Pagina 1 van 1

Motorblok overvierkant

Geplaatst: 04 apr 2015 23:24
door Jaaphonda
Hallo,

Ik ben ss motorblok in elkaar aan het schroeven een 54mm cilinder met 49,5mm krukas (knive edged en een verlichte koppeling.)Heeft iemand ervaring met deze combinatie? Wat is het nadeel/voordeel tov een vierkant motorblok.

BVD,

Jaap

Re: Motorblok overvierkant

Geplaatst: 05 apr 2015 07:29
door Mike Mechanic
72cc is ook overvierkant, zelfs nog meer dan 54 x 49.5

ter vergelijking;

41.4 / 47 = 0.88
49.5 / 54 = 0.91

56 x 49.5 zal qua verhouding overeen komen met 72cc.

Re: Motorblok overvierkant

Geplaatst: 05 apr 2015 08:48
door CB-viguur
Mike Mechanic schreef:72cc is ook overvierkant, zelfs nog meer dan 54 x 49.5

ter vergelijking;

41.4 / 47 = 0.88
49.5 / 54 = 0.91

56 x 49.5 zal qua verhouding overeen komen met 72cc.
korte slag tov de boring zal wat hoogtoeriger zijn dan een lange slag blok met gelijke inhoud.

maar een leuk rekensommetje om ook eens op een moderner honda ontwerp los te laten
boring 52 en een slag van ongeveer 31 (cbr250)
52 / 31 = 0.59
het kan dus extremer :mrgreen:

Re: Motorblok overvierkant

Geplaatst: 05 apr 2015 09:41
door nielspbr
CB-viguur schreef:
Mike Mechanic schreef:72cc is ook overvierkant, zelfs nog meer dan 54 x 49.5

ter vergelijking;

41.4 / 47 = 0.88
49.5 / 54 = 0.91

56 x 49.5 zal qua verhouding overeen komen met 72cc.
korte slag tov de boring zal wat hoogtoeriger zijn dan een lange slag blok met gelijke inhoud.

maar een leuk rekensommetje om ook eens op een moderner honda ontwerp los te laten
boring 52 en een slag van ongeveer 31 (cbr250)
52 / 31 = 0.59
het kan dus extremer :mrgreen:
Ik zie hier anders niet zo vaak brommers met 20k rpm rijden ;)

Re: Motorblok overvierkant

Geplaatst: 05 apr 2015 10:22
door CB-viguur
nielspbr schreef:
CB-viguur schreef:
Mike Mechanic schreef:72cc is ook overvierkant, zelfs nog meer dan 54 x 49.5

ter vergelijking;

41.4 / 47 = 0.88
49.5 / 54 = 0.91

56 x 49.5 zal qua verhouding overeen komen met 72cc.
korte slag tov de boring zal wat hoogtoeriger zijn dan een lange slag blok met gelijke inhoud.

maar een leuk rekensommetje om ook eens op een moderner honda ontwerp los te laten
boring 52 en een slag van ongeveer 31 (cbr250)
52 / 31 = 0.59
het kan dus extremer :mrgreen:
Ik zie hier anders niet zo vaak brommers met 20k rpm rijden ;)
heb je dat yoshimura blok nog niet de sporen gegeven dan :P
en een groot deel licht natuurlijk ook aan carburatie, nokkenas en uitlaatsysteem.

Re: Motorblok overvierkant

Geplaatst: 06 apr 2015 11:17
door MrSinga
113cc, eigenlijk zelfde combinatie van de Daytona 115 blokken, ook 49,5kruk en 54mm boring maar met OT70-model kop (vlakke kleppen en snellere nok enz.)
Heb die combinatie op een ZC108 gezet, ook 49,5 kruk en met piston voor ori kop. Gaat goed, snel en betrouwbaar

113cc is ook de Takegawa kit voor op de CD90's

Re: Motorblok overvierkant

Geplaatst: 18 sep 2015 08:35
door ho_chi_man_ho_chi_man
Zoals al genoemd hoge toeren.
Ook een hogere top.

Mijn ervaring is verder dat een over vierkante verhouding minder mooi stationair loopt.