Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
MrSinga
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1175
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door MrSinga »

nielspbr schreef:
05 apr 2020 18:22
56x56 met een 180% oliepomp gaat hem niet worden. Oliepomp naar 270-300% en een oliekoeler.

Gewoon een 4-bak eventueel met korte 4.
Wat is de bedoeling met de koppeling?


Gezien de wensen van de topicstarter zou ik eerder voor een zn110 blok gaan, maar dat ziet er weer niet des ss achtig uit.
Als ik lees wil hij zo’n manuele maar met 3 plaats van Takegawa... maar
Hier blijft ook de 12-13k rpm de limiet. Of je moet mss die tb cnc gefreesde kopen. Maar of die meer aan kan?
En dan zit je ook met de factor van 56*56 waar die koppeling ook niet aan voldoet

En de grap is... een 52 slag en 54 boring met een goeie kop a la daytona hyperhead/kitaco ultra of ultra se, geeft u ne snellere 119cc volgens mij waar die koppeling dan wel terug bij zal werken naar behoren. En zal een snelle ori look bike zijn. Met bv een 24mm carbu erop

Gebruikersavatar
ReezYard
4T-MSB addict
Berichten: 619
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
Locatie: Cheese Town (N-H).
Contacteer:

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door ReezYard »

Jason schreef:
05 apr 2020 12:32
@ ReezYard

Kosten:
Voor dit topic niet zo relevant voor mij.
Oow..... heb anders genoeg ambitieuse plannen c.q projecten
zien stranden vanwege de kosten!
Edoch, ook bij dit project zal ik voor je duimen en kijk met belangstelling uit
naar foto's van de eerste resultaten.

Cheers!
Groet, ennuh...... gas zit rechts!

Afbeelding

Skiller
4T-MSB regular
Berichten: 384
Lid geworden op: 30 jan 2007 20:40
Bezit: Nog in opbouw:
Honda SS50Z K1-AR
Honda CR750
Locatie: Hoogeveen

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door Skiller »

Zelf heb ik een SS50Z K1-AR met ori 5-bak, 50cc cilinder, kop, clip bak carb, kontje etc.
Nu had ik voor de zekerheid al meerdere 5-bakken thuis liggen en die heb ik helaas ook nodig gehad, een volledig ontplofte bak met veel horten en stoten terwijl ik gelukkig net de bocht uit was. Ging niet stuk tijdens het schakelen trouwens maar gewoon toen ik meer gas bij gaf.
Het kan best goed gaan maar ik had er toch een andere versnellingsbak in gedaan als ik jou was.
In totaal ben ik door 3 "goede" versnellingsbakken heen gegaan en heb daar 1 van kapot gehad en nummer 2 zit er nu in nadat ik de beste tandwielen van 2 versies heb gebruikt.

Jason
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 jan 2012 14:28
Bezit: SS50ZB2

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door Jason »

Als ik lees wil hij zo’n manuele maar met 3 plaats van Takegawa... maar
Hier blijft ook de 12-13k rpm de limiet. Of je moet mss die tb cnc gefreesde kopen. Maar of die meer aan kan?
En dan zit je ook met de factor van 56*56 waar die koppeling ook niet aan voldoet

En de grap is... een 52 slag en 54 boring met een goeie kop a la daytona hyperhead/kitaco ultra of ultra se, geeft u ne snellere 119cc volgens mij waar die koppeling dan wel terug bij zal werken naar behoren. En zal een snelle ori look bike zijn. Met bv een 24mm carbu erop
[/quote]


Dank voor je bijdrage .

Een Takegawa koppeling met 3-platen is idd de bedoeling.

Meer dan 10.000 rpm vermoed ik niet dat ik met de setup zal gaan draaien.

Geloof je direct dat het mogelijk is met 52 x 54 een snellere setup te bereiken en refereer aan de emotionele versus de rationele doelstelling.

Groet, Jason

Jason
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 jan 2012 14:28
Bezit: SS50ZB2

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door Jason »

ReezYard schreef:
06 apr 2020 13:25
Jason schreef:
05 apr 2020 12:32
@ ReezYard

Kosten:
Voor dit topic niet zo relevant voor mij.
Oow..... heb anders genoeg ambitieuse plannen c.q projecten
zien stranden vanwege de kosten!
Edoch, ook bij dit project zal ik voor je duimen en kijk met belangstelling uit
naar foto's van de eerste resultaten.

Cheers!
@ ReezYard: ben het met je eens dat sommige projecten op kosten stranden.

Zoals ik het zie: hobbies kosten geld.

Dit vind ik een leuke hobby, dus mag het best een beetje geld kosten.

Groet, Jason

Jason
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 jan 2012 14:28
Bezit: SS50ZB2

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door Jason »

Skiller schreef:
06 apr 2020 16:15
Zelf heb ik een SS50Z K1-AR met ori 5-bak, 50cc cilinder, kop, clip bak carb, kontje etc.
Nu had ik voor de zekerheid al meerdere 5-bakken thuis liggen en die heb ik helaas ook nodig gehad, een volledig ontplofte bak met veel horten en stoten terwijl ik gelukkig net de bocht uit was. Ging niet stuk tijdens het schakelen trouwens maar gewoon toen ik meer gas bij gaf.
Het kan best goed gaan maar ik had er toch een andere versnellingsbak in gedaan als ik jou was.
In totaal ben ik door 3 "goede" versnellingsbakken heen gegaan en heb daar 1 van kapot gehad en nummer 2 zit er nu in nadat ik de beste tandwielen van 2 versies heb gebruikt.
@ Skiller: frappant dat bij 50 cc de boel uit elkaar vloog.

Zelf jaren gereden met wat zal het zijn tussen 85 en 88 cc plus originele Honda 5-bak met een 22 mm en dat ging goed.

Mogelijk heb ik geboft, want de horror verhalen aangaande hoe zwak die 5-bakjes zijn kende ik toen al.

Then again: no guts no glory. Doel is deze setup te bouwen op emotionele gronden en daarna zien we wel.

De reis is deel van het doel zeg maar...

Groet, Jason

MrSinga
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1175
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door MrSinga »

Emoties zijn zelden goede basissen om op te werken. Dan ga je het rationele, wat iedereen hier probeert duidelijk te maken, negeren en ga je meestal met een pak problemen over zitten.

Nu, ik ga er niet meer op reageren. Ik heb m’n zeg gedaan en blijf erbij. Kapot draaien zal het, het is enkele een kwestie van dagen/weken. Ik bouw/herbouw al bijna 20j zo’n blokjes en ze zijn niet altijd zo extreem. Maar weet dat ik al koppelingen zie sneuvelen heb op een stomme 52*47mm, wat maar een 90,7cc is. En op meetings er heb zien door vliegen met 54*54. Dus goed geluk

Skiller
4T-MSB regular
Berichten: 384
Lid geworden op: 30 jan 2007 20:40
Bezit: Nog in opbouw:
Honda SS50Z K1-AR
Honda CR750
Locatie: Hoogeveen

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door Skiller »

Jason schreef:
07 apr 2020 00:50
Skiller schreef:
06 apr 2020 16:15
Zelf heb ik een SS50Z K1-AR met ori 5-bak, 50cc cilinder, kop, clip bak carb, kontje etc.
Nu had ik voor de zekerheid al meerdere 5-bakken thuis liggen en die heb ik helaas ook nodig gehad, een volledig ontplofte bak met veel horten en stoten terwijl ik gelukkig net de bocht uit was. Ging niet stuk tijdens het schakelen trouwens maar gewoon toen ik meer gas bij gaf.
Het kan best goed gaan maar ik had er toch een andere versnellingsbak in gedaan als ik jou was.
In totaal ben ik door 3 "goede" versnellingsbakken heen gegaan en heb daar 1 van kapot gehad en nummer 2 zit er nu in nadat ik de beste tandwielen van 2 versies heb gebruikt.
@ Skiller: frappant dat bij 50 cc de boel uit elkaar vloog.

Zelf jaren gereden met wat zal het zijn tussen 85 en 88 cc plus originele Honda 5-bak met een 22 mm en dat ging goed.

Mogelijk heb ik geboft, want de horror verhalen aangaande hoe zwak die 5-bakjes zijn kende ik toen al.

Then again: no guts no glory. Doel is deze setup te bouwen op emotionele gronden en daarna zien we wel.

De reis is deel van het doel zeg maar...

Groet, Jason
De fabrieksopgaaf van 95 kmph heb ik er niet mee aangetikt maar ik kwam rond op 89 echte kmph uit.
Het blokje jankt dan wel heel erg mooi hoog in de toeren maar aangezien ik er geen toerenteller op heb moet ik daar een gok voor doen.
Naar mijn weten af fabriek de snelste 50cc versie nog net wat sneller dan de D variant. (De originele carburateur had ik trouwens ook helemaal opnieuw opgebouwd met een revisie setje waaronder ook een nieuwe zitting die vaak vergeten word en had ik ook weer uitgekozen uit een aantal dezelfde behuizingen die ik had liggen.)

Jason
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 jan 2012 14:28
Bezit: SS50ZB2

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door Jason »

Beste mede forummers,

De blok bouw is van start gegaan voor de 56 x 56 mm setup.

Groet, Jason

Afbeelding

Afbeelding

MrSinga
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1175
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door MrSinga »

Top. Ik zie problemen in de toekomst

Jason
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 jan 2012 14:28
Bezit: SS50ZB2

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door Jason »

@ MrSinga: hartelijk dank voor uw positieve en gedetailleerde terugkoppeling.

Eerder meldde u niet meer te gaan reageren?

Vriendelijke groet, Jason

Online
Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 669
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door Ben C50 »

Ziet er netjes uit. Leuk project. Volg het graag

daxdaan
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 114
Lid geworden op: 10 mar 2013 08:11
Bezit: cb 125j 1976
c 50 ot 1974
cb 750 1980
cb 750 1992
Locatie: hilversum

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door daxdaan »

ai... dat is spannend dicht tegen je schroefdraad aan.
daar ga je zws last mee krijgen als je je kop gaat monteren..
if nothing goes right, go left...

MrSinga
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1175
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door MrSinga »

daxdaan schreef:
17 apr 2020 10:25
ai... dat is spannend dicht tegen je schroefdraad aan.
daar ga je zws last mee krijgen als je je kop gaat monteren..
Daar doelde ik dus op :lol:

butt head
moppersmurf
Berichten: 8651
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: honda ss50z
honda c100 (motor)
honda cd65
honda zb50
honda monkey R
honda e300
honda cb550
bami bal.
alfa spider (3.0 12v > 3.0 24v)
alfa 33 (blijft gewoon leuk)
Locatie: terborg gelderland

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door butt head »

MrSinga schreef:
17 apr 2020 11:19
daxdaan schreef:
17 apr 2020 10:25
ai... dat is spannend dicht tegen je schroefdraad aan.
daar ga je zws last mee krijgen als je je kop gaat monteren..
Daar doelde ik dus op :lol:
ach dat is ook wel weer te repareren.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Plaats reactie