engelse c90 OT moet sneller kunnen

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
c90red
4T-MSB beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 nov 2013 09:25
Bezit: c90 OT

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door c90red »

Vanavond gecheckt, punten gaan gewoon open bij F

Stroboscoop is idd lastig, vliegwiel zit in de olie dus zal idd een bende geven :-)

Ben wel geïnteresseerd in de S90 nok, is die nog een beetje ok? Ook in die cb carb. Jurrien, heb jij die er nog steeds naar tevredenheid onder hangen? Hoe groot is die dan bij de gasschuif?

CB-viguur
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1487
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:33
Bezit: ss50z
ss50m
ss50m
ss50 racer
C110
C110 racer
S90 RSC
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door CB-viguur »

voor de 125's had je een deksel met een klein gaatje bij de merktekens, zodat er niet zoveel olie uit kon spetteren, ben 'm wel eens tegengekomen met honda speciaal gereedschap bestelnummer.

kan me van het punten stellen niks speiaals herinneren, dus die zullen gewoon open gaan bij F.

de S90 nok moet in orde zijn, als die er nog is, maar geloof dat ik 'm pas nog zag.
heb er 1 keer mee gereden en daarna een goede race-nok er in gezet
mijn blokje is niet meer helemaal standaard :mrgreen:
rsc2.jpg
de 125t carb die ik nog heb liggen heeft ooit op een 50cc racer gezeten, iets van 20-22mm, maar heb geen idee hoe je dan op een Cee uitkomt qua choke/kraan enz.
En als ik iets altijd wel afraad, dan zijn het imi carbs, neem een ouwe gebruikte originele, dan haal je over het algemeen beter resultaat. (zolang het geen verklooide nederlandse carb is)
Mocht je iets groter willen, kijk voor een CB100/125J/S carb, die zijn 24mm, heb er ook even mee gereden op mijn S90

zal van het weekend eens kijken wat er nog ligt en wat foto's schieten.

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door NIX »

Niet om Ronald tegen te spreken over nokkenassen, daar weet hij het meeste van hier en zeker qua dikke harrie-achtige blokken, maar om profijt te hebben van een snellere nok zal je je in- en uitlaat eerst moeten aanpassen. Anders heb je alleen een blok met nog iets topvermogen en flink minder bottom- en middenpower. Bedenk ook dat een S90 een kop met grotere inlaat heeft en dat een S90 standaard een 20mm carb heeft. Daar heeft zo'n nok dus nut. Ik denk dat je dit blok eerst eens even goed moet nazien omdat je geen idee hebt van kop, zuiger en cilinder.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

c90red
4T-MSB beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 nov 2013 09:25
Bezit: c90 OT

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door c90red »

Goeie tip, ik was idd al van plan om de kop eraf te halen en te kijken naar in- en uitlaatpoort en grootte van de kleppen.

Op de kop staat een type aanduiding E 12-5 en op de cilinder HM-F1, zegt iemand dit iets?
Zou een s90 kop hier gewoon op passen of valt dat zonder details van de zuiger/cilinder niet te zeggen. En zo ja, is zo'n s90 kop enigszins makkelijk verkrijgbaar?

Begrijp me goed, ik hoef hem niet 120 te laten lopen en de snelweg mee op, maar 90 op de provinciale weg met beetje wind tegen zou toch fijn zijn..

Top dat er zoveel reacties zijn! Hadden we dit medium vroeger ook maar gehad :-)

PS ziet er gaaf uit dat blokje Ronald!

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door NIX »

Ik denk dat een S90 kop wel past, maar dat het C spruitstuk de verkeerde kant op gaat wijzen. Het beste pak je er een S90 spruit (en carb) bij. Is hier weinig verkocht, dus dat wordt Ebay.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

CB-viguur
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1487
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:33
Bezit: ss50z
ss50m
ss50m
ss50 racer
C110
C110 racer
S90 RSC
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door CB-viguur »

NIX schreef:Ik denk dat een S90 kop wel past, maar dat het C spruitstuk de verkeerde kant op gaat wijzen. Het beste pak je er een S90 spruit (en carb) bij. Is hier weinig verkocht, dus dat wordt Ebay.
ligt er ook een beetje aan wat voor s90 kop je zou willen pakken, ik vermoed dat NIX aan de oudere type koppen met schuine inlaat denkt, zoek er sowieso 1 van een later type met een zelfde inlaatkanaal zoals een C, al zal je die op Ebay ook makkelijker vinden als CL90 kop denk ik zo.
En of het gaat passen blijft een raadsel, ik heb S90 koppen die ik nieteens zomaar op S90 cilinders kreeg omdat Honda een kleine wijziging doorgevoerd had.
Mijn blokje heeft nu ook een CL90 kop, terwijl de onderbouw van de oudere types is

Ik heb ook een kop, die wss C90 is, waarvan me nooit opgevallen was of daar een kleiner kanaal in zat, ATC110 kop idem.
en een C90 spruitstuk wat ik gehad heb (nu verlast op de C50 van Ralph :wink: ) was ook 20mm, dus het zou me verbazen als er heel veel verschil qua kanalen in zou zitten, maar er valt zeker nog wat te behalen qua flow, als je weet waar je moet zijn.
Klepgrootte zal niet zo'n probleem zijn, vermoedelijk 27 inlaat (S90) mogelijk 26 en de uitlaat is niet zo belangrijk qua grootte.

In feite valt er nu alleen over te gokken (zoals bijna alle diagnose via een messageboard) maar zeker voor een OT90 blok weet niemand wat er precies binnenin zit, omdat ze per bouwjaar nog verschillen.
Ik ben zelf niet goed op de hoogte van C90, meer S90, maar ik zou sowieso zeggen, voor je onderdelen gaat verzamelen, eerst open maken en kijken wat je hebt, en als je het standaard blok optimaliseerd haal je misschien zo al 10% winst of meer.

zo'n nokkenassen expert als Henk-Jan beweert ben ik ook weer niet, ben er soms nog wel eens makkelijk mee om gewoon iets te proberen :mrgreen:
Maar ik zou een std. S90 nok niet als TE wild inschatten, mogenlijk heb ik nog een nokkenas die er tussenin zit, maar dan zou ik eerst moeten zien wat een std. C90 nok is.
Ik zal eens gaan graven wat er aan nokkenassen ligt wat geen racenokken zijn, had wel wat verzameld als vergelijkingsmateriaal.

bart beekhuizen
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1517
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:09
Bezit: c310, huisman bakbrommer, apollo bakbrommer,
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door bart beekhuizen »

je kan de ondsteking best stellen met een lamp en met het dexel open, valt best mee hoeveel olie er uit spuit. en de pinten gaan gewoon open op f. zoals altijd.
Afbeelding

c90red
4T-MSB beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 nov 2013 09:25
Bezit: c90 OT

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door c90red »

Korte update:

Vandaag even de kop eraf gehaald en de boel bekeken. Er zat aardig wat aanslag aan de binnenkant en de uitlaatklep leek ook wat te lekken. inlaatpoort is 22mm, inlaatklep inderdaad 27mm. Cilinder zit geen groefje in, helemaal gaaf

Carburateur uit elkaar gehaald en schoongemaakt, carb lijkt 18 mm te zijn, met een 78 sproeier erin. (lang leve de remreiniger van de action :-))

Kleppen geslepen en gesteld, kop er weer op (prettig zonder die "papieren" pakkingen en in plaats een goede koperen ring) boel aangedraaid en ontsteking gesteld (afstand + timing). Met een fietslampje, batterij, speakerdraad en krokodillenbekjes een goed stuk hulpgereedschap gemaakt. 2 keer trappen en hij liep weer.

Heb nog niet goed kunnen testen ivm lawaai enzo, maar mechanisch klinkt ie in ieder geval prima. Ook heerlijk dat niets is doorgedraaid of rot is en zelfs het koperen ringetje aanwezig is bij het kleppendeksel :-)

Wel vonken de punten een beetje, ondanks nauwkeurig afstellen volgens de handleiding. Denk dat ik even nieuwe moet halen :-) Inlaat en uitlaatpakking wil ik nog wel even vervangen. De rubberen ring bij de inlaat is wat plat (valse lucht misschien) en de uitlaat lijkt wat te lekken.

Van de week eens even met de carburateur spelen om te kijken hoe hij verder loopt. Als het goed is heb ik dan ook de papieren en kenteken dus kan ik ook echt even de weg op.

Vragen:
Heeft een s90 een grotere inlaatpoort? Zou de een s90 nok in deze kop inderdaad zin hebben?
Uitlaatpoort lijkt wat klein(er), heeft het nut om met een dremel de oneffenheden weg te helen of zelfs groter te maken?
Heeft een grotere sproeier zin of gewoon grotere carb erop gaan zetten. probleem is wel dat er weinig ruimte is volgens mij. vlotterbak is redelijk plat in vergelijking met een ss carb bijvoorbeeld.

Bijgaand nog een fotootje van de werkplaat, ik = links. Cees bedankt voor je hulp, was als vanouds ;-)

Mochten er nog meer specificaties nodig zijn hoor ik het wel!

K*t, weekend over.. to be continued..
Bijlagen
20131201_145423.jpg

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5857
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door Jurrien »

Vonkende puntjes = condensator vervangen
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

c90red
4T-MSB beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 nov 2013 09:25
Bezit: c90 OT

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door c90red »

Dank voor de hint Jurrien. Condensator besteld, evenals diverse nieuwe pakkingen.

Ik laat het weten zodra de boel binnen is en erop zit

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door NIX »

Waarom zou je nu een grotere sproeier monteren? Ga eerst eens rijden, of vlak eerst de carb en spruit nog eens om valse lucht daar uit te sluiten.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

c90red
4T-MSB beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 nov 2013 09:25
Bezit: c90 OT

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door c90red »

Nieuwe pakking erin bij de inlaat, valse lucht geen optie meer.

Met lampje ontsteking gesteld, gaat precies open op F

Condensator vervangen, punten met fijn schuurpapier behandeld maar vonken nog steeds. Iemand een idee? Condensator zit op de bobine aan het frame vast en maakt volgens mij goed contact.

Blokje loopt lastig stationair als ie warm is. Pakt wel redelijk op bij gas geven maar als ik wat hoger kom in toeren begint ie te pruttelen. Als ik choke gebruik gaat ie alleen maar slechter lopen wat zoals ik lees betekent dat ie niet te weinig brandstof krijgt. Moet nog even een keer proberen zonder luchtfilter om te kijken of ie te weinig lucht krijgt misschien? Standaard filter zit er nu op.

Weet iemand wat ik kan doen zodat de punten niet meer vonken? Kan het aan de afstand van de opening liggen? Volgens voelermaatjes ongeveer 0,3mm.

En kan ik uit het redelijk oppakken bij gas geven opmaken dat de ontsteking goed staat en dat het ligt aan afstelling carburateur?

Cheers

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5857
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door Jurrien »

Een nieuwe pakking bij de inlaat is geen garantie dat hij geen valste lucht meer trekt. Vaak zijn die flenzen van de carburateur en het spruitstuk krom waardoor er altijd nog kieren zijn. Je kunt het testen door bij lopende motor wat remmenreiniger op de misschienlekkende plekken te spuiten en te kijken of de motorloop daarvan veranderd.

Vonkende puntjes weet ik niet, meestal is dat met een nieuwe condensator opgelost. Ik heb ook wel eens gehoord dat je een nieuwe condensator kapot kunt maken door hem te heet te stoken bij solderen. Maar ik weet even niet of je bij een condensator van een ot-c90 überhaupt wel op de condensator zelf soldeert?
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door NIX »

Ik zei inderdaad ook vlakken. Dat zei ik niet zomaar.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

c90red
4T-MSB beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 nov 2013 09:25
Bezit: c90 OT

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door c90red »

Condensator zit met stekkertje vast, heb dus gelukkig niets hoeven te solderen.

In het inlaatspruitstuk bij de aansluiting op de cilinderkop zit een rubberen ring welke ik vervangen heb, lijkt me goed afsluiten nu maar die tip met remmenreiniger en vlakken ga ik nog proberen.

Bedankt weer.

Plaats reactie