Ervaringen Daytona Anima 150/190cc motor/Jialing 124cc monsterblok.

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Gebruikersavatar
Halodax
4T-MSB addict
Berichten: 657
Lid geworden op: 28 jan 2007 23:45
Bezit: CT70 Motodax
Yamaha XVS1100a Dragstar Bobber
Locatie: Amersfoort

Ervaringen Daytona Anima 150/190cc motor/Jialing 124cc monsterblok.

Bericht door Halodax » 14 jul 2016 18:57

Ik ben aan het kijken naar een blok in plaats van de YX150 die nu onder mijn CT70 Dax hangt.
Als de YX150 eenmaal loopt is het een prima blok alleen start ie soms moeilijk en vreet ie bougies.
De tijd van blokken splitsen en het opkalafateren van Chinese meuk heb ik wel een beetje gehad.

Nu ben ik dus op zoek naar iets betrouwbaars met wel een flink beetje power, niet om heel hard mee te rijden (want daar is mijn Dax ook totaal niet naar) maar vooral om gewoon power over te hebben zodat het blok weinig te verduren heeft.
Voorwaarden zijn dat ie gewoon ala Honda makkelijk start en lekker soepel loopt.

Nice of CD90 zou dus ideaal zijn maar die zijn schaars.

Een TakkiwakkitonaTJRcraft blok is natuurlijk helemaal de bom maar volgens mij ook niet bijster betrouwbaar en ik heb nou niet echt 3000+ euro voor een hobbyblokje over.
Nu ben ik dus aan het kijken wat er nieuw te koop is voor max zo rond de 1000 euro en kwam ik bijvoorbeeld op de Daytona Anima 150 en 190cc motoren.
Maar nu vraag ik mij af: is dit hele dure Chinese meuk of is dit wel Japanse kwaliteit? En wat zijn de ervaringen?
Ik gebruik mijn Dax niet voor dagelijks (of wekelijks) vervoer maar een aantal keer per jaar voor de hobby, en wil er ook graag weer ritten mee gaan rijden.
Is het in dat kader een aan te raden blok? Of zijn er betere alternatieven?
Ik zie bijvoorbeeld erg voordelig Jialing (zou onderdeel van Honda zijn) monsterblokken 124cc, is dat wat?

Alvast bedankt voor het meedenken!
ZF-45-85 CT70 K1 1971
gerbrandicus schreef:Klerelijer. Dat zijn van die aso's die gewoon lekker eens op de bek moeten gaan. En omdat je dan geen helm op hebt spettert de inhoud van je hoofd als warme griesmeelpudding over het wegdek.
Natuurlijke selectie.

Gebruikersavatar
René
Admin
Berichten: 1538
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: CD50
Locatie: Utrecht / Veghel

Re: Ervaringen Daytona Anima 150/190cc motor/Jialing 124cc monsterblok.

Bericht door René » 14 jul 2016 21:14

Is een ori c90 blok geen optie? Eventueel met een andere cilinder erop voor wat meer cc. Wel wat minder power, maar wel ori Honda.

Mijn 110cc lifan loopt ook best aardig. En even hard als een wave110 (pas getest)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Halodax
4T-MSB addict
Berichten: 657
Lid geworden op: 28 jan 2007 23:45
Bezit: CT70 Motodax
Yamaha XVS1100a Dragstar Bobber
Locatie: Amersfoort

Re: Ervaringen Daytona Anima 150/190cc motor/Jialing 124cc monsterblok.

Bericht door Halodax » 14 jul 2016 21:16

René schreef:Is een ori c90 blok geen optie? Eventueel met een andere cilinder erop voor wat meer cc. Wel wat minder power, maar wel ori Honda.

Mijn 110cc lifan loopt ook best aardig. En even hard als een wave110 (pas getest)
Niet echt: 6v, semi, 3bak?, en maar 88cc.
ZF-45-85 CT70 K1 1971
gerbrandicus schreef:Klerelijer. Dat zijn van die aso's die gewoon lekker eens op de bek moeten gaan. En omdat je dan geen helm op hebt spettert de inhoud van je hoofd als warme griesmeelpudding over het wegdek.
Natuurlijke selectie.

Gebruikersavatar
René
Admin
Berichten: 1538
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: CD50
Locatie: Utrecht / Veghel

Re: Ervaringen Daytona Anima 150/190cc motor/Jialing 124cc monsterblok.

Bericht door René » 14 jul 2016 21:18

Nice is ook semi, en CD90 ook maar 88cc ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Halodax
4T-MSB addict
Berichten: 657
Lid geworden op: 28 jan 2007 23:45
Bezit: CT70 Motodax
Yamaha XVS1100a Dragstar Bobber
Locatie: Amersfoort

Re: Ervaringen Daytona Anima 150/190cc motor/Jialing 124cc monsterblok.

Bericht door Halodax » 14 jul 2016 21:20

René schreef:Nice is ook semi, en CD90 ook maar 88cc ;)
Nice heb je zover ik weet ook als handbak, en CD zou dan een ander top-end op moeten komen.
Mja misschien maakt cd90 of c90 dan wel minder uit inderdaad.
ZF-45-85 CT70 K1 1971
gerbrandicus schreef:Klerelijer. Dat zijn van die aso's die gewoon lekker eens op de bek moeten gaan. En omdat je dan geen helm op hebt spettert de inhoud van je hoofd als warme griesmeelpudding over het wegdek.
Natuurlijke selectie.

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB regular
Berichten: 443
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1974 CB125k5 (twin!)
2011 Skymax 50
2001 Astrea met Lifan 125
Locatie: Utrecht

Re: Ervaringen Daytona Anima 150/190cc motor/Jialing 124cc monsterblok.

Bericht door Daan1508 » 14 jul 2016 23:06

Zo'n c90 blok omtoveren naar 4 bak hand is ook geen rocketscience...

Gebruikersavatar
Halodax
4T-MSB addict
Berichten: 657
Lid geworden op: 28 jan 2007 23:45
Bezit: CT70 Motodax
Yamaha XVS1100a Dragstar Bobber
Locatie: Amersfoort

Re: Ervaringen Daytona Anima 150/190cc motor/Jialing 124cc monsterblok.

Bericht door Halodax » 14 jul 2016 23:09

Klopt, maar ik koop liever kant en klaar dus laten we een beetje on topic blijven.
ZF-45-85 CT70 K1 1971
gerbrandicus schreef:Klerelijer. Dat zijn van die aso's die gewoon lekker eens op de bek moeten gaan. En omdat je dan geen helm op hebt spettert de inhoud van je hoofd als warme griesmeelpudding over het wegdek.
Natuurlijke selectie.

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB regular
Berichten: 443
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1974 CB125k5 (twin!)
2011 Skymax 50
2001 Astrea met Lifan 125
Locatie: Utrecht

Re: Ervaringen Daytona Anima 150/190cc motor/Jialing 124cc monsterblok.

Bericht door Daan1508 » 15 jul 2016 09:45

Op die fiets!

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1836
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Utrecht

Re: Ervaringen Daytona Anima 150/190cc motor/Jialing 124cc monsterblok.

Bericht door gerbrandicus » 16 jul 2016 19:49

Om het onder onze brommers te doen passen heb je een 12V CDI C90 blok nodig. De 6V oud type C90 blokken zijn heel wat anders, dat past niet. En als je op een CD90 een ander topend zou willen zetten, dan kan dat ook bij C90, is immers hetzelfde. Tenminste, de kogellager blokken (GB6P carters). De iets oudere C90 blokken zijn GB6 en die hebben volgens mij een iets kortere of langere drijfstang dan de nieuwste blokken.
4bak handkoppeling zit er idd zo in. Staat nu een C90 blok op marktplaats met kogellagercarters, kogellagerkop en 4bak er al in. Dat is dan vrijwel zeker een Chinese 4bak, maar dat zal best ok zijn denk ik.
Nice en Wave blokken vind je niet meer plug and play, dat moet je allemaal zelf bouwen uit losse parts.
Laatst gewijzigd door gerbrandicus op 16 jul 2016 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik keur ALLE Honda's, ook offroad modellen en Japanse imports. Cilinderinhoud naar keuze (50cc of motor). Ook reparaties, revisies, restauraties. PB voor info.

Gebruikersavatar
Halodax
4T-MSB addict
Berichten: 657
Lid geworden op: 28 jan 2007 23:45
Bezit: CT70 Motodax
Yamaha XVS1100a Dragstar Bobber
Locatie: Amersfoort

Re: Ervaringen Daytona Anima 150/190cc motor/Jialing 124cc monsterblok.

Bericht door Halodax » 16 jul 2016 19:57

gerbrandicus schreef:Om het onder onze brommers te doen passen heb je een 12V CDI C90 blok nodig. De 6V oud type C90 blokken zijn heel wat anders, dat past niet. En als je op een CD90 een ander topend zou willen zetten, dan kan dat ook bij C90, is immers hetzelfde. Tenminste, de kogellager blokken (GB6P carters), de iets oudere C90 blokken zijn GB6 en die hebben volgens mij een iets kortere of langere drijfstang dan de nieuwste blokken.
4bak handkoppeling zit er idd zo in. Staat nu een C90 blok op marktplaats met kogellagercarters, kogellagerkop en 4bak er al in. Dat is dan vrijwel zeker een Chinese 4bak, maar dat zal best ok zijn denk ik.
Nice en Wave blokken vind je niet meer plug and play, dat moet je allemaal zelf bouwen uit losse parts.
Helder Jaimy, dank voor de uitleg. Ik ga me er eens in verdiepen.
Heb jij toevallig ook ervaring met die Anima blokken? specs spreken wel aan en is natuurlijk wel compleet plug en play (en helemaal nieuw)
ZF-45-85 CT70 K1 1971
gerbrandicus schreef:Klerelijer. Dat zijn van die aso's die gewoon lekker eens op de bek moeten gaan. En omdat je dan geen helm op hebt spettert de inhoud van je hoofd als warme griesmeelpudding over het wegdek.
Natuurlijke selectie.

jwb
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 mar 2016 20:16
Bezit: Innova 125
Locatie: Hillywood

Re: Ervaringen Daytona Anima 150/190cc motor/Jialing 124cc monsterblok.

Bericht door jwb » 17 jul 2016 08:40

"Opa modus aan"

Is zo een Anima niet een beetje overkill voor een Dax?

"Opa modus uit"

Gebruikersavatar
Halodax
4T-MSB addict
Berichten: 657
Lid geworden op: 28 jan 2007 23:45
Bezit: CT70 Motodax
Yamaha XVS1100a Dragstar Bobber
Locatie: Amersfoort

Re: Ervaringen Daytona Anima 150/190cc motor/Jialing 124cc monsterblok.

Bericht door Halodax » 17 jul 2016 08:46

jwb schreef:"Opa modus aan"

Is zo een Anima niet een beetje overkill voor een Dax?

"Opa modus uit"
Hey Opa! Ik hier?
Klopt maar ik begon het topic met:
Halodax schreef:
Nu ben ik dus op zoek naar iets betrouwbaars met wel een flink beetje power, niet om heel hard mee te rijden (want daar is mijn Dax ook totaal niet naar) maar vooral om gewoon power over te hebben zodat het blok weinig te verduren heeft.

Alvast bedankt voor het meedenken!
ZF-45-85 CT70 K1 1971
gerbrandicus schreef:Klerelijer. Dat zijn van die aso's die gewoon lekker eens op de bek moeten gaan. En omdat je dan geen helm op hebt spettert de inhoud van je hoofd als warme griesmeelpudding over het wegdek.
Natuurlijke selectie.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 13680
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Ervaringen Daytona Anima 150/190cc motor/Jialing 124cc monsterblok.

Bericht door nielspbr » 17 jul 2016 10:22

De tweeklepper is in ieder geval prima langzaam te rijden. De vierklepper heb ik geen ervaring mee.
De vierklepper heeft overigens een decompressienok om makkelijker te starten.

Gebruikersavatar
butt head
moppersmurf
Berichten: 8544
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: honda ss50z
honda c100 (motor)
honda cd65
honda zb50
honda monkey R
honda ape
honda e300
honda cb550
honda cbr600f3
alfa spider (3.0 12v > 3.0 24v)
alfa 33 (blijft gewoon leuk)
Locatie: terborg gelderland

Re: Ervaringen Daytona Anima 150/190cc motor/Jialing 124cc monsterblok.

Bericht door butt head » 19 jul 2016 16:31

alex rijd veel kilometers gemaakt met een 190 anima blok.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1836
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Utrecht

Re: Ervaringen Daytona Anima 150/190cc motor/Jialing 124cc monsterblok.

Bericht door gerbrandicus » 19 jul 2016 22:48

Ja al meer dan 10.000km (Alex). Geen problemen zei hij me eens.
Ikzelf heb alleen voor een keuring eens een paar rondjes gereden met een Monkey RT met Anima 190 4V, dat liep heel netjes met de ori RT mini carb en ori uitlaat :lol:
Ik keur ALLE Honda's, ook offroad modellen en Japanse imports. Cilinderinhoud naar keuze (50cc of motor). Ook reparaties, revisies, restauraties. PB voor info.

Plaats reactie