CD50

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
joost.0413
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 jul 2016 18:18

Re: CD50

Bericht door joost.0413 »

Tot nu toe blijft de uitlaatpakking net na het starten soms lekken, als de motor warm is dan is dit over.
Boutjes zijn goed vast gezet en voor mijn gevoel te vast voor een M6-boutje.

De 72cc loopt fantastisch, carburateur heb ik nog afgesteld en al een km of 100 gereden.
Probleempje was wel dat de koppeling wat slipt zowel tijdens het aankicken als tijdens het overschakelen.
Toch wel gelezen op het forum dat dit een wat zwak punt is van deze blokken en daarom heb ik er 2-plaats koppeling ingezet.
Alle problemen zijn verdwenen.
Nu hij juist is afgesteld heb ik een goed zicht op de snelheid, hij trekt als een beer en eigenlijk gebruik je eerste 2 versnellingen amper.
De top licht tussen de 70 en 80km/h te snel dus voor mij maar wel verslavend om met dit koppel te rijden.
Draai ik het gas dicht en ga ik rond de 60/65km/h rijden dan loopt hij erg fijn en heel mooi stil zonder enige trilling.
Naar deze snelheid wil ik dus toewerken.
Ben nu op zoek naar een 10mm carburateur, heeft iemand iets liggen voor een schappelijke prijs?

Online
butt head
moppersmurf
Berichten: 8898
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: CD50

Bericht door butt head »

je kan ook een imi koppelingsplaat pakken die heeft veel kleinere vakjes frictie materiaal maar wel veel meer.
dat wil ook vaak helpen dat in combinatie met goede koppelingsveren zou voldoende moeten zijn om een 70cc niet te laten slippen.
volgens mij gebruikte honda namelijk nog op de 70cc versie een 1 plaats koppeling.
er zijn wel uitzonderingen. s65 en sl70 die hadden volgens mij een 2 plaats koppeling.

je kan nog een nieuwe uitlaat pakking proberen. mits je dat al niet gedaan hebt. kijk gelijk even of er niet al een hele stapel in zit.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

ml03zl
Moderator
Berichten: 1259
Lid geworden op: 16 jan 2007 20:27
Bezit: .
ZB50 (2x)
Z50A
CD50
Monster S4
Locatie: Bussum
Contacteer:

Re: CD50

Bericht door ml03zl »

Een originele 1 plaats koppeling, met nieuwe plaat en nieuwe (std) veren werkt zelf perfect op een c90 blok.

En die knal bij het starten kan ook tussen je kop en cilinder uitkomen, dus trek de moertjes op de kop eens na.
http://www.ktm.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: CD50

Bericht door NIX »

Haha, ja, dat doet mijn paalmonkey nu. Ik verdenk een opgerekt tapeind waar de bolkop niet meer verder op kan. Binnenkort maar een ringetje erbij doen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

joost.0413
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 jul 2016 18:18

Re: CD50

Bericht door joost.0413 »

Wat is eigenlijk het aantrek koppel van de kopbouten?

ml03zl
Moderator
Berichten: 1259
Lid geworden op: 16 jan 2007 20:27
Bezit: .
ZB50 (2x)
Z50A
CD50
Monster S4
Locatie: Bussum
Contacteer:

Re: CD50

Bericht door ml03zl »

10nm
http://www.ktm.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

joost.0413
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 jul 2016 18:18

Re: CD50

Bericht door joost.0413 »

Kop heb ik inderdaad nog wat na kunnen trekken.
Het lijkt erop dat dit inderdaad het probleem was.

joost.0413
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 jul 2016 18:18

Re: CD50

Bericht door joost.0413 »

Ik ben nu al een tijdje op zoek naar een 10mm carburateur en dit blijkt best wel lastig.
Ik heb hier op het forum al een gevraagd advertentie geplaats ook op marktplaats maar nog niets gevonden.
Ik dacht juist dat deze er in overvloed zouden zijn want iedereen wil toch altijd een grotere.

Het is toch zo dat er origineel een 10mm opzat???

Ik heb 1 aanbod gehad van 95euro voor een nette carburateur is dit een gangbare prijs???

diedekaas
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 mei 2014 19:54
Bezit: SS
Locatie: Utrecht

Re: CD50

Bericht door diedekaas »

Kjell van de viertaktschuur heeft er volgens mij best veel liggen (www.viertakschuur.nl)

joost.0413
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 jul 2016 18:18

Re: CD50

Bericht door joost.0413 »

Ik had nog een CDI ontsteking liggen van een kymco.
Deze ben ik pas aan het maken op mijn CD, ik heb hiervoor een grondplaat gemaakt die op de originele grondplaat geschroefd kan worden.
Ik heb een nieuw hart in het vliegwiel gemaakt zodat deze zonder verloopbus op de krukas past.
Foto's volgen later als alles werkt.

Ik heb nu een vraag:
Ik wil nu de streep op de juiste plaats op het vliegwiel monteren.
Waar moet de streep beginnen ten opzichte van de trigger, hoeveel voorontsteking?
Hoelang moet de streep worden om met een vervroegende CDI te gaan werken?

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: CD50

Bericht door Daan1508 »

joost.0413 schreef:Ik heb een nieuw hart in het vliegwiel gemaakt zodat deze zonder verloopbus op de krukas past.
Vertel me eens kort hoe je dit hebt gedaan? :)
joost.0413 schreef:Waar moet de streep beginnen ten opzichte van de trigger, hoeveel voorontsteking?
Ik ben even niet in de buurt van de garage, goeie kans dat ik daar vanavond nog even kom en dan meet ik even op hoe ver de pukkel tot de merktekens zitten. Ik heb wel laatst in een shopmanual van een C70 gezien wat de onstekingstijdstippen waren bij verschillende toerentallen, die zoek ik nog even voor je op. Waarschijnlijk staat daar al in wat je nodig hebt.
joost.0413 schreef:Hoelang moet de streep worden om met een vervroegende CDI te gaan werken?
Als ik op het plaatje bij Coos Matser kijk (http://www.4taktwinkel.nl/Vliegwiel-CDI ... ervroegend)g, dan lijkt het ding niet veel langer dan 10-15mm of zo:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: CD50

Bericht door Daan1508 »

Daan1508 schreef:
joost.0413 schreef:Waar moet de streep beginnen ten opzichte van de trigger, hoeveel voorontsteking?
Ik heb wel laatst in een shopmanual van een C70 gezien wat de onstekingstijdstippen waren bij verschillende toerentallen, die zoek ik nog even voor je op. Waarschijnlijk staat daar al in wat je nodig hebt.
Gevonden. Halverwege deze pagina staat ignition timing at idle, 15 degrees before top dead center. Deze hoek noem ik θstatic
Dit weet je vast al, maar om nu verder te komen: zet je blok op TDC (dat kun je wel zien aan bijvoorbeeld het nokkenastandwiel). Markeer je vliegwiel met een bestaand merkteken op de grondplaat, dat is makkelijk voor straks. Meet nu op hoeveel graden de pickup voor het topdeadcenter komt. Die hoek noem ik θpickup.

De hoeveelheid verschuiving van de pukkel, of de voorkant van de streep (de voorkant is kant die het eerst langs komt tijdens het draaien van de motor, dus dat is links als je voor de onstekingskant van het blok zit), in graden, noem ik θmove. Een positieve θmove is naar rechts schuiven, een negatieve naar links.

Dan: θmove = θpickup - θstatic

Bijlage:
Afbeelding

joost.0413
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 jul 2016 18:18

Re: CD50

Bericht door joost.0413 »

Hallo Daan,
Bedankt voor je gegevens ik zal de "streep" op 15gr laten beginnen en dan door laten lopen tot minimaal 30gr.

even een uitleg hoe ik het tot nu toe heb gedaan:
Voor mij is het echt een hobby project want eigenlijk is het veel gemakkelijker om een complete set te kopen, maar wat
is nu leuker dan een beetje prutsen in de schuur! :D :D
Wat ik mij nog wel afvraag is of het geheel wel gaat werken want het vliegwiel is eigenlijk om rechtsom te draaien (zie pijl)
ik ga hem nu linksom laten draaien. Ik ben dus benieuwd of dat iets uitmaakt, wie het weet mag het zeggen?
achterplaat met daaraan de bevestiging voor de pickup
achterplaat met daaraan de bevestiging voor de pickup
om de gaten in de achterplaat te boren heb ik met autocat (emachineshop) een mal getekend en gepast op de originele ontstekingsplaat van de Honda
om de gaten in de achterplaat te boren heb ik met autocat (emachineshop) een mal getekend en gepast op de originele ontstekingsplaat van de Honda
Hier is de achterplaat gemonteerd
Hier is de achterplaat gemonteerd
achterplaat met de spoelen en pickup
achterplaat met de spoelen en pickup
Vliegwiel binnenring, de hoek is trouwens 5,5graad
Vliegwiel binnenring, de hoek is trouwens 5,5graad
Vliegwiel binnenring
Vliegwiel binnenring
Binnenring met spiebaan deze heb ik op de draaibank gestoken. Meteen draad in gesneden voor de trekker
Binnenring met spiebaan deze heb ik op de draaibank gestoken. Meteen draad in gesneden voor de trekker
En meteen een trekker gemaakt voor de demontage
En meteen een trekker gemaakt voor de demontage
Bijlagen
Hier compleet met vliegwiel, deze moet natuurlijk nog wel op tijd gezet worden en vastgeklonken worden
Hier compleet met vliegwiel, deze moet natuurlijk nog wel op tijd gezet worden en vastgeklonken worden

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5159
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: CD50

Bericht door stoterstangen90 »

draairichting van de magneten moet niets uitmaken.
Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: CD50

Bericht door NIX »

Mooi werk.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie