Pagina 1 van 2

Wat nodig instalatie nieuw blok

Geplaatst: 09 aug 2018 22:39
door MatjeUrbanM3
Hey daar, ik ben speur al even rond op dit forum, maar heb nog maar net een account gemaakt.

Een paar dagen geleden heb ik beslisd om een nieuw blok onder mijn Skyteam Urban M3 te steken. Ik wilde normaal gezien een Lifan 107cc kopen, maar ik heb ergens gelezen dat deze mijn achterbrug krom kan trekken?(!?!) Zou ik fan beter voor een Lifan 88 gaan of gewoon met 107.
Mijn tweede vraag is wat je allemaal nodig hebt om een nieuw blokje te steken. Alles is nog standaard op mijn brommer. Ik zou dus een 22mm carb kopen (22mm spruitstuk inbegrepen) maar moet ik dan nog een kabelboom, gaskabel (mijn originele is net doorgebroken),uitlaat, etc. kopen?

Mvg.

Re: Wat nodig instalatie nieuw blok

Geplaatst: 10 aug 2018 08:05
door nielspbr
Hoe krijg jij van een vrij nieuwe brommer de gaskabel gebroken?

Dat een chinees 107cc blokje de achterbrug krom trekt is een fabeltje, zeker omdat deze er ook als 125 is. Lifan 107 en 88(=86) levert wel in beide gevallen een wok op.
Je gaat in ieder geval een andere tandwielverhouding nodig hebben.
@uitlaat geen idee hoeveel weerstand de originele uitlaat geeft.

ps. er loopt hier ergens een draadje van een urban m6, dat is een broertje van jouw brommer.

Re: Wat nodig instalatie nieuw blok

Geplaatst: 10 aug 2018 23:31
door MatjeUrbanM3
Gaskabel gebroken omdat brommer tweedehands is gekocht en eigenlijk een beetje verwaarloosd is. (+-8000km zonder liefde)
Ja de thread over de m6 net volledig gelezen. Zal nieuwe uitlaat moeten kopen, oude is doorgeroest.

Re: Wat nodig instalatie nieuw blok

Geplaatst: 11 aug 2018 08:54
door MrSinga
Gaskabel kun je zelf maken. Maar wss met andere carbu toch te kort.
Kabelboom? Waarom? Krak dezelfde draden of je moet een injectie model hebben (wat ik lees niet zo is)

Re: Wat nodig instalatie nieuw blok

Geplaatst: 11 aug 2018 18:20
door MatjeUrbanM3
Ja, heb idd, na wat verder zoeken, vastgesteld dat de kabelboom dezelfde is. Moet gewoon wat bulletconnectors kopen, want brommer is met 'stekker' aansluitingen, en blok met bullet connectors.
Ga ook nieuwe uitlaat kopen. Waarschijnlijk een dax model (enige die ik voor urban vind, is niet mooi imo) zou dit lukken om te monteren met wat elbow grease?
Ik update jullie over verdere progress.

Re: Wat nodig instalatie nieuw blok

Geplaatst: 11 aug 2018 22:19
door MrSinga
Hangt af welke dax uitlaat hé

Re: Wat nodig instalatie nieuw blok

Geplaatst: 20 aug 2018 11:00
door MatjeUrbanM3
Nu bezig met roderen van blokje, na 100 km te roderen gisteren voor de eerste keer (traag) opgetrokken naar bijna max toeren. In hogere toeren stotterde hij een beetje. (Bij lagere toeren geen problemen) Zou ik een andere sproeier steken, of kan het ook aan een te restrictieve (ori) uitlaat liggen?

Re: Wat nodig instalatie nieuw blok

Geplaatst: 20 aug 2018 11:48
door wim V8
Ik zou hem nog maar niet testen met voltoerental.
1000km inrijden.

Welke olie heb je er in?

Gr. Wim.

Re: Wat nodig instalatie nieuw blok

Geplaatst: 20 aug 2018 18:50
door MatjeUrbanM3
Nu een speciale olie voor motors, maar die haal ik eruit, want het is volsyntheet 10w50

Re: Wat nodig instalatie nieuw blok

Geplaatst: 20 aug 2018 20:49
door wim V8
Ja want met een volsyntheet loopt(slijt) hij nauwelijks in.

Dan is een dunnere Sae30 mineraal of ongedoopt van een slechtere kwaliteit(SC/SD)meer geschikt, pas dan alleen wel op met te hoge belasting van de motor, dat kan ie niet hebben.

Gooi volsyntheet er maar weer in als die keurig is ingereden.

Gr. Wim.

Re: Wat nodig instalatie nieuw blok

Geplaatst: 21 aug 2018 16:28
door MatjeUrbanM3
Ok, net een liter Sae30 olie voor tuingereedschap van Q8 gekocht. Die gooi ik er straks in 👍
Hou ik de volsynthetische olie die er nu in zit (max 50 km mee gereden)? Ik weet dat dit normaal uit den boze is, maar met 50 kilometer zou dit misschien kunnen. Alhoewel tijdens inrijden veel metaal in de olie terecht komt...

Re: Wat nodig instalatie nieuw blok

Geplaatst: 21 aug 2018 20:45
door NIX
Het maakt allemaal niet zo heel veel uit. Ook met syntheet rijdt ie gewoon in, je ververst alleen wat duurdere olie na 500km.

Re: Wat nodig instalatie nieuw blok

Geplaatst: 21 aug 2018 22:05
door MatjeUrbanM3
Ennuh... Hou ik die syntheet of gooi ik hem weg?

Re: Wat nodig instalatie nieuw blok

Geplaatst: 22 aug 2018 05:31
door MrSinga
MatjeUrbanM3 schreef: 21 aug 2018 16:28 Ok, net een liter Sae30 olie voor tuingereedschap van Q8 gekocht. Die gooi ik er straks in 👍
Hou ik de volsynthetische olie die er nu in zit (max 50 km mee gereden)? Ik weet dat dit normaal uit den boze is, maar met 50 kilometer zou dit misschien kunnen. Alhoewel tijdens inrijden veel metaal in de olie terecht komt...
Dat giet je er dus niet in. Die olie is niet gemaakt voor brommers... wat is er nu moeilijk om gewoon olie te kopen voor motoren?
wim V8 schreef: 20 aug 2018 11:48 Ik zou hem nog maar niet testen met voltoerental.
1000km inrijden.

Gr. Wim.
Geen idee hoe jij rodeert maar ik, en rij toch al een 20j rond, rij warm (opt gemakske, geen hoge toeren) en vanaf ze warm heeft kortere periodes toch volgas rijden. En heb nog nooit een blok gehad die eraan dood gegaan is. M’n ex-MSX had 30k km als ik ze verkocht en heb ik ook zo ingereden. Nooit een sleutel op de motor gestaan, regelmatig olie verversen enz.

M’n 1e singa heb ik ooit ingereden zoals het boekje omschreef. X km’s aan die snelheid, x km’s aan die snelheid en dan volgas. Geloof me, dat was ivm de meeste andere 50cc singa’s een lui blokje.

Re: Wat nodig instalatie nieuw blok

Geplaatst: 22 aug 2018 09:16
door wim V8
MrSinga schreef: 22 aug 2018 05:31
MatjeUrbanM3 schreef: 21 aug 2018 16:28 Ok, net een liter Sae30 olie voor tuingereedschap van Q8 gekocht. Die gooi ik er straks in 👍
Hou ik de volsynthetische olie die er nu in zit (max 50 km mee gereden)? Ik weet dat dit normaal uit den boze is, maar met 50 kilometer zou dit misschien kunnen. Alhoewel tijdens inrijden veel metaal in de olie terecht komt...
Dat giet je er dus niet in. Die olie is niet gemaakt voor brommers... wat is er nu moeilijk om gewoon olie te kopen voor motoren?
wim V8 schreef: 20 aug 2018 11:48 Ik zou hem nog maar niet testen met voltoerental.
1000km inrijden.

Gr. Wim.
Geen idee hoe jij rodeert maar ik, en rij toch al een 20j rond, rij warm (opt gemakske, geen hoge toeren) en vanaf ze warm heeft kortere periodes toch volgas rijden. En heb nog nooit een blok gehad die eraan dood gegaan is. M’n ex-MSX had 30k km als ik ze verkocht en heb ik ook zo ingereden. Nooit een sleutel op de motor gestaan, regelmatig olie verversen enz.

M’n 1e singa heb ik ooit ingereden zoals het boekje omschreef. X km’s aan die snelheid, x km’s aan die snelheid en dan volgas. Geloof me, dat was ivm de meeste andere 50cc singa’s een lui blokje.





Discussie is en blijft eindeloos.

Volgas is niet hetzelfde als voltoerental!

Waarom is die olie niet gemaakt voor brommers?
Gewoon een SAE30 SF
Maakt het uit of er een grasmaaier of een brommer op het flesje staat.(dat is bedoeld voor de consumenten die de technische specificaties niet begrijpen)
Het zijn de specificaties waar het om gaat bij olie.

Er moet wel een soort van inloopolie in chinablokjes hoor, anders slijten de onderdelen niet mooi op elkaar in.
De definitieve olie die er later in komt is juist gemaakt om alle slijtage tot een minimum te beperken, die is uiteraard totaal nutteloos voor gebruik tijdens het inrijden.

https://www.deolieconcurrent.nl/product ... zTEALw_wcB

Gr. Wim.