Pagina 3 van 6

Re: CD50

Geplaatst: 08 okt 2016 16:04
door joost.0413
Nou zie ik bij Coos verschillende setjes cilinders te koop vanaf 87Euro tot 130Euro, staal en alluminium.
Welke moet ik in godsnaam nemen, welke is de beste de duurste?

Re: CD50

Geplaatst: 08 okt 2016 16:12
door Dekker
Als je weet wat voor een kop je hebt en een 6v blok dan kies je de set die je wilt.
72cc in gietijzeren vorm gaat net zo hard als een 72cc in aluminium.

Re: CD50

Geplaatst: 17 okt 2016 21:09
door joost.0413
Na alles goed afgesteld te hebben (ontsteking tijdstip, klepspelingen, elektrode afstand) en de vervroeging van het vliegwiel weer werkend gemaakt was ik nog niet helemaal tevreden met het koppel/vermogen.
Vandaag een 72cc binnen gekregen en gemonteerd, gewoon een imitatie maar ik moet zeggen dat het er netjes uitziet.
Zuiger past goed en zakt mooi langzaam naar beneden, zuigerveren hebben een slotspeling van 0,15mm dus dat lijkt dik in orde.
Klepjes ff opnieuw licht ingeschuurd en alles gemonteerd.
Nokkenas is een standaard 041 dus een as voor een mooie loop in een groot toeren bereik.
Het resultaat mag er zijn motor loopt netjes en heeft een heel wat beter koppel zelfs in zijn 4 bij 20km/h trekt hij lekker door.
Dit is wat ik zocht, nog niet op de grote weg geweest maar ik bang dat het nu wat te hard zal gaan dit word de volgende uitdaging om de snelheid binnen de perken te houden!

Re: CD50

Geplaatst: 17 okt 2016 21:40
door NIX
10mm monteren en een gewoon vast vliegwiel. Dan gaat ie nog 60 met gemak.

Re: CD50

Geplaatst: 17 okt 2016 21:57
door joost.0413
NIX schreef:10mm monteren en een gewoon vast vliegwiel. Dan gaat ie nog 60 met gemak.
verlies je natuurlijk wel veel koppel door de 10mm, vast vliegwiel is een optie deze zorgt er in mijn ogen voor dat het toerental niet tot max kan en heeft niet zoveel invloed op het koppel.

Andere optie zou kunnen zijn een elektronische ontsteking met een begrensde CDI.
Wat zou het beste/mooiste lopen?

Re: CD50

Geplaatst: 17 okt 2016 22:11
door Dekker
Kleiner voor tandwiel en / of groter achter is goedkoop en geeft je lekker extra trekkracht ten koste van wat snelheid.

Re: CD50

Geplaatst: 17 okt 2016 23:09
door gerbrandicus
Met een 10mm carb win je juist koppel vanwege de kleine venturi, alleen op hogere toeren heeft hij niets. Een tractortje. Ik reed maandenlang met de originele carb (en uitlaat) op mijn ZB50 met 125cc, lekker koppel hoor. Maar dat was dan ook het enige dat hij had.

Re: CD50

Geplaatst: 18 okt 2016 10:45
door joost.0413
gerbrandicus schreef:Met een 10mm carb win je juist koppel vanwege de kleine venturi, alleen op hogere toeren heeft hij niets. Een tractortje. Ik reed maandenlang met de originele carb (en uitlaat) op mijn ZB50 met 125cc, lekker koppel hoor. Maar dat was dan ook het enige dat hij had.
oke NIX schreef eigenlijk ook al hetzelfde dat een 10mm een juiste keuze zou zijn.
Eerst maar eens een paar testritjes rijden (zal vanavond wel niet lukken want ze geven code geel af storm en regen) en kijken hoe hij zich gedraagd en misschien vast op zoek naar een 10mm carburateur.

Re: CD50

Geplaatst: 18 okt 2016 11:05
door nielspbr
joost.0413 schreef:
gerbrandicus schreef:Met een 10mm carb win je juist koppel vanwege de kleine venturi, alleen op hogere toeren heeft hij niets. Een tractortje. Ik reed maandenlang met de originele carb (en uitlaat) op mijn ZB50 met 125cc, lekker koppel hoor. Maar dat was dan ook het enige dat hij had.
oke NIX schreef eigenlijk ook al hetzelfde dat een 10mm een juiste keuze zou zijn.
Eerst maar eens een paar testritjes rijden (zal vanavond wel niet lukken want ze geven code geel af storm en regen) en kijken hoe hij zich gedraagd en misschien vast op zoek naar een 10mm carburateur.
Koppel kun je anders goed testen met (veel) wind tegen :P

Re: CD50

Geplaatst: 18 okt 2016 16:48
door joost.0413
Eigenlijk nooit geweten dat het koppel juist toeneemt met een kleinere carburateur, hebben hier meer mensen ervaringen mee?
Wel eens gehoord dat een grotere carburateur alleen helpt voor een hogere topsnelheid.

Re: CD50

Geplaatst: 18 okt 2016 21:20
door Oscar
Geldt ook voor de uitlaat trouwens. Grote doorsnede, kleiner koppel

Re: CD50

Geplaatst: 18 okt 2016 21:57
door joost.0413
Oscar schreef:Geldt ook voor de uitlaat trouwens. Grote doorsnede, kleiner koppel
Ik heb altijd begrepen dat de diameter van de uitlaat bij een 4 takt niet echt veel invloed heeft, bij een 2takt wel en zelfs heel veel.

Re: CD50

Geplaatst: 19 okt 2016 09:07
door nielspbr
joost.0413 schreef:
Oscar schreef:Geldt ook voor de uitlaat trouwens. Grote doorsnede, kleiner koppel
Ik heb altijd begrepen dat de diameter van de uitlaat bij een 4 takt niet echt veel invloed heeft, bij een 2takt wel en zelfs heel veel.
Alles wat je aan een systeem veranderd heeft invloed op de werking van het systeem. Een andere uitlaat heeft bij een 4-takt weliswaar minder invloed als bij een tweetakt maar je merkt het wel.

(Ik heb momenteel weer een hoge(bami) uitlaat, met dikkere diameter als origineel, Maar hij doet nu over die laatste 5kmh een stuk langer als de onderliggende, vrijwel open, uitlaat die ik daarvoor gemonteerd had. Hij haalt nu de 60 niet meer. Gewoon door meer tegendruk. Voordeel is wel, de brommer is nu weer lekker stil.
En ik ben nu ook van dat halvemaantjesgeneuzel van de originele uitlaat af, yay.
)

Re: CD50

Geplaatst: 19 okt 2016 16:59
door joost.0413
Net nog wven op de cd gereden, hij loopt fantastisch! Moet nog wel kijken hoe het gaat met de sproeiermaat. Wat er wel gebeurt ( al een pasr keer)
Is dat tijdens het starten er een knal (lekkage) komt uit de aansluiting van de uitlastbocht.
Deze zit gemonteerd met een nieuwe pakking en gemonteerd met 2 halve schaaltjes.
Iemand een idee wat ik hier verder aan kan doen?

Re: CD50

Geplaatst: 19 okt 2016 17:53
door zeebaarsje
joost.0413 schreef:Net nog wven op de cd gereden, hij loopt fantastisch! Moet nog wel kijken hoe het gaat met de sproeiermaat. Wat er wel gebeurt ( al een pasr keer)
Is dat tijdens het starten er een knal (lekkage) komt uit de aansluiting van de uitlastbocht.
Deze zit gemonteerd met een nieuwe pakking en gemonteerd met 2 halve schaaltjes.
Iemand een idee wat ik hier verder aan kan doen?
Ook gehad, de nieuwe pakking moet nog even inzetten dus nog iets vaster draaien zou moeten werken, maar niet zo vast de je aansluiting krom draait :)