
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: 2 cyl ss50 (ss100)
Zo zit een harleykruk ook in elkaar. (edit. volgens mij is dat een harley krukas.)
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2430
- Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
- Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
- Locatie: Soest
Re: 2 cyl ss50 (ss100)
Heeft een harley niet gewoon twee drijfstangen op één big end?
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2430
- Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
- Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
- Locatie: Soest
Re: 2 cyl ss50 (ss100)
Ik bedoel dan naast elkaar, omdat de cilinders ook niet in lijn staanhypercub schreef:Dat zegt `ie net..
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 593
- Lid geworden op: 29 jul 2012 12:10
- Bezit: Honda Cd50 '72
- Locatie: Hoorn
Re: 2 cyl ss50 (ss100)
Klopt Harley heeft beide drijfstangen op een kruktap staan.
Dat is ook de veroorzaker van het Harley loopje .
Al hoor je daar bij de moderne blokken bijna niks meer van omdat deze een kortere slag hebben en dan ook nog eens bijna niet meer trillen.
De Shovelhead blokken hadden het mooiste loopje en dat hoorde je bij de Evo's ook nog duidelijk.
Het nadeel was alleen dat als je het blok heel rustig liet lopen om het echt te laten dansen je onvoldoende olie in de kop kreeg...
Groetjes Ilja
Dat is ook de veroorzaker van het Harley loopje .
Al hoor je daar bij de moderne blokken bijna niks meer van omdat deze een kortere slag hebben en dan ook nog eens bijna niet meer trillen.
De Shovelhead blokken hadden het mooiste loopje en dat hoorde je bij de Evo's ook nog duidelijk.
Het nadeel was alleen dat als je het blok heel rustig liet lopen om het echt te laten dansen je onvoldoende olie in de kop kreeg...
Groetjes Ilja
-
- chaly addict
- Berichten: 18806
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: 2 cyl ss50 (ss100)
Dat is bij veel motoren een probleem, zelfs onze blokjes hebben te weinig oliedruk bij te lage toeren. Om de kruk bij langzaam rijden genoeg olie te geven zit er een oliesproeier in de leiding naar de kop. In raceblokken is die vaak gewoon weggelaten, door het alleen maar in toeren jagen, trekt de kruk daar vanzelf genoeg olie, de rest gaat naar de kop. Deellast en stationair doen die blokken nauwelijks.
Ik denk dat onze krukjes meestal gaan bonken omdat er teveel te langzaam mee gereden wordt.
Kijk zelfs naar het stationair toerental bij auto's, dat ligt vaak tegen de 1000 tpm. Op zich kan zo'n blok veel lager draaien, maar dan krijgen veel delen en de turbo gewoon te weinig olie.
Ik denk dat onze krukjes meestal gaan bonken omdat er teveel te langzaam mee gereden wordt.
Kijk zelfs naar het stationair toerental bij auto's, dat ligt vaak tegen de 1000 tpm. Op zich kan zo'n blok veel lager draaien, maar dan krijgen veel delen en de turbo gewoon te weinig olie.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 593
- Lid geworden op: 29 jul 2012 12:10
- Bezit: Honda Cd50 '72
- Locatie: Hoorn
Re: 2 cyl ss50 (ss100)
Bij de Harley garages stellen ze het stationair ook altijd hoger af dan wat wij leuker vinden klinken...
Het bonken zou ook kunnen komen door te langzaam in een te hoge versnelling rijden en dan gas geven.
Weet dat op die manier de Harley blokken vakkundig kapot getrapt worden.
Lekker rustig rijden in een hoge versnelling want het ploft zo lekker en dan vervolgens in die zelfde versnelling volgas geven want het knalt lekker en dan vol op koppel versnellen......
Nou dan krijgt het materiaal flink op zijn donder....
En dan gaat het blok op den duur stuk en dan zeiken dat de blokken slecht zijn.
Ga voor de grap maar eens op een fiets met versnellingen rijden en zet deze in de hoogste versnelling en probeer dan eens harder te gaan fietsen,dan weet je meteen voldoende.
Te veel toeren is ook niet goed.
Een vriend van mij heeft ooit stage gelopen bij een bedrijf dan auto en motor motoren reviseerde en aan tuning deed.
Zij vertelden dat je aan de lagerschalen van de drijfstang kon zien hoe er met een blok gereden werd.
Waren de bovenste meer versleten dan was dat blok steeds te veel op toeren gejaagt.
Waren de onderste meer versleten dan was er dus te vaak in een te hoge versnelling gereden bij een te lage snelheid.
Groetjes Ilja
Het bonken zou ook kunnen komen door te langzaam in een te hoge versnelling rijden en dan gas geven.
Weet dat op die manier de Harley blokken vakkundig kapot getrapt worden.
Lekker rustig rijden in een hoge versnelling want het ploft zo lekker en dan vervolgens in die zelfde versnelling volgas geven want het knalt lekker en dan vol op koppel versnellen......
Nou dan krijgt het materiaal flink op zijn donder....
En dan gaat het blok op den duur stuk en dan zeiken dat de blokken slecht zijn.
Ga voor de grap maar eens op een fiets met versnellingen rijden en zet deze in de hoogste versnelling en probeer dan eens harder te gaan fietsen,dan weet je meteen voldoende.
Te veel toeren is ook niet goed.
Een vriend van mij heeft ooit stage gelopen bij een bedrijf dan auto en motor motoren reviseerde en aan tuning deed.
Zij vertelden dat je aan de lagerschalen van de drijfstang kon zien hoe er met een blok gereden werd.
Waren de bovenste meer versleten dan was dat blok steeds te veel op toeren gejaagt.
Waren de onderste meer versleten dan was er dus te vaak in een te hoge versnelling gereden bij een te lage snelheid.
Groetjes Ilja
-
- chaly addict
- Berichten: 18806
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: 2 cyl ss50 (ss100)
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 21 jan 2010 21:22
- Bezit: Honda C50
Honda C320 caferacer in opbouw
Tomos met 4taktblok
Puch - Locatie: Hasselt
Re: 2 cyl ss50 (ss100)
maar een harleykruk heeft toch een hele andere slag en past toch nooit in die carters
liever oud ijzer dan nieuw plastic!!
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 593
- Lid geworden op: 29 jul 2012 12:10
- Bezit: Honda Cd50 '72
- Locatie: Hoorn
Re: 2 cyl ss50 (ss100)
Het zou me niets verbazen als hij de gewone Honda krukas gebruikt.
Maar alleen de pen die de krukhelften met elkaar verbind(waar je big end op zit) heeft vervangen door een langer exemplaar(zelfbouw) zodat je er twee drijfstangen op kunt plaatsen.
Als je de link van het filmpje op youtube opent dan die je ook een verwijzing naar iemand die een c70 2cilinder heeft gemaakt.
Lijkt mij de meest simpele en voor de hand liggende manier om dit voor elkaar te krijgen.
Groetjes Ilja
Maar alleen de pen die de krukhelften met elkaar verbind(waar je big end op zit) heeft vervangen door een langer exemplaar(zelfbouw) zodat je er twee drijfstangen op kunt plaatsen.
Als je de link van het filmpje op youtube opent dan die je ook een verwijzing naar iemand die een c70 2cilinder heeft gemaakt.
Lijkt mij de meest simpele en voor de hand liggende manier om dit voor elkaar te krijgen.
Groetjes Ilja
-
- moppersmurf
- Berichten: 8898
- Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
- Bezit: paar brommers
- Locatie: neede gelderland
Re: 2 cyl ss50 (ss100)
er is toch ook een hollander die van een ss blokje een 2 cilinder heeft gemaakt die stond in het magazin als ik me niet vergis. volgens mij had die man ook een bestaande krukas gepakt en daar een 2de drijfstang aan gemaakt ala harlieplof stijl
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
bami = bami. troep = troep.
-
- slagschroevendraaier elite
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
- Bezit: Honda Chaly, GB500
- Locatie: Alphen a/d Rijn
Re: 2 cyl ss50 (ss100)
Alles leuk en aardig, maar onder welke fiets past dit blok? Of ben ik nu een zeikert?
SS/CD/Cee/Dax/Monkey vallen volgens mij af zonder in je frame te beunen.
SS/CD/Cee/Dax/Monkey vallen volgens mij af zonder in je frame te beunen.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16162
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: 2 cyl ss50 (ss100)
motorkit heeft een 250cc L blok in een pbr gefrommeld. (skyteam 125 met extra cilinder)
-
- slagschroevendraaier elite
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
- Bezit: Honda Chaly, GB500
- Locatie: Alphen a/d Rijn
Re: 2 cyl ss50 (ss100)
PBR heeft zeker een open middenstuk? In dat geval zou het wel passen ja..
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16162
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: 2 cyl ss50 (ss100)
yep, net zoals de originelen monkey-r/-rt en zb.Edo schreef:PBR heeft zeker een open middenstuk? In dat geval zou het wel passen ja..
(Een aantal jaren terug is er al een keer een husaberg470 blok in een pbr frame gelepeld.)