Pagina 1 van 1

5 bak o 50cc CB50

Geplaatst: 27 jan 2018 09:48
door Bk rolling
Hallo allemaal,

Ik heb mij een tijdje geleden een oude CB 50 aangeschaft, waar ik wat aan gesleuteld heb.
Ik heb nu de volgende setup:
-open uitlaat
-vvv
-16mm carburator met 82 sproeier
-powerfilter (voor het uitzicht)
Hij rijd nu ongeveer 75 km/u met ongeveer 120000 toeren.
Nu heb ik hier al wat gelezen over een 5 bak van een rx 80 of een rx100 die je hierin kan plaatsen. Ik ben er over aan het nadenken om dit ook te doen, zodat ik met wat minder hoge toeren mijn topsnelheid kan halen. Eventueel wel dan niet met de tandwielverhouding aan te passen.
Ik vroeg mij af wat jullie ervaringen hier mee zijn, en wat ik zou moeten doen om hem optimaal te laten lopen, zodat ik niets van trekkracht verlies. of eventueel meer trekkracht met de twv aan te passen? Ik vindt het wel niet erg om af en toe, met een helling even terug te schakelen, maar als het anders kan zo veel te beter.

Re: 5 bak o 50cc CB50

Geplaatst: 27 jan 2018 12:28
door ReezYard
Waarom zou 'n 5-bak volgens jou minder toeren maken?
Wat is het verschil in de verhouding van de 5e versnelling t.o.v. de 4e versnelling in de 4-bak?

Probeer het "probleem" van de hoge toeren eerst op de simpele en minder kostbare manier op te lossen:
* het voortandwiel één tandje groter, OF
* het achtertandwiel 1 a 2 tandjes kleiner
Persoonlijk kies ik voor de laatste optie!

Re: 5 bak o 50cc CB50

Geplaatst: 27 jan 2018 13:47
door Skiller
120.000 toeren is idd wel rijkelijk veel :D
Een 5 bak (meer versnellingen in zijn algemeenheid) doe je om een nauwere powerband optimaal te kunnen gebruiken.
Val je buiten deze powerband schakel je op of terug, dit is doorgaans bij hoogtoerige motoren zeer nuttig.
Wil je zo min mogelijk schakelen heb je doodgewoon een grotere powerband nodig ofwel meer cc's en een 4 bak.

Denk maar aan het zeer versimpelde volgende:
Meer slagen per minuut is meer verbrandingen van een aantal cc's en dus een bepaalde hoeveelheid potentiele kracht per tijdseenheid.
Minder slagen met meer cc's levert uiteindelijk simpel gerekend dezelfde hoeveelheid potentiele kracht per tijdseenheid.

Re: 5 bak o 50cc CB50

Geplaatst: 27 jan 2018 15:56
door nielspbr
Om je topsnelheid te halen zul je in beide gevallen, 4 of 5-bak, van een toerental van 12000 toeren uit moeten gaan.
De 5-bak helpt je alleen met sneller optrekken naar die topsnelheid. Het vermogen dat je blok levert blijft hetzelfde want (keukas)toerental en koppel (=vermogen) veranderen niet.

@Skiller, Mijn ape loopt 64 bij 10,6k met alleen een pz20(18mm), er moet nog een andere nokkenstok in.
De aap doet windje mee 70@11.3k, loopt als een zonnetje.

Re: 5 bak o 50cc CB50

Geplaatst: 27 jan 2018 17:30
door Skiller
De OP heeft een 0 teveel in de begin post staan, 12K is nu ineens 120K geworden.
Ik krijg het gevoel dat 8/9K het gewenste toerental is waar de OP zich comfortabel bij voelt, dan is de snelheid niet meer te halen met 50cc en een bergje op. Helemaal niet zonder terugschakelen.

Re: 5 bak o 50cc CB50

Geplaatst: 27 jan 2018 18:14
door Bk rolling
@ skiller haha inderdaad een nulletje te veel , diselectie ;).
Dus beter niet aan beginnen dan als ik jullie zo hoor?

Re: 5 bak o 50cc CB50

Geplaatst: 27 jan 2018 18:17
door Bk rolling
Hoe zit dat dan juist met de cb50F? Deze heeft misschien grotere kleppen dus meer power?

Re: 5 bak o 50cc CB50

Geplaatst: 27 jan 2018 18:39
door Bk rolling
@ReezYard Ik had ook al gedacht aan een andere tandwielverhouding maar dat gaat wel altijd ten koste van de trekkracht dacht ik. En nu trekt hij juist zo goed op.

Re: 5 bak o 50cc CB50

Geplaatst: 27 jan 2018 21:27
door MrSinga
En dan hangt het nog af welke 5 bak je neemt.
Een Dream (50cc, 4 klepper), is ook geen kanon ondanks de 5 bak en speciale kop enz enz. Maar maakt wel toeren voor zot.

Re: 5 bak o 50cc CB50

Geplaatst: 28 jan 2018 00:56
door nielspbr
Bk rolling schreef: 27 jan 2018 18:17 Hoe zit dat dan juist met de cb50F? Deze heeft misschien grotere kleppen dus meer power?
Wat ik uit de lijsten bij cmsnl opmaak ik dat de kop en kleppenttrein van de F en J general export hetzelfde zijn, alleen de duitse J heeft een andere kop, nokkenas, carburateur, uitlaat en ontsteking.
De in en uitlaatkleppen zijn hetzelfde.

Naar carbu en spruit heb ik even niet gekeken maar daar zal ook verschil in zitten.

In de aangeboden hoek zijn onder andere naar F profiel omgeslepen J nokken te vinden.
(Ik heb er ook eentje maar die moet nog de kop in.)

Re: 5 bak o 50cc CB50

Geplaatst: 28 jan 2018 11:41
door ReezYard
Bk rolling schreef: 27 jan 2018 18:39 @ReezYard Ik had ook al gedacht aan een andere tandwielverhouding maar dat gaat wel altijd ten koste van de trekkracht dacht ik. En nu trekt hij juist zo goed op.
Daarom vroeg ik ook wat de verhouding is van de hoogste versnelling in de 4-bak en de 5-bak.
Als die hetzelfde zijn, dan heeft het vervangen van de 4-bak weinig zin!
Moet of ga je veel lange stukken rijden, dan is je achtertandwiel met 1 of 2 tandjes verkleinen wat
mij betreft de beste en goedkoopste oplossing voor het hoge(?) toerental.
Voor veel stadswerk is je huidige 4-bak plus eindoverbrenging prima!

Re: 5 bak o 50cc CB50

Geplaatst: 18 mei 2018 22:02
door Diederik2
Ik pik even in op dit topic

de CB50F 5-bak heeft heeft een iets langere overbrenging in 5e en iets korter in4e vergeleken met de standaard 4-bak
1,2, en 3 zijn identiek

daarnaast heb je de XR80 5-bak, die is langer in 1e en 2-5 identiek aan CB50F 5-bak
en een XR100 5-bak heeft een langere 5 dan de XR80 / CB50 5-bak
met een lange 5e zal een hoogtoerig cb50 blok het wat moeilijker hebben

12.000 is geen probleem, maar vermeld misschien even de tandwielverhouding waarmee je momenteel zit? misschien is die wel wat te kort

versnellingsbak wisselen is wel een hele grote klus om enkel wat meer topspeed te halen, kan je gelijk een volledige motorrevisie doen...
ik zie geen vermelding van welke nokkenas je gebruikt? Indien die nog standaard is, lijkt een 82 sproeier wel aan de grote kant

Re: 5 bak o 50cc CB50

Geplaatst: 19 mei 2018 13:31
door NIX
De enige reden voor een 5-bak is als je powerband zo smal is dat er een gat tussen met name de 2 hoogste versnellingen komt te zitten. Als je een 50cc netjes wat opvoert heb je geen 5-bak nodig. Maar meestal wordt er een te snelle nok gekozen.