CB50 - 6v naar 12v conversie

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Gebruikersavatar
BramdeLeege
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 55
Lid geworden op: 15 mei 2017 19:53
Bezit: Honda CB50J 1978
Locatie: Schelle, België
Contacteer:

Re: CB50 - 6v naar 12v conversie met buck-boost step up converter

Bericht door BramdeLeege » 26 mei 2017 16:25

NIX schreef:Kijk naar het onderste plaatje. Alleen white gebruiken en aansluiten zoals ik eerder uitlegde. Yellow nergens meer voor gebruiken.
Allright, thanks. Logisch!

joost.0413
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jul 2016 18:18

Re: CB50 - 6v naar 12v conversie met buck-boost step up converter

Bericht door joost.0413 » 26 mei 2017 18:25

Nix, je valt in herhaling! :D :D :D :D :D :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
BramdeLeege
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 55
Lid geworden op: 15 mei 2017 19:53
Bezit: Honda CB50J 1978
Locatie: Schelle, België
Contacteer:

Re: CB50 - 6v naar 12v conversie met buck-boost step up converter

Bericht door BramdeLeege » 26 mei 2017 20:17

Just to be clear, zo?
12V Conversion CB50J.jpg
Wat met de verlichting van de meters etc.?

Gebruikersavatar
stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 4383
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: CB50 - 6v naar 12v conversie met buck-boost step up converter

Bericht door stoterstangen90 » 26 mei 2017 20:29

Claxon zou ik niet vervangen hoor. Die doet het wel.
Tellerlampjes gewoon 12 volt in stoppen
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
BramdeLeege
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 55
Lid geworden op: 15 mei 2017 19:53
Bezit: Honda CB50J 1978
Locatie: Schelle, België
Contacteer:

Re: CB50 - 6v naar 12v conversie met buck-boost step up converter

Bericht door BramdeLeege » 26 mei 2017 20:30

stoterstangen90 schreef:Claxon zou ik niet vervangen hoor. Die doet het wel.
Tellerlampjes gewoon 12 volt in stoppen
Haha, er zit eigenlijk gewoon geen op momenteel. *ring ring*
Enig idee welke fitting die zijn? Ik vind er niets over terug.

Gebruikersavatar
NIX
chaly addict
Berichten: 17113
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: CB50 - 6v naar 12v conversie met buck-boost step up converter

Bericht door NIX » 26 mei 2017 22:14

BramdeLeege schreef:Just to be clear, zo?

12V Conversion CB50J.jpg

Wat met de verlichting van de meters etc.?
Ja, behalve dat je de witte draad uit de ontsteking alleen naar de gele en witte van de regelaar moet verbinden, niet naar de draaadboom. De rode draad uit de regelaar is nu je hoofd stroomdraad voor je verlichting en andere zooi.

Nog wat: de gele uit de boom verbind je met de rode van de accu. Anders gaat je ledkoplamp nog steeds niet via de accu.

Dus: rode van accu en contact, gele van draadboom (koplamp) en rode van regelaar aan elkaar knopen.
Kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
BramdeLeege
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 55
Lid geworden op: 15 mei 2017 19:53
Bezit: Honda CB50J 1978
Locatie: Schelle, België
Contacteer:

Re: CB50 - 6v naar 12v conversie met buck-boost step up converter

Bericht door BramdeLeege » 27 mei 2017 11:53

BramdeLeege schreef:
stoterstangen90 schreef:Claxon zou ik niet vervangen hoor. Die doet het wel.
Tellerlampjes gewoon 12 volt in stoppen
Haha, er zit eigenlijk gewoon geen op momenteel. *ring ring*
Enig idee welke fitting die zijn? Ik vind er niets over terug.
Heb ze! Ik post als alles volledig uitgepluisd is, de bewerkt schema voor het nageslacht.

Gebruikersavatar
BramdeLeege
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 55
Lid geworden op: 15 mei 2017 19:53
Bezit: Honda CB50J 1978
Locatie: Schelle, België
Contacteer:

Re: CB50 - 6v naar 12v conversie met buck-boost step up converter

Bericht door BramdeLeege » 27 mei 2017 13:27

NIX schreef:
BramdeLeege schreef:Just to be clear, zo?

12V Conversion CB50J.jpg

Wat met de verlichting van de meters etc.?
Ja, behalve dat je de witte draad uit de ontsteking alleen naar de gele en witte van de regelaar moet verbinden, niet naar de draaadboom. De rode draad uit de regelaar is nu je hoofd stroomdraad voor je verlichting en andere zooi.

Nog wat: de gele uit de boom verbind je met de rode van de accu. Anders gaat je ledkoplamp nog steeds niet via de accu.

Dus: rode van accu en contact, gele van draadboom (koplamp) en rode van regelaar aan elkaar knopen.
Okay, dat van die gele aan de rode knopen snap ik volledig. Maar Kan ik de Bk/W draad van de ontsteking niet best laten voor wat hij is? De W draad voorziet nu toch gewoon 12V AC aan de regulator/gelijkrichter die daar wordt omgezet in 12V DC waar alles op zit (behalve ontsteking)?

Ook staat op het schema'tje rechts onderaan "Connect to wire you wish the regulate" bij die gele, moet ik dan de rode en gele daar meteen ook met elkaar verbinden?

Gebruikersavatar
NIX
chaly addict
Berichten: 17113
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: CB50 - 6v naar 12v conversie met buck-boost step up converter

Bericht door NIX » 27 mei 2017 16:00

Geen dingen die ik heb gezegd door elkaar halen. De rode die uit de regelaar komt, is gelijkgericht en geregeld. Omdat je de witte uit de onsteking splitst naar geel en wit van de gelijkrichter, is hij geregeld. Blijkbaar weet je niet wat de regelaar doet:
Geel: teveel stroom wordt afgelaten via de groene massa. Wit gaat naar een enkele diode en komt er gelijkgericht (rood) uit. Dus door de wisselstroombron (wit uit ontsteking) af te takken naar de gele uit de regelaar, is hij al afgeregeld, alleen nog niet gelijkgericht. Dat gebeurt door hem met de witte uit de regelaar te verbinden. Rood is dan geregeld en gelijkgericht en JE ENIGE BRON voor verlichting en toeter en andere zooi. Omdat de gele uit de draadboom (NIET die uit de ontsteking, die gebruik je NIET meer) voor je koplamp is, MOET die voor je ledsysteem voortaan op de accu, dus rood. Dan kun je ook je knoppen en alles blijven gebruiken zoals bedoeld.
Kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
BramdeLeege
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 55
Lid geworden op: 15 mei 2017 19:53
Bezit: Honda CB50J 1978
Locatie: Schelle, België
Contacteer:

Re: CB50 - 6v naar 12v conversie met buck-boost step up converter

Bericht door BramdeLeege » 28 mei 2017 10:42

NIX schreef:Geen dingen die ik heb gezegd door elkaar halen. De rode die uit de regelaar komt, is gelijkgericht en geregeld. Omdat je de witte uit de onsteking splitst naar geel en wit van de gelijkrichter, is hij geregeld. Blijkbaar weet je niet wat de regelaar doet:
Geel: teveel stroom wordt afgelaten via de groene massa. Wit gaat naar een enkele diode en komt er gelijkgericht (rood) uit. Dus door de wisselstroombron (wit uit ontsteking) af te takken naar de gele uit de regelaar, is hij al afgeregeld, alleen nog niet gelijkgericht. Dat gebeurt door hem met de witte uit de regelaar te verbinden. Rood is dan geregeld en gelijkgericht en JE ENIGE BRON voor verlichting en toeter en andere zooi. Omdat de gele uit de draadboom (NIET die uit de ontsteking, die gebruik je NIET meer) voor je koplamp is, MOET die voor je ledsysteem voortaan op de accu, dus rood. Dan kun je ook je knoppen en alles blijven gebruiken zoals bedoeld.
Zo dus? Zwaar bevalling :lol:
12V Conversion CB50J.jpg

Gebruikersavatar
NIX
chaly addict
Berichten: 17113
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: CB50 - 6v naar 12v conversie met buck-boost step up converter

Bericht door NIX » 28 mei 2017 12:00

Lijkt erop. Kan niet goed zien waar de witte uit de ontsteking nu heen gaat, maar als dat de 2 W-draden uit de regelaar zijn en verder niets anders, dan is het goed.
Kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
BramdeLeege
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 55
Lid geworden op: 15 mei 2017 19:53
Bezit: Honda CB50J 1978
Locatie: Schelle, België
Contacteer:

Re: CB50 - 6v naar 12v conversie met buck-boost step up converter

Bericht door BramdeLeege » 28 mei 2017 13:20

Heb deze gevonden op 4-stroke.net
Honda_CB50J-12V_Wiring_Schematic.png
Waarom wordt die gele nog zo gebruikt? Daar staat toch maar 6 volt over?

Gebruikersavatar
NIX
chaly addict
Berichten: 17113
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: CB50 - 6v naar 12v conversie met buck-boost step up converter

Bericht door NIX » 28 mei 2017 16:29

Nee, die geeft ook flinke pieken, maar minder dan de witte. Deze setup is bruikbaar als je een gloeilamp als koplamp blijft gebruiken. Die pakt teveel stroom (30 of 40W) en trekt de accu anders harder leeg dan het spoeltje hem kan bijladen. Is het verschil tussen 12V (ook 6V) constante spanning en wisselspanning met flinke pieken en dalen. Voor ledverlichting MOET alles via de accu en kan het ook omdat die led maar een paar Watt gebruikt en geen 10-tallen.
Kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
BramdeLeege
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 55
Lid geworden op: 15 mei 2017 19:53
Bezit: Honda CB50J 1978
Locatie: Schelle, België
Contacteer:

Re: CB50 - 6v naar 12v conversie met buck-boost step up converter

Bericht door BramdeLeege » 29 mei 2017 17:39

Okay, bedankt NIX! Ben helemaal mee nu :D
Kan echter nog wel wat hulp gebruiken met de zoektocht naar een 12v batterij die past. Momenteel komt dit het dichtste in de buurt:
http://www.conrad.be/ce/nl/product/1361 ... u?ref=list maar ze is eigenlijk net te breed.

De afmeringen van de originele zijn 70x70x96 volgens http://www.4taktwinkel.nl/Accu-6-volt-4 ... neel-Honda

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 13674
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: CB50 - 6v naar 12v conversie met buck-boost step up converter

Bericht door nielspbr » 29 mei 2017 20:00

Ik heb even bij yuasha gezocht maar ik kom daar geen kleinere 12v accu tegen als 80x70x105 (te breed en te hoog)

Plaats reactie