Carburateur??

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Plaats reactie
nielsvdbos
4T-MSB beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 sep 2012 20:15
Bezit: C50

Carburateur??

Bericht door nielsvdbos »

Hoe kan ik meten of zien hoeveel mm mijn carburateur is? Ik heb een c50 OT met 50cc en volgens mij een orginele carburateur en vastgezet vliegwiel. Nu rijd hij max 50km en dit mag wel wat harder. Misschien een grotere carburateur? Eerst maar eens kijken wat er nu opzit, maar ik zou niet weten wat ik moet meten om te weten wat er nu opzit. Wie o wie weet dit?

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Carburateur??

Bericht door Eric »

De originele valstroom carburateur is 12mm dacht ik. Met een mooi nieuw luchtfilter, goed wind in die banden en niet van die dikke sloffen, ontsteking ietsjes vroeger dan F, goede tandwielen en ketting en je moet de 60wel halen met een origineel ding.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

Skiller
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 30 jan 2007 20:40
Bezit: Nog in opbouw:
Honda SS50Z K1-AR
Honda CR750
Locatie: Hoogeveen

Re: Carburateur??

Bericht door Skiller »

Carb eraf schroeven en je ziet een soort ruime 8 zonder middendeel (ruim overlappende cirkels) hoogte en breedte opmeten en met een beetje rekenwerk heb je je doorlaatoppervlakte. Normaal wordt er gesproken van een xxmm dan gaan ze uit van volledig rond, wat vaak niet het geval is.
Volledig rond 12mm geeft een doorlaatoppervlak van pi/4 x d^2 ofwel 113mm^2 met jouw meetwaarden kun je wel bekijken waar je ongeveer in de buurt zou moeten zitten of heel nauwkeurig de boel uitrekenen mocht je daar zin in hebben.

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Carburateur??

Bericht door ciebie »

Hypercub, kom er maar in je met je berekening!

ik meet ze altijd gewoon in de hoogte, maar mooier is het ovaaltje even netjes berekenen

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16199
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Carburateur??

Bericht door nielspbr »

Komt op zeg, het oppervlak van een ovaal berekenen staat in zo'n beetje elk wiskunde- of formuleboek.

Even op mijn duim gezogen, De doorlaat is (pi/4*B*B) + ((H-B)*B)

Omgerekend naar een virtuele carburateur met een ronde doorlaat wordt dit: De vierkantswortel uit ( 4/pi * ((pi/4*B*B) + ((H-B)*B)))

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Carburateur??

Bericht door butt head »

wat dacht je van er gewoon af draaien en kijken hoe klein het gat is.
is het een klein gat plusminnus in de buurt van 12 mm dan is het klein
is het gat plusminnus 17mm dan heb je een groote carbu.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

nielsvdbos
4T-MSB beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 sep 2012 20:15
Bezit: C50

Re: Carburateur??

Bericht door nielsvdbos »

Hartelijk dank voor de info. Binnenkort maar eens de carburateur eraf draaien en de oude wiskunde boeken van zolder halen.

Skiller
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 30 jan 2007 20:40
Bezit: Nog in opbouw:
Honda SS50Z K1-AR
Honda CR750
Locatie: Hoogeveen

Re: Carburateur??

Bericht door Skiller »

nielspbr schreef:Komt op zeg, het oppervlak van een ovaal berekenen staat in zo'n beetje elk wiskunde- of formuleboek.

Even op mijn duim gezogen, De doorlaat is (pi/4*B*B) + ((H-B)*B)

Omgerekend naar een virtuele carburateur met een ronde doorlaat wordt dit: De vierkantswortel uit ( 4/pi * ((pi/4*B*B) + ((H-B)*B)))
Laat het nou geen zuivere ovaal zijn maar 2 overlappende cirkels kortom als je loos wilt gaan kun je cirkelsegmenten gaan berekenen :mrgreen:

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Carburateur??

Bericht door NIX »

Stelletjes nerds. Ze moesten jullie bannen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16199
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Carburateur??

Bericht door nielspbr »

Skiller schreef:
nielspbr schreef:Komt op zeg, het oppervlak van een ovaal berekenen staat in zo'n beetje elk wiskunde- of formuleboek.

Even op mijn duim gezogen, De doorlaat is (pi/4*B*B) + ((H-B)*B)

Omgerekend naar een virtuele carburateur met een ronde doorlaat wordt dit: De vierkantswortel uit ( 4/pi * ((pi/4*B*B) + ((H-B)*B)))
Laat het nou geen zuivere ovaal zijn maar 2 overlappende cirkels kortom als je loos wilt gaan kun je cirkelsegmenten gaan berekenen :mrgreen:
Daar kom ik zonder gelijk een formuleboek te pakken ook nog wel aan, heb alleen wel even pen en paper nodig.
(soscastoa enzo... :P)

ml03zl
Moderator
Berichten: 1259
Lid geworden op: 16 jan 2007 20:27
Bezit: .
ZB50 (2x)
Z50A
CD50
Monster S4
Locatie: Bussum
Contacteer:

Re: Carburateur??

Bericht door ml03zl »

Ik denk dat het voor het verhaal niet veel uitmaakt of de doorlaat nu 11,578 of 12,690 mm is.
http://www.ktm.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Carburateur??

Bericht door Eric »

Maakt sowieso niet uit. Die brommer moet ook met een kleine carburateur harder kunnen.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

August
4T-MSB regular
Berichten: 286
Lid geworden op: 28 jan 2007 16:01
Locatie: Memmingen

Re: Carburateur??

Bericht door August »

En tevens zijn er eigenlijk maar twee smaken valstroom c-carburateurs, dus klein of groot. Met de kleine kun je meer dan hard genoeg, je moet trouwens ook bedenken dat het goed op de inlaat in je cilinderkop moet aansluiten.
NIX schreef:heb nog een verlengde pukkel op een imi vliegwiel liggen. Moet ik alleen nog een SS bij bouwen.

Plaats reactie