Pagina 1 van 2

Uitlaat ontgrenzen honda cb50

Geplaatst: 18 okt 2019 12:33
door Joren
Hallo
Ik ben een beginner bij de honda cb's.
Ik heb een honda cb50 uit 1982 die netjes 40 rijdt. Ik zou graag tot de 50 willen gaan en heb vernomen dat o.a. de uitlaat ontgrenzen hier een goede optie voor is.
Ik wil geen domme vragen stellen, maar heb al veel forums en sites af gezocht en vind nergens informatie over hoe de originele honda uitlaat van een cb ontgrensd moet worden.

Is er iemand die weet waar ik informatie kan vinden over hoe ik dit doe?
Bedankt!

Re: Uitlaat ontgrenzen honda cb50

Geplaatst: 18 okt 2019 23:06
door Frnzz
Hey! Het is mogelijk dat je vermogen van je cb geknepen wordt door een eenvoudige ring. Waarschijnlijk is de buitenmaat van je uitlaatbocht om en nabij 28mm. Als je de uitlaat er afhaalt, kun je kijken of er aan de binnenkant iets zit wat daar niet thuishoort. Daar hoef je niet je hele uitlaat voor te “slopen”. Succes!

Re: Uitlaat ontgrenzen honda cb50

Geplaatst: 19 okt 2019 09:48
door Joren
Super!
Bedankt Frnzz!

Re: Uitlaat ontgrenzen honda cb50

Geplaatst: 19 okt 2019 10:49
door Joren
Afbeelding

Afbeelding

Even voor de zekerheid.
Hier is de ring die u bedoelt er niet(meer)? Of is hem dat?
Thanks!

Re: Uitlaat ontgrenzen honda cb50

Geplaatst: 19 okt 2019 12:16
door Frnzz
Afbeelding

Afbeelding@joren, Jawel, dat bedoel ik. Maak voor de aardigheid even een fotootje van de gehele uitlaat.

Re: Uitlaat ontgrenzen honda cb50

Geplaatst: 20 okt 2019 12:47
door Joren
Afbeelding

Is net dezelfde als u denk ik. Originele honda uitlaat van een Duitse honda cb50.
Maar deze ring is toch en stuk lastiger te verwijderen dan een rondel (die ik hier niet heb).

Thanks!

Re: Uitlaat ontgrenzen honda cb50

Geplaatst: 20 okt 2019 14:38
door Frnzz
Het eenvoudigste is iemand in de buurt zoeken die zo’n uitlaatje in het rek heeft hangen. Kun je even proberen of het scheelt. Daarna hangt ‘t af van wat je “kent”, of wie je kent.. 😎 Een handige Harry moet t gaatje even ruim maken. Succes! 👊🏻

Re: Uitlaat ontgrenzen honda cb50

Geplaatst: 20 okt 2019 15:25
door ReezYard
Originele Honda onderdelen zijn duur! Doodzonde om 'n nette originele CB50 uitlaat te vernaggelen!
Er zijn zgn. OEM-uitlaten voor de CB50, bijv. van Motosport. Of neus rond op Ebay Duitsland, waar
de CB50 veel algemener in gebruik is/was.

Re: Uitlaat ontgrenzen honda cb50

Geplaatst: 20 okt 2019 19:01
door Frnzz
ReezYard heeft een punt. Als ik jouw foto inzoom, lijkt het er op dat jouw bocht en demper gelast zijn. De mijne zijn geklemd. Het is goed mogelijk dat de jouwe origineel is, en de mijne imitatie. Bij mij staat er Jama Original op. Succes 😎

Re: Uitlaat ontgrenzen honda cb50

Geplaatst: 20 okt 2019 19:07
door Joren
Bedankt jongens! Ik laat hem dan hoe hij is.

Re: Uitlaat ontgrenzen honda cb50

Geplaatst: 30 okt 2019 13:06
door hypercub
als je 50 wil rijden op je broem hoef je alleen het verlatingsmechanisme in het vliegwiel te blokkeren.

Re: Uitlaat ontgrenzen honda cb50

Geplaatst: 30 okt 2019 20:26
door Bas_CB50
hypercub schreef: 30 okt 2019 13:06 als je 50 wil rijden op je broem hoef je alleen het verlatingsmechanisme in het vliegwiel te blokkeren.
Dan loopt ‘ie om en nabij de 60. Althans, in mijn geval :).

Re: Uitlaat ontgrenzen honda cb50

Geplaatst: 11 dec 2019 20:54
door Silvercb50
Kijk anders voor een origineel ‘open’ uitlaat voor de CB.
Niet goedkoop, wel goed

Re: Uitlaat ontgrenzen honda cb50

Geplaatst: 07 jan 2020 19:16
door Solex-19
Of een fluisteruitlaat met losse bocht bij 4 taktwinkel. De originele uitlaat heb ik ook nog en laat ik ook zo, die kan je zonder te zagen niet ontgrenzen.

Re: Uitlaat ontgrenzen honda cb50

Geplaatst: 26 nov 2022 17:44
door roger_50cc
De originele uitlaat heeft inderdaad een dun pijpje dat door de hele voorbocht heenloopt. Dat krijg je er niet uit zonder de hele voorbocht in stukjes te zagen en later weer aan elkaar te lassen. Het kan wel, maar 't wordt er er niet mooier op, en zeker nu iedereen weer origineel wilt hebben verstandig dat je het niet hebt gedaan. Wat je wel kunt doen is aan de kant van de cilinder twee 6-8 mm gaatjes boren in het plaatje waarmee het dunne pijpje vastzit en het ontwateringsgaatje aan de einddemper doorboren tot IN het dunne buisje. Nu doet dat gaatje niets omdat het pijpje erachter pas is vastgelast. Als je het doorboort introduceer je een lekje en kan de brommer ook via dat gaatje uitlaten. De ruimte tussen de buitenste en binnenste pijp van de voorbocht doet nu ook mee. De gassen kunnen vanuit die tussenruimte hiermee zowel naar binnen (de einddemper in) als naar buiten.
Bijkomend voordeel is dat je iets meer geluid krijgt. Nog steeds geen luide uitlaat, maar net iets beter hoorbaar. De originele uitlaat is gevaarlijk stil. Heel veel sneller gaat de standaard brommer er niet mee. Vliegwiel en de restrictie uit het luchtfilter halen schiet je meer mee op. Met een mooie Megaton uitlaat ook, maar als je maar 50 wilt is die niet nodig. ;)