Pagina 2 van 6

Re: CD50

Geplaatst: 05 okt 2016 17:21
door ml03zl
0,7 mm slotspeling is wel fors, sterker nog, voor de bovenste 2 veren is dat ruim over de limiet, voor de onderste er dicht tegenaan. Natuurlijk kan je ze gewoon monteren, en het loopt vast ook heel aardig, maar ik zou gewoon de 20,- extra uitgeven voor nieuwe.

Re: CD50

Geplaatst: 05 okt 2016 17:50
door NIX
Niet op die zuiger.

Re: CD50

Geplaatst: 05 okt 2016 18:05
door DR Monkey
Neem aan dat het persoon in kwestie, geen boom met gebruikte zuigers in de tuin heeft staan?
Als tijdelijk red middel, kun je op dit moment van alles proberen. Maar als je het goed wil doen??
Dan zou ik een overmaat zuiger met veren halen, cilinder op maat honen en klaar. Of in beter verkerende staat 70cilinder kit halen.
Neem aan dat als de zuiger er zo mooi uit ziet, de cilinder ook niet meer in al te beste staat is.

Re: CD50

Geplaatst: 05 okt 2016 20:01
door joost.0413
Ik had al het idee dat de slotspeling erg veel was, bij mijn oldtimer (volvo Amazon) waarvan ik het blok heb gereviseerd was de maximale slotspeling 0,4mm.

Al bij al vallen de cilinder, zuiger en kop mij erg tegen.
vandaag ff de kleppen gedemonteerd, alles zat onder de glasparel er zit wat speling op de klepgeleiders en op de uitlaatklep zit helemaal geen klepseal (of hoort dit zo?)
Op de klepzittingen zit pitting dus de kleppen sluiten echt niet af.
Wat mij wel opviel was dat er dubbele klepveren zate gemonteerd is dit origineel zo?

Zit nu te denken om een nieuwe cilinder met zuiger te kopen en eventueel een 72cc kop.
Ik lees vaak op het forum dat de 50cc kop gebruikt word i.c.m. een speciale zuiger ik begrijp dat de druk hierdoor toeneemt maar
wat is het verschil met rijden ten opzichte van een 72cc kop? Welke heeft het meeste koppel?

Re: CD50

Geplaatst: 05 okt 2016 20:24
door NIX
Dubbele klepveren hoort zo. De uitlaatklep hoort een seal te hebben. Een zuiger voor een 50 kop is zodanig bewerkt dat hij niet alleen past, maar ook geen waanzinnige compressieverhouding veroorzaakt. De meeste 70 blokjes met 50 kop zijn net zo snel als met een 70 kop. Een 70 kop heeft iets grotere kleppen en kanalen, maar de meesten zijn niet in staat dat voordeel in snelheid om te zetten. Ik ben fan van 70cc met gewoon een SS kop en 041 nok omdat die lekker rijdbaar in et verkeer zijn. Sterker: ik heb zelfs een aardig rap blokje met 50cc C-kop en 16mm valstroomcarb. Die kop en carb hebben de kleine doorlaat, maar het korte inlaattraject geeft enorm voordeel. Size matters, maar niet altijd.

Re: CD50

Geplaatst: 05 okt 2016 21:02
door joost.0413
Ik denk dat dat de juiste keuze gaat worden (en goedkoopste) een 72cc cilinder met passende zuiger voor een 50cc kop.
Ik zie trouwens overal kits te koop voor weinig passen deze set op de CD50 ondanks dat ze voor een 12V zijn, wat is het verschil met een 6volts? voorbeeld: http://www.motorkit.com/nl/van-50cc-tot ... r-kit.html

Re: CD50

Geplaatst: 05 okt 2016 22:18
door Daan1508
Past niet! De 12v blokken hebben een andere krukas (andere drijfstanglengte).

Re: CD50

Geplaatst: 06 okt 2016 10:04
door DR Monkey
Hoi, Je zou eventueel ook nog kunnen kijken bij Leertouwer in Soest, die hebben ruil cilinders.
Kunnen geleverd worden met Honda originele zuigers en of een goed alternatief zuiger, vaak Honda, TKRJ of Top.
Waarschijnlijk zullen ze 70cc, maar voor 50kop set wel op de plank hebben liggen.

Ik zou dan voor die optie gaan, en zoals HJ al schreef met een goeie 50cc kop, dat is kwalitatief beter als die zooi waar je het linkje wat je gepost had. Is overigens 12volt dus je hebt daar ook niets aan op een 6volt basis.

Re: CD50

Geplaatst: 06 okt 2016 10:54
door geizer
Ik rijd nu een paar maanden met een 72 cilinder op een ot 50cc kop op 6v.
16mm carb ervoor en herriepijp erachter.
Dit rijd heerlijk, trekt lekker weg in ieder toerengebied en is als je normale snelheden (tussen 60 en 70kmh) zuiniger dan een 50cc.
Heb het setje bij matsers vandaan.
Zeker een dikke aanrader.

Re: CD50

Geplaatst: 06 okt 2016 18:38
door joost.0413
geizer schreef:Ik rijd nu een paar maanden met een 72 cilinder op een ot 50cc kop op 6v.
16mm carb ervoor en herriepijp erachter.
Dit rijd heerlijk, trekt lekker weg in ieder toerengebied en is als je normale snelheden (tussen 60 en 70kmh) zuiniger dan een 50cc.
Heb het setje bij matsers vandaan.
Zeker een dikke aanrader.
lijkt mij een prima setup alleen wil ik er een uitlaat op die zo min mogelijk herrie maakt.
60km/h is hard zat voor mij maar dan wel onder alle omstandigheden, ook de berg op!
Hij loopt nu ook 60 maar koppel is te laag naar mijn zin.

Re: CD50

Geplaatst: 06 okt 2016 18:47
door geizer
Ik heb een ss.
Heb de 72cc ook met de orginele hoge uitlaat gereden met de demper erin, rijd ook lekker.
Maar met m'n vvv loopt die in de hoge toeren mooier door.
60kmh is heel goed te doen met mijn setup, denk dat je met en 12mm ook nog genoeg koppel hebt en lekker 60kmh kunt rijden.

Re: CD50

Geplaatst: 07 okt 2016 20:00
door stoterstangen90
Niemand deze jongen 65cc aanraden?

Re: CD50

Geplaatst: 07 okt 2016 21:22
door joost.0413
stoterstangen90 schreef:Niemand deze jongen 65cc aanraden?
wat is er beter of slechter aan een 65cc?
Het meeste wat je op internet tegen komt is 72CC

Re: CD50

Geplaatst: 07 okt 2016 21:32
door stoterstangen90
65cc is een beetje de running gag van dit forum.

Re: CD50

Geplaatst: 08 okt 2016 12:18
door nielspbr
stoterstangen90 schreef:65cc is een beetje de running gag van dit forum.
Een cb125t zuiger in een opgeboorde 49cc cilinder was vroeger de ultieme vorm van tuning totdat 72cc en meer voor de massa beschikbaar kwam.
(cb125t = 2x62,5cc)