FF een update.
ik heb de zg. vervroegende CDI binnen.(lekker cheap uit China)
Wij noemen dit met ons allen een vervroegende CDI maar het is eigenlijk een verlatende CDI.
Vervroegend kan niet, de CDI kan niet in de toekomst kijken.
Wat de "vervroegende"CDI doet is nadat hij een puls/trigger heeft gekregen van het vliegwiel het toerental bepaald.
Navenhand het toerental geeft de CDI een vertraging (Delay).
Bij lage toeren heb je dus een vertraging van de vonk van een paar millisec. wat voor een kleine voorontsteking zorgt.
Bij hogere toeren word deze tijd korter tot helemaal geen vertraging, dit is dan meteen de maximale vervroeging en het tevens het begin van de pukkel.
Tjonge wie dit verhaal snapt kan verekes goed lezen!
hier nog een tekening om het te verduidelijken.
De CDI die ik nu heb de zg. vervroegende CDI geeft een vervroeging (eigenlijk verlating) van 7graden.
Mijn streep begint nu op 30graden dus mijn maximale vervroeging is 30graden en mijn minste vervroeging (stationair) is dus
30-7=23graden.
Als ik kijk naar mijn "oude" vervroegende vliegwiel (punten ontsteking) gaf deze een stationair een vervroeging van ongeveer 22,5graad en de maximale vervroeging was 38graden.
En ik moet zeggen dat hij met de punten ontsteking met vervroegend vliegwiel beter liep!
Ik moet dus de pukkel verlengen naar 38graden om dezelfde vervroeging te krijgen als het vervroegende vliegwiel van de puntenontsteking.
Als ik dit doe wil dat dus zeggen dat ik stationair 38-7=31graden voorontsteking heb, dit is eigenlijk teveel en dit resulteert in slechter starten en slechter stationair lopen.
Met de start van de inbouw van de CDI ontsteking had ik een vaste vervroeging van 15graden (streep zat op verkeerde plek).
Dit liep voor geen meter maar ik hoefde het steuntje van de kick starter maar uit te klappen of de motor sloeg al aan!
En hij liep perfect en heel mooi stationair.
Om de ideale afstelling te krijgen zal je dus bij stationair 15graden vervroeging moeten hebben en bij maximaal toerental 38graden voorontsteking
Iemand een idee om dit voor elkaar te krijgen????
Programmeerbare CDI op AC???