50cc snelste setup?

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
mcc
4T-MSB regular
Berichten: 299
Lid geworden op: 28 feb 2014 11:20
Bezit: CB50K1, SS50ZK1, SS50ZE.

Re: 50cc snelste setup?

Bericht door mcc »

dan is de kop van alu want wat ik weet is dat bij de c110 alleen kop of alleen cylinder van alu is. Niet alle 2.

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: 50cc snelste setup?

Bericht door h5speedje »

Ik ben met ongeveer hetzelfde bezig en het gaat aanzienlijk traag maar zo pak ik het aan:

http://h5speedje.blogspot.nl/2013/12/50 ... a-jrp.html

En dan loopt het ongeveer zo...

http://h5speedje.blogspot.nl/2013/12/50 ... _3779.html

Ik probeer echt overal rekening mee te houden.
Heb nog geen enkel idee hoe hard het zou moeten lopen; dit is voornamelijk hoeveel je extra uit die koppen kan persen kwa flow en dergelijke..
En ik ben er nog lange na niet; ben voornamelijk bezig de olie huishouding en dus de koeling te verbeteren en samen met cb-figuur kunnen we er flink over doorzagen en bouw je een mening op of pak je een bepaalde weg die je kiest..
Leuke foto's trouwens wat bereft de roterende massa op de weegschaal....
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

chalyb
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 dec 2011 14:43
Bezit: st70
z50j1
cd70
z50r
c70

Re: 50cc snelste setup?

Bericht door chalyb »

h5speedje schreef:Ik ben met ongeveer hetzelfde bezig en het gaat aanzienlijk traag maar zo pak ik het aan:

http://h5speedje.blogspot.nl/2013/12/50 ... a-jrp.html

En dan loopt het ongeveer zo...

http://h5speedje.blogspot.nl/2013/12/50 ... _3779.html

Ik probeer echt overal rekening mee te houden.
Heb nog geen enkel idee hoe hard het zou moeten lopen; dit is voornamelijk hoeveel je extra uit die koppen kan persen kwa flow en dergelijke..
En ik ben er nog lange na niet; ben voornamelijk bezig de olie huishouding en dus de koeling te verbeteren en samen met cb-figuur kunnen we er flink over doorzagen en bouw je een mening op of pak je een bepaalde weg die je kiest..
Leuke foto's trouwens wat bereft de roterende massa op de weegschaal....
iets dat ik al lang volg :lol:
is die kitaco inner ontsteking de definitieve ontsteking of komt er nog een andere?
volgens mij is een takegawa selettra een stuk beter

groetjes

mcc
4T-MSB regular
Berichten: 299
Lid geworden op: 28 feb 2014 11:20
Bezit: CB50K1, SS50ZK1, SS50ZE.

Re: 50cc snelste setup?

Bericht door mcc »

wo, dat is heel mooi werk en erg duur geloof ik. Ik kan echter niet opmaken wat voor nokkenas je gebruikt. Je schreef dat je nog niet weet hoe hard het zal gaan, maar daar het eigenlijk om en ben erg benieuwd hoe snel het wordt. Hoe komt je aan die hoge compressie van 11?

Had je niet gedacht aan een valstroom carb? Theoretisch is de luchtweg met een valstroom korter en minder verliezen omdat die bocht er niet zit waardoor bij hoge toeren staande golven tussen gasschuif en inlaatklep optreedt waardoor resonantie drukvulling ontstaat waarmee meer lucht in de cylinder komt.

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: 50cc snelste setup?

Bericht door h5speedje »

De ontsteking is inderdaad een oude 6v kitaco inner...heb de outer ook liggen ; nadeel vind ik dat je vast zit aan de cdi kast en natuurlijk die idiote weerstand (=energie vernietigen dus minder vermogen)
Ik ben nog aan het bestuderen wat ik aan de outer kan verbouwen om er gewone snelle en programeerbare cdi op te kunnen zetten..
Misschien stap ik wel af van wisselstroom en ga direct over op gelijkstroom...de techniek zal het leren..

De nok is een hele oude kitaco van welleer..ooit gekocht en meteen gemonteerd en lijkt best veel op de 035 nok met ringetje alleen gaat deze door zonder te stoppen..heb er jaren mee gereden en die nok is zo keihard dat ik niet kan zien dat er mee gereden is..
Misschien kom ik wel een andere nok tegen die nog beter past maar voor het moment goed genoeg..

1op 11 krijg ik door de kop af te draaien; ik heb er een houder voor gemaakt om een kop op te spannen in de draaibank, met een 10e er af bereik je al gruwelijk veel..

Tijdens het proefdraaien heb ik wel eens ietsje meer gas gegeven en ik vond het gevaarlijk snel in toeren klimmen dus maar niet mee doorgegaan aangezien alles nieuw is en nog netjes moet inlopen...maar het beloofd veel maar zoals cb-figuur ook al opperde; minder massa is inderdaad snelle acceleratie maar betekend niet dat je meer vermogen krijgt....dat komt uit de tuning en daar ben ik nog steeds mee aan het puzzelen want om de dooie donder is dat niet makkelijk..

Valstroom of spruitstuk is inderdaad veel verschil...hoe langer het inlaattraject hoe meer vermogen maar minder koppel en visa verca..
Koppel heb ik gezien het filmpje al genoeg dus zal er een spruitstuk bij tussen moeten..
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

mcc
4T-MSB regular
Berichten: 299
Lid geworden op: 28 feb 2014 11:20
Bezit: CB50K1, SS50ZK1, SS50ZE.

Re: 50cc snelste setup?

Bericht door mcc »

wat nokkenassen betreft is voor mij nog niet duidelijk. Ook de FAQs lezen geeft geen duidelijkheid. De 035 is dus met ring. Die komt van de S65 geloof ik. Welke is dan de Jk? Er schijnt ook een 051 te zijn, is dat de jk? Heeft kitaco of Taki niet nog een hetere?
Laatst gewijzigd door mcc op 09 mei 2014 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.

mcc
4T-MSB regular
Berichten: 299
Lid geworden op: 28 feb 2014 11:20
Bezit: CB50K1, SS50ZK1, SS50ZE.

Re: 50cc snelste setup?

Bericht door mcc »

wat betreft spuitstuk moet het voor vermogen zo kort mogelijk. Kijk maar. Tijdens de inlaat slag staat de inlaatklep open en zuigt het lucht. Als de inlaat sluit is de lucht nog in beweging en botst tegen de gesloten inlaat klep. Deze wordt teruggekaatst en gaat terug naar de carb. De carb is een versmalling dus wordt gedeelte weer teruggekaatst richting inlaatklep en komt weer bij de inlaat. Als precies op dat moment de inlaat alweer openstaat, heeft dit lucht al een snelheid en wordt het de cylinder in geperst. Dit is resonantie drukvulling. Hoe korter de spruitstuk hoe hoger het toerental waar dir gebeurd.

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: 50cc snelste setup?

Bericht door ciebie »

Is een lang inlaattraject trouwens niet voor meer koppel, en een kort inlaattraject voor hoge toeren?

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16192
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: 50cc snelste setup?

Bericht door nielspbr »

Lang is voor meer koppel op laag/middentoeren kort voor meer koppel op hoge toeren. Laadeffect door de massatraagheid van het inlaatmengsel.


Op de hdd grafiek van mijn (1)50cc is die bult van het lange slanke spruitstuk en relatief kleine carburateur duidelijk te zien.
(Niet helemaal eerlijk want ik had ook nog de dbkiller in de uitlaat zitten waardoor die op hoge toeren de uitlaatgassen niet meer helemaal lekker kwijt kan.)

Afbeelding

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: 50cc snelste setup?

Bericht door h5speedje »

de jk is de nokkenas voor de 5 bak en heeft als bestel nummer 14101-035-612/613.
Lift is hoger en langer als de normale 041 nok zoals we die kennen..
Toepassen alleen of bakken met korte versnellingen want de powerband is erg kort en heftig.

Die met de ring is de 14101-035-010/020 en deze heeft onder andere gezeten in de s65 maar ook de cl70 etc etc..
Lift is hoger en langer als de normale 041 nok..
Verschil met de 613 is de bredere powerband en vooral in het middengebied klopt alles goed...ideaal voor zo'n beetje alle motoren wel..

Ik heb veel met de JK gereden in de 5 bakken en dat doet lekker veel bovenin en in samenwerking met de 5 bak / vervroegend vliegwiel/ en grote teur loopt het goed hard (als je geen tegenwind krijgt of uit de powerband komt want dan kakt hij in)

Verder ben ik nog aan het kijken voor de c65 nok; 14101-040-020 deze heb ik er nog niet ingehad maar zo op het oog lijkt me die te zitten tussen de 041 nok en de 035-020 nok....

041 nok is trouwens geen langzame nok wat men wel beweerd; gewone universeel goede nok en zat onder andere ook in de dax st70..

Wat inlaat trajecten betreft moet je eens de gegevens bekijken van de c50-nl en de cd50-nl kijk dan eens naar koppel...dan zie je verschil...beide machines hadden een mitsubischi ontsteking en een carburateur van dezelfde maat..
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

mcc
4T-MSB regular
Berichten: 299
Lid geworden op: 28 feb 2014 11:20
Bezit: CB50K1, SS50ZK1, SS50ZE.

Re: 50cc snelste setup?

Bericht door mcc »

bedankt voor de uitleg. De JK is dus de snelste Honda nok. Hoe zit het met andere Nokkenassen? Op eBay D staat regelmatig een wat ze zeggen een super race nok. Is daar ervaring mee? Er moet no 1 pk ofzo te winnen zijn. De cb125t twin, heeft 17pk nij 11.000rpm. Terug gerekend naar 50cc is dat 6,8pk terwijl de ss 6 pk heeft. Deze 125t is wel- duidelijk piekeriger dan de ss met snelle nok. Onder de 6k rpm doet ie helemaal niets en bij 8k lijkt het alsof een turbo erbij geschakeld wordt.

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: 50cc snelste setup?

Bericht door h5speedje »

mcc schreef:bedankt voor de uitleg. De JK is dus de snelste Honda nok. Hoe zit het met andere Nokkenassen? Op eBay D staat regelmatig een wat ze zeggen een super race nok. Is daar ervaring mee? Er moet no 1 pk ofzo te winnen zijn. De cb125t twin, heeft 17pk nij 11.000rpm. Terug gerekend naar 50cc is dat 6,8pk terwijl de ss 6 pk heeft. Deze 125t is wel- duidelijk piekeriger dan de ss met snelle nok. Onder de 6k rpm doet ie helemaal niets en bij 8k lijkt het alsof een turbo erbij geschakeld wordt.
Dat is typisch een JK nok zo te horen en die nok houdt er pas mee op tot je de tandwielverhouding tegenkomt of zodra je glooing in het land krijgt..
Zeker geen ideale nok in mijn ogen maar hij doet het goed..
Het is en blijft 50cc viertakt he...om snel te gaan heb je gewoon toeren nodig dit is en blijft vast staan..
Ook met mijn blok is en blijft het 50cc viertakt met twee kleppen en dat zal het nooit halen bij bijvoorbeeld scoota'hs wel kun je power binnen de band krijgen die je normaal laat liggen waardoor je er wat bij krijgt..
Zo had ik eerst de orginele 5 plaats koppeling van take..vind hem aardig on/off...5 platen voor een 50cc is wel wat veel..
Cb50 heeft nat 3 platennodig en die dingen lopen al stevig...dus omgebouwd naar 3 plaats van een cb..heej ik heb een koppeling die ik kan doseren, heej minder lawaai en flink wat minder massa wat wil je nog meer..
Ik ken de vervroegings curve van de kitaco inner niet...kan best wezen dat deze curve speciaal voor meer cc's is en dus niet het maximale uit de motor haalt, misschien vervroegt hij veel te weinig en haal ik de toeren niet waarbij alles pas begint te werken..allemaal van die factoren waarbij pk's meespelen en dat vind ik juist leuk aan het gebeuren..
Voor jou 5 bakjedenk ik dat je wel aardig goed zit met wat je eruit kan halen...Je kan een 035-020 nokje eens proberen als je failliet wil gaan aan de huidige euro prijs van die dingen; zelfde prijs als in guldens dus tel uit je oplichterij..
Die nokken op ebay heb ik wel bekeken maar ik denk dat die op 50 cc alleen werken als je weet hoe die dingen werken en je in staat bent dusdanig veel te kunnen veranderen zodat ze werken..ik zou het bij Honda nokjes houden dan weet je dat het werkt...

Eerste probeerseltjes die ik had voor het blok was met een 50cc eco kop want kleine en dus lichte klepjes , kleine kamer, mooie hoge luchtsnelheid in de kanaaltjes en zat moderne nokken te krijgen..G-craft had een leuke nok te koop dus aan het experimenteren op de 12v dax en vanalles uit geprobeerd met kanalen aanpassen en die g-craft erin...compressie verhoogt door kop te vlakken en jawel na en maandje rommelen liep het als een dolle en inderdaad veel meer toeren uit die eco kop maar onderin pingelen als een gek; oftewel in de lage toeren werd de druk al gauw zo hoog dat het ging dieselen...dus stap je af van het idee om kleine klepjes en kleine kanalen toe te passen...toeren=meer lucht/benzine=grotere kleppen plus kanalen..
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

mcc
4T-MSB regular
Berichten: 299
Lid geworden op: 28 feb 2014 11:20
Bezit: CB50K1, SS50ZK1, SS50ZE.

Re: 50cc snelste setup?

Bericht door mcc »

dan zit er niks anders op dan zelf die racenok van eBay D te proberen. Ze zijn niet duur en/of een 041 oplassen en dan de nokken van een 125t nabootsen.

Plaats reactie