CD50

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: CD50

Bericht door nielspbr »

Er zijn natuurlijk wel drie smaken: begrensd, onbegrensd en vervroegend.

joost.0413
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 jul 2016 18:18

Re: CD50

Bericht door joost.0413 »

Zou dan:

# begrensd een vaste vervroeging hebben en de vonk afkappen op een bepaald toerental.

# Onbegrensd een vaste vervroeging hebben en de vonk niet afkappen (onbeberkt toerental)

# Vervroegend variable vervroeging (toerental afhankelijk) en niet afkappen (onbeperkt toerental)

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: CD50

Bericht door Daan1508 »

Correct.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 930
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: CD50

Bericht door Ben C50 »

en met afkappen, bedoel je dan dat hij geen vonken meer geeft? dan moet hij toch enorm gaan sputteren en stotteren als je dat toerental bereikt? of verlaat hij dan enorm zodat hij toerental niet meer klimt ofzo? Anders is er toch niet mee te rijden volgas?

joost.0413
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 jul 2016 18:18

Re: CD50

Bericht door joost.0413 »

Wat ik nu bij mij merk is inderdaad dat de motor begint te stotteren en ik kan hem niet doortrekken.
Als ik met de stroboscoop lamp kijk dan zie ik ook bij een bepaald toerental dat de ontsteking vonken overslaat. De lamp begint als het ware onregelmatig te branden (lees knipperen) wat er op duit dat er vonken over geslagen worden.
Ik heb nu een andere Cdi besteld die wel vervroegen zou zijn. Word vervolgd.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: CD50

Bericht door nielspbr »

Idd vonkjes overslaan.
Zelfs mijn oude charade 1.3 16v had ik een keer in de begrenzer toen ik ergens moest en zou wegkomen (7500rpm)

joost.0413
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 jul 2016 18:18

Re: CD50

Bericht door joost.0413 »

FF een update.

ik heb de zg. vervroegende CDI binnen.(lekker cheap uit China)
CDI.PNG
Wij noemen dit met ons allen een vervroegende CDI maar het is eigenlijk een verlatende CDI.
Vervroegend kan niet, de CDI kan niet in de toekomst kijken.
Wat de "vervroegende"CDI doet is nadat hij een puls/trigger heeft gekregen van het vliegwiel het toerental bepaald.
Navenhand het toerental geeft de CDI een vertraging (Delay).
Bij lage toeren heb je dus een vertraging van de vonk van een paar millisec. wat voor een kleine voorontsteking zorgt.
Bij hogere toeren word deze tijd korter tot helemaal geen vertraging, dit is dan meteen de maximale vervroeging en het tevens het begin van de pukkel.
Tjonge wie dit verhaal snapt kan verekes goed lezen!
hier nog een tekening om het te verduidelijken.
Knipsel.PNG
De CDI die ik nu heb de zg. vervroegende CDI geeft een vervroeging (eigenlijk verlating) van 7graden.
Mijn streep begint nu op 30graden dus mijn maximale vervroeging is 30graden en mijn minste vervroeging (stationair) is dus
30-7=23graden.

Als ik kijk naar mijn "oude" vervroegende vliegwiel (punten ontsteking) gaf deze een stationair een vervroeging van ongeveer 22,5graad en de maximale vervroeging was 38graden.
En ik moet zeggen dat hij met de punten ontsteking met vervroegend vliegwiel beter liep!
Ik moet dus de pukkel verlengen naar 38graden om dezelfde vervroeging te krijgen als het vervroegende vliegwiel van de puntenontsteking.
Als ik dit doe wil dat dus zeggen dat ik stationair 38-7=31graden voorontsteking heb, dit is eigenlijk teveel en dit resulteert in slechter starten en slechter stationair lopen.

Met de start van de inbouw van de CDI ontsteking had ik een vaste vervroeging van 15graden (streep zat op verkeerde plek).
Dit liep voor geen meter maar ik hoefde het steuntje van de kick starter maar uit te klappen of de motor sloeg al aan!
En hij liep perfect en heel mooi stationair.

Om de ideale afstelling te krijgen zal je dus bij stationair 15graden vervroeging moeten hebben en bij maximaal toerental 38graden voorontsteking

Iemand een idee om dit voor elkaar te krijgen????
Programmeerbare CDI op AC??? :? :?

bramdax
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 104
Lid geworden op: 28 jan 2007 19:31
Bezit: redelijk goede gezondheid, al 't andere is te koop zoals brommers en autoos
Locatie: drachten

Re: CD50

Bericht door bramdax »

Helemaal goed, alleen 38 graden is voor veel cc's gevaarlijk bij hoge compressie je moet dan ook nog je ontsteekspanning fiks verhogen, betere hetere vonk, en klopvastere brandstof.

joost.0413
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 jul 2016 18:18

Re: CD50

Bericht door joost.0413 »

Oké 38 graden is teveel wat zou het dan maximaal mogen zijn?
Echter het originele vervroegend vliegwiel draaide op 38 graden en liep goed.
Eerder in dit topic was een stukje uit een Manuel van een c90 hierin staat 30graden bij 3500/min.

Hoever is verantwoord?

joost.0413
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 jul 2016 18:18

Re: CD50

Bericht door joost.0413 »

Update

Eergisteren de "pukkel" verlengt met 5mm zodat ik een maximale voorontsteking heb van 35graden.
Dit is teveel naar mijn idee.
Als de motor warm word en moet gaan werken dan neemt het vermogen voor mijn gevoel af, laat je hem ff afkoelen dan
is het volle vermogen er weer.
Gisteren de "pukkel" ingekort met 3mm wat resulteert in een voorontsteking van 32graden (ongeveer)
ik heb er (omdat ik vrij was en het zo mooi weer was) 75km mee gereden, geen centje pijn.
Echter merk ik wel dat hij wat lastiger start de voorontsteking tijdens starten is nu 25graden, mooier zou zijn als dit 15graden is.

Iemand een idee om dit te realiseren??

Plaats reactie