Motorblok overvierkant

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Plaats reactie
Jaaphonda
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2015 23:09
Bezit: Honda ss50

Motorblok overvierkant

Bericht door Jaaphonda » 04 apr 2015 23:24

Hallo,

Ik ben ss motorblok in elkaar aan het schroeven een 54mm cilinder met 49,5mm krukas (knive edged en een verlichte koppeling.)Heeft iemand ervaring met deze combinatie? Wat is het nadeel/voordeel tov een vierkant motorblok.

BVD,

Jaap

Gebruikersavatar
Mike Mechanic
4T-MSB addict
Berichten: 663
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:25
Bezit: 1 (jur) het houden of genieten ve zaak, die iemand in zijn macht heeft, alsof zij aan hem toebehoort 2 al iemands bezittingen.
Locatie: Amersfoort

Re: Motorblok overvierkant

Bericht door Mike Mechanic » 05 apr 2015 07:29

72cc is ook overvierkant, zelfs nog meer dan 54 x 49.5

ter vergelijking;

41.4 / 47 = 0.88
49.5 / 54 = 0.91

56 x 49.5 zal qua verhouding overeen komen met 72cc.
ホンダ

Gebruikersavatar
CB-viguur
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1487
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:33
Bezit: ss50z
ss50m
ss50m
ss50 racer
C110
C110 racer
S90 RSC
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Motorblok overvierkant

Bericht door CB-viguur » 05 apr 2015 08:48

Mike Mechanic schreef:72cc is ook overvierkant, zelfs nog meer dan 54 x 49.5

ter vergelijking;

41.4 / 47 = 0.88
49.5 / 54 = 0.91

56 x 49.5 zal qua verhouding overeen komen met 72cc.
korte slag tov de boring zal wat hoogtoeriger zijn dan een lange slag blok met gelijke inhoud.

maar een leuk rekensommetje om ook eens op een moderner honda ontwerp los te laten
boring 52 en een slag van ongeveer 31 (cbr250)
52 / 31 = 0.59
het kan dus extremer :mrgreen:

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 13717
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Motorblok overvierkant

Bericht door nielspbr » 05 apr 2015 09:41

CB-viguur schreef:
Mike Mechanic schreef:72cc is ook overvierkant, zelfs nog meer dan 54 x 49.5

ter vergelijking;

41.4 / 47 = 0.88
49.5 / 54 = 0.91

56 x 49.5 zal qua verhouding overeen komen met 72cc.
korte slag tov de boring zal wat hoogtoeriger zijn dan een lange slag blok met gelijke inhoud.

maar een leuk rekensommetje om ook eens op een moderner honda ontwerp los te laten
boring 52 en een slag van ongeveer 31 (cbr250)
52 / 31 = 0.59
het kan dus extremer :mrgreen:
Ik zie hier anders niet zo vaak brommers met 20k rpm rijden ;)

Gebruikersavatar
CB-viguur
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1487
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:33
Bezit: ss50z
ss50m
ss50m
ss50 racer
C110
C110 racer
S90 RSC
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Motorblok overvierkant

Bericht door CB-viguur » 05 apr 2015 10:22

nielspbr schreef:
CB-viguur schreef:
Mike Mechanic schreef:72cc is ook overvierkant, zelfs nog meer dan 54 x 49.5

ter vergelijking;

41.4 / 47 = 0.88
49.5 / 54 = 0.91

56 x 49.5 zal qua verhouding overeen komen met 72cc.
korte slag tov de boring zal wat hoogtoeriger zijn dan een lange slag blok met gelijke inhoud.

maar een leuk rekensommetje om ook eens op een moderner honda ontwerp los te laten
boring 52 en een slag van ongeveer 31 (cbr250)
52 / 31 = 0.59
het kan dus extremer :mrgreen:
Ik zie hier anders niet zo vaak brommers met 20k rpm rijden ;)
heb je dat yoshimura blok nog niet de sporen gegeven dan :P
en een groot deel licht natuurlijk ook aan carburatie, nokkenas en uitlaatsysteem.

Gebruikersavatar
MrSinga
4T-MSB addict
Berichten: 767
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MotoZ50J1;
CD50 Benly
MSX125
ST70
Z50A K3
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Motorblok overvierkant

Bericht door MrSinga » 06 apr 2015 11:17

113cc, eigenlijk zelfde combinatie van de Daytona 115 blokken, ook 49,5kruk en 54mm boring maar met OT70-model kop (vlakke kleppen en snellere nok enz.)
Heb die combinatie op een ZC108 gezet, ook 49,5 kruk en met piston voor ori kop. Gaat goed, snel en betrouwbaar

113cc is ook de Takegawa kit voor op de CD90's

Gebruikersavatar
ho_chi_man_ho_chi_man
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 feb 2007 16:26
Bezit: Honda CL50 benly,
Honda NTV650 revere

Re: Motorblok overvierkant

Bericht door ho_chi_man_ho_chi_man » 18 sep 2015 08:35

Zoals al genoemd hoge toeren.
Ook een hogere top.

Mijn ervaring is verder dat een over vierkante verhouding minder mooi stationair loopt.
Groeten Eric

Plaats reactie