Daytona 150

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
RemyReints
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 sep 2012 16:50
Bezit: -honda c50
Locatie: Dalfsen

Daytona 150

Bericht door RemyReints »

hoihoi,

Mijn daytona eet zuigers,zuigerveren en cilinders door te blijven pingelen.
C8 bougie, standaard pakkingen en standaard zuigers,cilinder en zuigerveren van daytona.
Ik tank al 102 octaan.

Met gebroken zuiger had ik nog 12bar compressie. denk dat het tegen de 15 aanzat.
Iemand een idee waarom dit zo extreem hoog is?
En iemand een idee hoe ik dit kan verlagen? (ben geen fan van dubbele voetpakking)
Oh en voor de echte specialisten; passen er andere koppen op de daytona 150? (meer cc's? superhead?)

ciaoo
- honda SS 190
- honda C50 streetcub
- honda FTR223
- honda CB125s Project
- honda CB125 twin Project
- honda Civic 1976 2.0exi blok

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Daytona 150

Bericht door nielspbr »

Welke vervroegingsdraden heb je aangesloten, je mag alleen de 2 laagste standen gebruiken. Die andere 2 zijn alleen voor gebruik met staande cilinders.

Ik reed die van mij gewoon op euro 95 (2009 model/vm26) Geen gepingel of niets op de 2 voorgeschreven cdi instellingen. (uit mijn hoofd, geen of wit)

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Daytona 150

Bericht door MrSinga »

nielspbr schreef: 23 aug 2018 21:53 Welke vervroegingsdraden heb je aangesloten, je mag alleen de 2 laagste standen gebruiken. Die andere 2 zijn alleen voor gebruik met staande cilinders.

Ik reed die van mij gewoon op euro 95 (2009 model/vm26) Geen gepingel of niets op de 2 voorgeschreven cdi instellingen. (uit mijn hoofd, geen of wit)
Mijne, versie 2011, staat op stand 4 :D en heeft geen enkel probleem

@topicstarter. Er zit een ontluchting en oliekoeler op uw blok? Daytona raadt die ten zeerste aan op die blokken en daarmee ontwijk je een deel problemen.

Mijn setup is met een VM26 en maar een C7HSA bougie.

RemyReints
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 sep 2012 16:50
Bezit: -honda c50
Locatie: Dalfsen

Re: Daytona 150

Bericht door RemyReints »

Bedankt voor de snelle antwoorden mannen.

Onsteking is een gewone normale cdi ontsteking. Groot vliegwiel met lange pukkel en een vevroegende cdi.
Door de zuigerveren die mijn blok sloopt heb ik bijna chronisch last van carterdruk. (behalve net na het vervangen is er geen carterdruk)
Heb een onluchtingsslang op de olievulplug en op het carter naar een tankje. Geen oliekoeler.
- honda SS 190
- honda C50 streetcub
- honda FTR223
- honda CB125s Project
- honda CB125 twin Project
- honda Civic 1976 2.0exi blok

RemyReints
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 sep 2012 16:50
Bezit: -honda c50
Locatie: Dalfsen

Re: Daytona 150

Bericht door RemyReints »

hier nog even een foto van mijn laatste zuiger..
Gewoon een stuk tussen de zuigerveren uit geslagen na +/- 400km
(Carb is een pe28)
Bijlagen
WhatsApp Image 2018-08-22 at 20.30.53.jpeg
- honda SS 190
- honda C50 streetcub
- honda FTR223
- honda CB125s Project
- honda CB125 twin Project
- honda Civic 1976 2.0exi blok

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Daytona 150

Bericht door NIX »

Je moet een aantal zaken zeker weten:
- zet een keer een stroboscoop op het ding om te zien wat de ontsteking precies doet. Soms klappen ze wel 45* vooruit, heb zelf 1 vliegwiel dat dat veroorzaakt, geen idee waarom, de pukkel zit op de juiste plek.
- klopt het mengsel? Te arm kan soms nog hard lopen, maar maakt de boel te heet, zeker in combinatie met hoge compressie, hoeft nog niet eens te hoge compressie te zijn.
- klopt de olie route? Sommige carters moet een koeler op of minstens een leiding. Niet om te koelen, maar voor de juiste circulatie. laat de motor een keer zonder onderste klepdop lopen en kijk hoe hard de olie uit de kop komt stromen.
- klopt de zuiger/kop combo? Teveel compressie hamert alles kapot, ook al zie ik normaal eerder een bigend hemelen dan een zuiger. Je geeft zelf aan dat hij enoem veel druk geeft, als het niet anders kan, dan zal je aan een extra pakking of alu plaatje moeten. Maar alleen als de andere zaken in orde blijken te zijn.

Geen dingen aannemen of beredeneren, maar nakijken en checken. En oplossen waar het probleem zit, niet waar je het makkelijkst bijkunt of het meest van denkt te snappen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

RemyReints
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 sep 2012 16:50
Bezit: -honda c50
Locatie: Dalfsen

Re: Daytona 150

Bericht door RemyReints »

- Stroboscoop en ontstekingstijdstip ga ik bekijken.
- Mengsel lijkt me goed te zijn. Carb komt van een ander blok af wat perfect liep en loopt op deze ook perfect. Bougie heeft een mooie kleur. Kan evt een grotere sproeier gaan proberen.
- daytona heeft idd een lusje nodig. Is ook aanwezig en olie komt goed boven.
- alles standaard daytona 2kleps. Kop+zuiger+zuigerveren en cilinder. Moet wel zeggen dat dit ook mijn 2e krukas al is. Eerste was idd bigend kapot.

Probeer ook ditmaal gewoon de oplossing te vinden ipv te vervangen.
- honda SS 190
- honda C50 streetcub
- honda FTR223
- honda CB125s Project
- honda CB125 twin Project
- honda Civic 1976 2.0exi blok

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Daytona 150

Bericht door nielspbr »

daytona 150 zonder koeler? Zou niets met pingelen te maken moeten hebben maar ik zou best de olietemperatuur tijdens de afgelopen weken willen weten.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Daytona 150

Bericht door MrSinga »

Wat nix zegt is niet onlogisch. Heb ook ooit een vliegwiel gehad waar de pukkel anders stond. Moest het geheel 1 tandje verzetten om met dat vliegwiel te kunnen rijden. Raar maar waar.

Nu, koeler en carbu bekijken. In de handleiding van die blokken staat welke setup een pe28 moet hebben voor zo’n blok

RemyReints
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 sep 2012 16:50
Bezit: -honda c50
Locatie: Dalfsen

Re: Daytona 150

Bericht door RemyReints »

Pe setup is;

125 hoofdsproeier
35 stationairsproeier
3.0 gasschuif.

Allemaal vrij standaard en volgens het boekje dus.

Koeler heb ik dus niet want ik vind dat lelijk.
Op t moment wacht ik op onderdelen en dan kan ik ontsteking bekijken
- honda SS 190
- honda C50 streetcub
- honda FTR223
- honda CB125s Project
- honda CB125 twin Project
- honda Civic 1976 2.0exi blok

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Daytona 150

Bericht door MrSinga »

Koeler is mss lelijk maar is wel een noodzaak op die blokken. Ik heb een metertje (kitaco digitaal) gezet op m’n leiding uit blok naar koeler en die is dus geen overbodige luxe. Daarna leiding gewisseld naar retour, kom ik trug mooi onder de 100ºC uit. Maar eruit was het wel iets anders...

Ik zou eens proberen met sproeiers te spelen. Maar dat pingelen is voornamelijk met voorontsteking

RemyReints
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 sep 2012 16:50
Bezit: -honda c50
Locatie: Dalfsen

Re: Daytona 150

Bericht door RemyReints »

Update:
- ontstekingstijdstip staat goed. Gecheckt met stroboscoop
- compressie met nieuwe zuiger en zuigerveren is 15.2 bar. Niet heel gek dat t stuk loopt.

Even vorige orders gecheckt en ik heb blijkbaar een 160cc krukas geleverd gekregen. Dus mijn daytona 150 is een daytona 160 met 15 bar compressie. :)

Mensen met slimme oplossingen?
- honda SS 190
- honda C50 streetcub
- honda FTR223
- honda CB125s Project
- honda CB125 twin Project
- honda Civic 1976 2.0exi blok

Skiller
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 30 jan 2007 20:40
Bezit: Nog in opbouw:
Honda SS50Z K1-AR
Honda CR750
Locatie: Hoogeveen

Re: Daytona 150

Bericht door Skiller »

Je hebt denk ik niet genoeg vlees op de zuiger zelf zitten om dit af te draaien. Uit de verbrandingskamer wat materiaal weghalen kan ik ook niet aanbevelen. Behalve een gaatje in je zuiger boren, een stuk uit je dijfstang halen en meer van die onzinnige dingen hou je maar 2 "echte" oplossingen over.

Een andere krukas is wel redelijk voor de hand liggend en de beste optie.
De cilinder zou je kunnen ophogen met een opvulplaat aan de onderkant maar wellicht dat je dan ook andere tapeinden nodig hebt.

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Daytona 150

Bericht door NIX »

Of er toch een andere zuiger bij zoeken, maar als hier een enorme dome op zit, zal wellicht wat vanaf kunnen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Daytona 150

Bericht door nielspbr »

Er zijn in ieder geval 2 verschillende zuigers voor de daytona 2v, de normale versie en een hoge compressie versie.Zou wel vaag zijn dat je met de normale zuiger gelijk aan de 1:15 zit ondanks de langere slag. Was zo'n 160cc kruk niet 62 slag?


edit: Oef, de "kale" versie heeft al 12,5:1
150cc = 57b x 58,7s
160cc kruk is 62,7mm slag

Als de zuiger even hoog in de cilinder zou komen als met de oude kruk zou je van 12,5 naar 13,3 moeten gaan en niet naar 15,2. (4mm meer slag met 2mm kortere drijfstang)
(Ik kwam bij de verbrandingsruimte op 13,024cc uit als ik mij de formules nog een beetje goed herinner.)

Plaats reactie