Pagina 1 van 1

honda XL50 opvoeren

Geplaatst: 14 jul 2016 21:27
door hilfiger
Beste forumleden,

Ik heb al een tijdje een opknapper staan nl. een Honda XL50, in plaats van een complete restauratie heb ik deze keer eens besloten deze op te knappen voor prive terein...
Gezien de XL niet op de baan zal komen speelt de snelheid geen rol dus zit met de gedachte deze wat op te voeren (cylinderkit, carbu, uitlaat,...).
Heeft er me iemand enige tips wat ik zoal best gebruik van onderdelen of enige ervaring?
Blokje dat eronder hangt is nog volledig standaard, start en rijd prima maar spijtig genoeg amper 50km/u

Re: honda XL50 opvoeren

Geplaatst: 15 jul 2016 09:52
door NIX
Bewaar dat blokje en koop via Ebay een compleet XR80/100 blok en pijp.

Overigens is nu de verlatende ontsteking de grootste begrenzende factor. En daarna de pijp en carb. Met vaste ontsteking en snelle pijp is 65 al met gemak haalbaar. Met vervroegende ontsteking, snelle pijp en 16-20mm is 70-80 met een 50cc blokje mogelijk.

Re: honda XL50 opvoeren

Geplaatst: 15 jul 2016 22:31
door hilfiger
Thx voor je reactie NIX ;).

Is geen slecht idee van het origineel blokje netjes te bewaren gezien deze ok is en goed loopt enkel wat trager dan verwacht om op prive terein te gebruiken :).
zo een compleet XR80 blokje zal toch wat piitiger lopen, de zoektocht naar iets degeleik zal wat anders worden...

Re: honda XL50 opvoeren

Geplaatst: 16 jul 2016 16:37
door hypercub
80cc korte slag kitje is ook een optie. icm een grotere carb en onbegrensde pijp gaat dat ook best vooruit.

Re: honda XL50 opvoeren

Geplaatst: 17 jul 2016 07:47
door hilfiger
deze ombouw was ook mijn eerste gedachte nl. een grotere cilinderkit, carbu en uitlaat...
nu na het lezen van NIX zijn reactie zitten mijn gedachte eerder op het plaatsen van een groter blok mocht dit prima passen op de bestaande steunpunten.

ik heb al even zitten rondkijken maar het aanbod is zo te zien niet erg groot, zijn er soms nog andere modellen waar de motor vlekkeloos kan worden overgebouwd?

Re: honda XL50 opvoeren

Geplaatst: 17 jul 2016 09:07
door hypercub
De xr/xl75, 80 en 100 passen zonder gedoe.
Reken op een slordige 4/500 inkl. verzenden vanuit de VS.
Als je toch voor een groter blok gaat zou ik de 100 nemen, daar zijn nog goedkope bore-up kitjes voor te vinden. Voor de 75 en 80 niet echt.

Re: honda XL50 opvoeren

Geplaatst: 17 jul 2016 20:08
door hilfiger
Ik heb een xr100 op het oog maar wacht op verdere info van de aanbieder...

Even als info, past de motorblok ook prima van een xl125 eigelijk?

Re: honda XL50 opvoeren

Geplaatst: 17 jul 2016 21:43
door NIX
Nee. Tenzij je erg handig bent en niet bang het frame definitief te wijzigen.

Re: honda XL50 opvoeren

Geplaatst: 18 jul 2016 21:14
door hilfiger
Ik denk dat het beste plan is om het frame heel te houden :).
We zullen onze zoektoch rustig verder zetten met het idee van een XR80 of XR100

Re: honda XL50 opvoeren

Geplaatst: 18 jul 2016 21:42
door wim V8
Past zo'n chinees 125 staande cilinder blok er mischien in?

Gr. Wim.

Re: honda XL50 opvoeren

Geplaatst: 18 jul 2016 22:06
door nielspbr
Helaas hebben de chinezen de cg125 gekopieerd.

Re: honda XL50 opvoeren

Geplaatst: 19 jul 2016 10:50
door Daan1508
Behalve dat dat dus niet past, hebben die cg125 blokjes ook nog eens bijzonder weinig vermogen...

Re: honda XL50 opvoeren

Geplaatst: 22 jul 2016 12:44
door hilfiger
in afwachting van het vinden van een XR100 motor had ik me graag wat bezig gehouden met de bestaande originele motor :).
ik heb al meermaals gehoord dat de afgestelde ontsteking een boosdoener is qua snelheid en aangenaam rijden...
heb even de magneet :) van de motor afgehaald alsook het afdekplaatje binnenin, zijn er hier enige aanpassingen zelf mogelijk?

Afbeelding

Re: honda XL50 opvoeren

Geplaatst: 22 jul 2016 13:33
door hypercub
Je kan de twee hamertjes blokkeren zodat het vliegwiel niet meer de ontsteking verlaat bij het toenemen van het toerental.
Dat kan op verschillende manieren. Ik mep de 2 lipjes die de uitslag van de hamertjes bepalen altijd naar binnen zodat de hamertjes gefixeerd zijn. Je kan er ook een parkertje in schroeven. Als je echt lol wilt hebben kan je het mechanisme ook andersom laten werken zodat bij hoger toerental de ontsteking vervroegd ipv verlaat.