Pagina 4 van 6

Re: CD50

Geplaatst: 28 okt 2016 19:07
door joost.0413
Tot nu toe blijft de uitlaatpakking net na het starten soms lekken, als de motor warm is dan is dit over.
Boutjes zijn goed vast gezet en voor mijn gevoel te vast voor een M6-boutje.

De 72cc loopt fantastisch, carburateur heb ik nog afgesteld en al een km of 100 gereden.
Probleempje was wel dat de koppeling wat slipt zowel tijdens het aankicken als tijdens het overschakelen.
Toch wel gelezen op het forum dat dit een wat zwak punt is van deze blokken en daarom heb ik er 2-plaats koppeling ingezet.
Alle problemen zijn verdwenen.
Nu hij juist is afgesteld heb ik een goed zicht op de snelheid, hij trekt als een beer en eigenlijk gebruik je eerste 2 versnellingen amper.
De top licht tussen de 70 en 80km/h te snel dus voor mij maar wel verslavend om met dit koppel te rijden.
Draai ik het gas dicht en ga ik rond de 60/65km/h rijden dan loopt hij erg fijn en heel mooi stil zonder enige trilling.
Naar deze snelheid wil ik dus toewerken.
Ben nu op zoek naar een 10mm carburateur, heeft iemand iets liggen voor een schappelijke prijs?

Re: CD50

Geplaatst: 29 okt 2016 22:15
door butt head
je kan ook een imi koppelingsplaat pakken die heeft veel kleinere vakjes frictie materiaal maar wel veel meer.
dat wil ook vaak helpen dat in combinatie met goede koppelingsveren zou voldoende moeten zijn om een 70cc niet te laten slippen.
volgens mij gebruikte honda namelijk nog op de 70cc versie een 1 plaats koppeling.
er zijn wel uitzonderingen. s65 en sl70 die hadden volgens mij een 2 plaats koppeling.

je kan nog een nieuwe uitlaat pakking proberen. mits je dat al niet gedaan hebt. kijk gelijk even of er niet al een hele stapel in zit.

Re: CD50

Geplaatst: 30 okt 2016 10:26
door ml03zl
Een originele 1 plaats koppeling, met nieuwe plaat en nieuwe (std) veren werkt zelf perfect op een c90 blok.

En die knal bij het starten kan ook tussen je kop en cilinder uitkomen, dus trek de moertjes op de kop eens na.

Re: CD50

Geplaatst: 30 okt 2016 10:29
door NIX
Haha, ja, dat doet mijn paalmonkey nu. Ik verdenk een opgerekt tapeind waar de bolkop niet meer verder op kan. Binnenkort maar een ringetje erbij doen.

Re: CD50

Geplaatst: 30 okt 2016 10:51
door joost.0413
Wat is eigenlijk het aantrek koppel van de kopbouten?

Re: CD50

Geplaatst: 30 okt 2016 11:13
door ml03zl
10nm

Re: CD50

Geplaatst: 30 okt 2016 16:10
door joost.0413
Kop heb ik inderdaad nog wat na kunnen trekken.
Het lijkt erop dat dit inderdaad het probleem was.

Re: CD50

Geplaatst: 07 nov 2016 18:59
door joost.0413
Ik ben nu al een tijdje op zoek naar een 10mm carburateur en dit blijkt best wel lastig.
Ik heb hier op het forum al een gevraagd advertentie geplaats ook op marktplaats maar nog niets gevonden.
Ik dacht juist dat deze er in overvloed zouden zijn want iedereen wil toch altijd een grotere.

Het is toch zo dat er origineel een 10mm opzat???

Ik heb 1 aanbod gehad van 95euro voor een nette carburateur is dit een gangbare prijs???

Re: CD50

Geplaatst: 07 nov 2016 21:02
door diedekaas
Kjell van de viertaktschuur heeft er volgens mij best veel liggen (www.viertakschuur.nl)

Re: CD50

Geplaatst: 12 feb 2017 22:04
door joost.0413
Ik had nog een CDI ontsteking liggen van een kymco.
Deze ben ik pas aan het maken op mijn CD, ik heb hiervoor een grondplaat gemaakt die op de originele grondplaat geschroefd kan worden.
Ik heb een nieuw hart in het vliegwiel gemaakt zodat deze zonder verloopbus op de krukas past.
Foto's volgen later als alles werkt.

Ik heb nu een vraag:
Ik wil nu de streep op de juiste plaats op het vliegwiel monteren.
Waar moet de streep beginnen ten opzichte van de trigger, hoeveel voorontsteking?
Hoelang moet de streep worden om met een vervroegende CDI te gaan werken?

Re: CD50

Geplaatst: 13 feb 2017 10:36
door Daan1508
joost.0413 schreef:Ik heb een nieuw hart in het vliegwiel gemaakt zodat deze zonder verloopbus op de krukas past.
Vertel me eens kort hoe je dit hebt gedaan? :)
joost.0413 schreef:Waar moet de streep beginnen ten opzichte van de trigger, hoeveel voorontsteking?
Ik ben even niet in de buurt van de garage, goeie kans dat ik daar vanavond nog even kom en dan meet ik even op hoe ver de pukkel tot de merktekens zitten. Ik heb wel laatst in een shopmanual van een C70 gezien wat de onstekingstijdstippen waren bij verschillende toerentallen, die zoek ik nog even voor je op. Waarschijnlijk staat daar al in wat je nodig hebt.
joost.0413 schreef:Hoelang moet de streep worden om met een vervroegende CDI te gaan werken?
Als ik op het plaatje bij Coos Matser kijk (http://www.4taktwinkel.nl/Vliegwiel-CDI ... ervroegend)g, dan lijkt het ding niet veel langer dan 10-15mm of zo:
Afbeelding

Re: CD50

Geplaatst: 13 feb 2017 10:58
door Daan1508
Daan1508 schreef:
joost.0413 schreef:Waar moet de streep beginnen ten opzichte van de trigger, hoeveel voorontsteking?
Ik heb wel laatst in een shopmanual van een C70 gezien wat de onstekingstijdstippen waren bij verschillende toerentallen, die zoek ik nog even voor je op. Waarschijnlijk staat daar al in wat je nodig hebt.
Gevonden. Halverwege deze pagina staat ignition timing at idle, 15 degrees before top dead center. Deze hoek noem ik θstatic
Dit weet je vast al, maar om nu verder te komen: zet je blok op TDC (dat kun je wel zien aan bijvoorbeeld het nokkenastandwiel). Markeer je vliegwiel met een bestaand merkteken op de grondplaat, dat is makkelijk voor straks. Meet nu op hoeveel graden de pickup voor het topdeadcenter komt. Die hoek noem ik θpickup.

De hoeveelheid verschuiving van de pukkel, of de voorkant van de streep (de voorkant is kant die het eerst langs komt tijdens het draaien van de motor, dus dat is links als je voor de onstekingskant van het blok zit), in graden, noem ik θmove. Een positieve θmove is naar rechts schuiven, een negatieve naar links.

Dan: θmove = θpickup - θstatic

Bijlage:
Afbeelding

Re: CD50

Geplaatst: 13 feb 2017 20:29
door joost.0413
Hallo Daan,
Bedankt voor je gegevens ik zal de "streep" op 15gr laten beginnen en dan door laten lopen tot minimaal 30gr.

even een uitleg hoe ik het tot nu toe heb gedaan:
Voor mij is het echt een hobby project want eigenlijk is het veel gemakkelijker om een complete set te kopen, maar wat
is nu leuker dan een beetje prutsen in de schuur! :D :D
Wat ik mij nog wel afvraag is of het geheel wel gaat werken want het vliegwiel is eigenlijk om rechtsom te draaien (zie pijl)
ik ga hem nu linksom laten draaien. Ik ben dus benieuwd of dat iets uitmaakt, wie het weet mag het zeggen?
achterplaat met daaraan de bevestiging voor de pickup
achterplaat met daaraan de bevestiging voor de pickup
om de gaten in de achterplaat te boren heb ik met autocat (emachineshop) een mal getekend en gepast op de originele ontstekingsplaat van de Honda
om de gaten in de achterplaat te boren heb ik met autocat (emachineshop) een mal getekend en gepast op de originele ontstekingsplaat van de Honda
Hier is de achterplaat gemonteerd
Hier is de achterplaat gemonteerd
achterplaat met de spoelen en pickup
achterplaat met de spoelen en pickup
Vliegwiel binnenring, de hoek is trouwens 5,5graad
Vliegwiel binnenring, de hoek is trouwens 5,5graad
Vliegwiel binnenring
Vliegwiel binnenring
Binnenring met spiebaan deze heb ik op de draaibank gestoken. Meteen draad in gesneden voor de trekker
Binnenring met spiebaan deze heb ik op de draaibank gestoken. Meteen draad in gesneden voor de trekker
En meteen een trekker gemaakt voor de demontage
En meteen een trekker gemaakt voor de demontage

Re: CD50

Geplaatst: 13 feb 2017 22:42
door stoterstangen90
draairichting van de magneten moet niets uitmaken.

Re: CD50

Geplaatst: 13 feb 2017 23:12
door NIX
Mooi werk.