Little cub opvoeren

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Little cub opvoeren

Bericht door René »

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een little cub uit 2001. Hier zit een schattig 50cc blokje onder. Bloknummer begint met AA01E. Het is een semi, 4-bak met electrostart.

Nu gaat er een motorkenteken op dus het blok moet wat uitgebouwd worden. Nu heb ik nog een c90 kruk liggen en OT70 kop en passende cilinder + zuiger. Dus dat maakt netjes 85cc. Maar nu zag ik ook dat een 55.5mm kruk maar 50 euro kost. Ik heb ook nog een imi kop liggen en met een 52.4mm cilinder maakt dat een ook niet verkeerde 125cc.

Vraagjes:
- Wie kan me nog meer vertellen over het blok?
- Zou ik er een grotere oliepomp in moeten zetten?
- Wat kan de koppeling aan? Zou die 125cc een probleem zijn? 90cc moet sowieso wel lukken denk ik?
- Zouden de carters uitgekotterd moeten worden? Voor die 52.4mm wel waarschijnlijk...?

Gebruikersavatar
ReezYard
4T-MSB addict
Berichten: 687
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
Locatie: Cheese Town (N-H).
Contacteer:

Re: Little cub opvoeren

Bericht door ReezYard »

Probeer 'n C90 NT Electrostart blok op de kop te tikken en hou het
oorspronkelijke blokje op de plank!
Zo'n C90 blok is waarschijnlijk in Nederland lastig te krijgen.
In de UK worden ze regelmatig(er) aangeboden, o.a. via Ebay en het C90 forum:

http://www.c90club.co.uk/index.php
Groet, ennuh...... gas zit rechts!

Afbeelding

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16146
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Little cub opvoeren

Bericht door nielspbr »

c90 estart met het bami 110 topend wat je al hebt liggen. of wat snellers. ;)

Nt blokken hebben standaard 180% maar als je genoemde cilinderinhouden gaat toepassen kan je beter naar 270/300. Bovendien ga je waarschijnlijk heel snel door je koppeling heen. (semi, 3plaats kitaco?)

Ik zou die 55mm kruk vermijden.

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: Little cub opvoeren

Bericht door René »

ReezYard schreef: 01 okt 2018 10:23 Probeer 'n C90 NT Electrostart blok op de kop te tikken en hou het
oorspronkelijke blokje op de plank!
Zo'n C90 blok is waarschijnlijk in Nederland lastig te krijgen.
In de UK worden ze regelmatig(er) aangeboden, o.a. via Ebay en het C90 forum:

http://www.c90club.co.uk/index.php
Bedankt voor het meedenken. Maar ik zie het niet zo zitten om veel geld uit te gaan geven aan een ander blok waarvan ik de staat niet weet. Dit blok lijkt me een hele mooie basis. En als ik de spullen behoud kan ik het altijd weer terug draaien (mits ik niet aan de carters ga slijpen).

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: Little cub opvoeren

Bericht door René »

nielspbr schreef: 01 okt 2018 17:36 c90 estart met het bami 110 topend wat je al hebt liggen. of wat snellers. ;)

Nt blokken hebben standaard 180% maar als je genoemde cilinderinhouden gaat toepassen kan je beter naar 270/300. Bovendien ga je waarschijnlijk heel snel door je koppeling heen. (semi, 3plaats kitaco?)

Ik zou die 55mm kruk vermijden.
Ik heb wel liever een lange slag. Dus een 110 topend met 52.4x49.5mm lijkt me minder. Maar daarom leek me die 55.5mm kruk wel wat. Waarom kan ik die beter vermijden? Slechte kwaliteit?

Oliepomp vervangen is dus wel verstandig. Ik heb ook nog wel een c90 pomp liggen.

De koppeling van deze c50 is een 3 plaats toch? En die van een C90 ook? Verschillen die koppelingen dan nog?

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2515
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Little cub opvoeren

Bericht door MrSinga »

52 cilinderkit kom je op 105cc uit, ot70kop ofzo met snelle nok.
Blijf ik topper vinden

Een 55.5 krijg je er niet in normaal. Nice ed hebben een ander type oliepomp zonder asje door het blok (lees: die kruk zit tegen dat asje)

NIX
chaly addict
Berichten: 18800
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Little cub opvoeren

Bericht door NIX »

52 slag kruk van DRP kan in OT carters met een NTC90 asje of bami asje.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2515
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Little cub opvoeren

Bericht door MrSinga »

NIX schreef: 01 okt 2018 21:47 52 slag kruk van DRP kan in OT carters met een NTC90 asje of bami asje.
Klopt. Maar dan is het ook extra andere draadeinden nodig, andere distributieketting want die zijn allemaal te lang. Moet blok ook geheel gesplitst worden enz.
Vandaar dat er hier meerdere opteren om gewoon een ietke grotere cilinderkit te monteren. 52mm of de 52.4 (zoals bij de chinese 108 blokken)

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16146
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Little cub opvoeren

Bericht door nielspbr »

Aangezien de topic starter een NT50 blok heeft zal hij met een bami 110 topend en c90 kruk toch aan de lange tapeinden (en distributie ketting) moeten.

(En een 50 blokje heeft standaard niet een drieplaats koppeling.)

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: Little cub opvoeren

Bericht door René »

Ik denk dat het de 49.5mm c90 kruk wordt met 47mm cilinder + zuiger voor OT70 kop. Mooie lange slag zoals Honda het lang succesvol heeft toegepast. Alles origineel Honda. Plus ik heb het allemaal al liggen. Dat het blokje uit elkaar moet is geen probleem. Die 55.5mm kruk was nog een leuke goedkope optie geweest, maar dat past dus niet.

Ik vind het een beetje lastig te bepalen welk model ik nou exact heb, maar ik vermoed de C50LM uit 2000. Daarbij zie ik deze tekening. Is dit dan geen 3-plaats? (ik zie wel 3 platen bij die zijn niet dubbel gevoerd..., telt dat dan niet? :P)
Afbeelding

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: Little cub opvoeren

Bericht door René »

Is een krukas voor elektrische start trouwens hetzelfde als een normale krukas, qua taps?

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2515
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Little cub opvoeren

Bericht door MrSinga »

Kruk is hetzelfde.
Waarom dan idd geen 52slag met ori 47mm cilinder Honda. 90.7cc dacht ik.
Jaren mee gereden en nooit in de steek gelaten (zelfs met koppeling op de bak en snellere nokken).

NIX
chaly addict
Berichten: 18800
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Little cub opvoeren

Bericht door NIX »

MrSinga schreef: 02 okt 2018 06:19
NIX schreef: 01 okt 2018 21:47 52 slag kruk van DRP kan in OT carters met een NTC90 asje of bami asje.
Klopt. Maar dan is het ook extra andere draadeinden nodig, andere distributieketting want die zijn allemaal te lang. Moet blok ook geheel gesplitst worden enz.
Vandaar dat er hier meerdere opteren om gewoon een ietke grotere cilinderkit te monteren. 52mm of de 52.4 (zoals bij de chinese 108 blokken)
Neen. Met een platte zuiger kan er gewoon een standaard korte cilinder gebruikt worden en hoeft er helemaal niets verder vervangen te worden, dan alleen de pomp en indien gewenst en de oliesproeier. Alles kan 50/70cc lengtes blijven. Overigens voor het vervangen van een ketting verwijder ik alleen de cilinder en ontsteking, dus dat zou ook eenvoudig zijn, indien nodig. Bovendien moet alles uit elkaar om er een kruk in te zetten, toch?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16146
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Little cub opvoeren

Bericht door nielspbr »

Voor standaard cilinderlengte is er ook nog de 106cc SCUT optie, ben alleen niet zo'n fan van die korte zuigers.

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: Little cub opvoeren

Bericht door René »

MrSinga schreef: 02 okt 2018 11:23 Kruk is hetzelfde.
Waarom dan idd geen 52slag met ori 47mm cilinder Honda. 90.7cc dacht ik.
Jaren mee gereden en nooit in de steek gelaten (zelfs met koppeling op de bak en snellere nokken).
Daarvoor zou ik een 52slag en een korte cilinder moeten aanschaffen. Terwijl ik de c90 kruk en lange cilinder al heb liggen. Is die 5cc extra die investering waard?

Plaats reactie