Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2529
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door MrSinga »

@jason, dat is dus korte as. Honda had geen lange as en lange as kan ENKEL met de Takegawa 1e. (Daytona ed hebben ook lange assen maar dan moet er meer dan enkel 1e aangepast worden)

Jason
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 158
Lid geworden op: 27 jan 2012 14:28
Bezit: SS50ZB2

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door Jason »

@ MrSinga: ok, thnx 4 feedback.

Weet alle prijzen niet exact, zag ergens dat dit Takegawa asje op zich al Euro 135,- was.

Daarbij komen dan nog positie 2 en 25: wat kosten die?

Prioriteit momenteel is het vinden van een Takegawa 4V + R kop voor een acceptabele prijs.

Daarna volgende avonturen, waaronder deze hoog op de lijst staat na wat ik hier allemaal las.

Het blok gaat toch nog uiteen voor het wetblasten.

Groet, Jason

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door butt head »

Jason schreef: 23 apr 2021 11:37 @ MrSinga: ok, thnx 4 feedback.

Weet alle prijzen niet exact, zag ergens dat dit Takegawa asje op zich al Euro 135,- was.

Daarbij komen dan nog positie 2 en 25: wat kosten die?

Prioriteit momenteel is het vinden van een Takegawa 4V + R kop voor een acceptabele prijs.

Daarna volgende avonturen, waaronder deze hoog op de lijst staat na wat ik hier allemaal las.

Het blok gaat toch nog uiteen voor het wetblasten.

Groet, Jason
Bij mij blijft de 5bak tot heden heel.


Voor die ombouw heb je nodig
1x versnellingsbak as kort voor 5bak.
1x tandwiel 1e versnelling uitgaande versnellingsbakas.
1x kickstart tandwiel.

Er staat mij bij dat ik ooit foto's gemaakt heb van de onderdeel nummers van de tandwielen en as, maar kan ze zo snel niet vinden.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Jason
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 158
Lid geworden op: 27 jan 2012 14:28
Bezit: SS50ZB2

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door Jason »

@ ButtHead:

Dankjewel voor de aanvulling: wat je schrijft lijkt mij overeen te komen met wat MrSinga schreef.

Posities 1, 2 en 25 van het Takegawa document.

Begreep alleen van MrSinga dat het de "lange" Takegawa versnellingsbak as diende te zijn om evt tzt een secundaire as koppeling te kunnen monteren?

Groet, Jason

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2529
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door MrSinga »

Jason schreef: 24 apr 2021 10:53 @ ButtHead:

Dankjewel voor de aanvulling: wat je schrijft lijkt mij overeen te komen met wat MrSinga schreef.

Posities 1, 2 en 25 van het Takegawa document.

Begreep alleen van MrSinga dat het de "lange" Takegawa versnellingsbak as diende te zijn om evt tzt een secundaire as koppeling te kunnen monteren?

Groet, Jason
Klopt. Die as maakt dat je, indien een koppeling op kruk onvoldoende is, je direct kunt overstappen naar een NATTE koppeling op de bak. Droog is weer iets anders

Jason
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 158
Lid geworden op: 27 jan 2012 14:28
Bezit: SS50ZB2

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door Jason »

Beste mensen:

Voor degenen die eenvoudig toegang tot een SS50 (koplamp unit) hebben een vraag waarop ik het antwoord met enige spoed nodig heb ivm een aankoop.

Hoeveel mm is de diameter aan de binnenzijde van de plastic koplamp behuizing van de SS50ZK3 waarin de verchroomde koplamp ring geklikt wordt (of buitendiameter van het metalen deel van de verchroomde koplamp ring die daarin gaat, dat is dezelfde vraag anders gesteld).

Groet, Jason

Jason
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 158
Lid geworden op: 27 jan 2012 14:28
Bezit: SS50ZB2

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door Jason »

Beste mensen,

In hoeverre is, afgezien van sproeier bezetting:

A. een Keihin PE 28 aangeboden door Daytona dezelfde als een Keihin PE 28 aangeboden door Takegawa,

B. de door beide merken aangeboden Keihin PE 28 een heuse originele Keihin.


De prijzen verschillen namelijk flink tussen deze twee aanbieders, hoewel de plaatjes schijnbaar dezelfde carburateur tonen.

Graag alleen feitelijke terugkoppeling van mensen die hier daadwerkelijk ervaring mee hebben, meningen liever niet.


Groet, Jason

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2529
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door MrSinga »

Een PE28, uit doosje van Keihin heeft andere naald, gasschof en sproeierbezetting. Waardoor er in sommige gevallen dus idd moet overgegaan worden tot aankoop van bovenstaande onderdelen (ik raad sowieso een doosje hoofdsproeiers aan, kun je snel aanpassen)

Tussen Daytona en Takegawa zijn de verschillen minder normaal.
Daytona redeneert dat die PE28 op de 150cc+ komt, waardoor deze bv op een Daytona 150E bijna p&p is en bij een 190 moteur ook niet teveel moet aangepast worden.
Takegawa tja, die hebben die giga cilinderinhouden niet. Maar leveren ook carbu’s voor staande cilinder motoren waardoor je moet zien of die nummers dan wel voor onze motoren zijn omdat anders ook weer die bovenstaande zaken anders kunnen zijn

Om volgende vraag voor te zijn:
Ja, meestal is de ‘recht uit de doos’ Keihin ook af te stellen. Ik heb een paar keer PE24’s gekocht van Keihin en geen problemen. Echter de laatste 2 waren iets anders. Nieuwe Daytona PE24 erop en direct vlot alles doen

Jason
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 158
Lid geworden op: 27 jan 2012 14:28
Bezit: SS50ZB2

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door Jason »

Vriendelijk dank voor je terugkoppeling.

Het afstellen is geen uitdaging, de originaliteit van de Keihin PE 28 carb op zich wel.

Mijn doel is voor de laagste prijs een geheel originele nieuwe of NOS / mint Keihin PE 28 te scoren.

De rest zoals sproeiers en afstelling regel ik zelf, daar hoef ik geen premium voor te betalen.

Mensen die een dergelijke carb in de aanbieding hebben graag PM aan mij.

Groet, Jason

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16197
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door nielspbr »

Zowel daytona, takegawa als kitaco leveren originele keihin carburateurs.


ps. de juiste gasschuif en naald is ook nog een dingetje, de juiste sproeier is het makkelijke deel.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2529
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door MrSinga »

nielspbr schreef: 28 apr 2021 09:22 Zowel daytona, takegawa als kitaco leveren originele keihin carburateurs.


ps. de juiste gasschuif en naald is ook nog een dingetje, de juiste sproeier is het makkelijke deel.
ja, zijn origineel maar andere setup. Bij Keihin kun je kiezen tussen verschillende naalden/schof/... en die zijn door de tuningmerken gekozen in functie van onze brommerkes. Wat je dus bij een nieuwe, bv op CMS bestelde, niet altijd hebt.
In de Daytona cataloog staat erbij wat en hoe erin zit. Bij Takegawa is dat meer koffiedik kijken.

En wees eerlijk, een 32mm ofzo zat op een XR650. Als je tegen iemand zegt dat je een FCR28 op 124cc gezet hebt kijken die mannen nogal raar met grote moto's :D. Dus waarom zou Keihin die zo leveren voor onze brommers :D

net even DT catalogus bekeken.
er zijn 2 PE28's die voor kleinere inhouden zijn 91847 en 91848 (rekenen ze op 110cc de 91847 op 110 DOHC, de andere 91848 is voor de Dyna-head koppen (die in theorie +14k RPM aan kunnen). Als ik vergelijk is vooral hoofdsproeier en gasschof anders. Ik zoek eens verder of ik de versie voor de 150 ook terug vind.

Jason
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 158
Lid geworden op: 27 jan 2012 14:28
Bezit: SS50ZB2

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door Jason »

Gezien ik allerlei Takegawa spullen ga installeren lijkt het mij verstandig bij door dat merk aangeraden bestelnummers te blijven.

Dat minimaliseert het aantal variabelen.

In de manual van de Takegawa superhead 4V + R staat dat bij 138 cc de Keihin PE 28 carburateur kit wordt aangeraden: 03-05-0032.

Wanneer ik die kit bekijk, dan zitten daarin een hoop onderdelen die ik niet nodig heb.

De Keihin PE 28 die Takegawa in die kit stopt heeft bestelnummer 03-03-027.

Bij onderdeelnummers dienen we er van uit te gaan dat deze "uniek" zijn.

Die dienen derhalve te staan voor de carb met de voor die toepassing juiste gasschuif, naald, sproeiers.

Takegawa special parts stelt dat deze carb geschikt is voor de setup: superhead 4V + R met Takegawa camshaft met Takegawa specifieke PE 28.

Bovenstaande berust op feiten die Takegawa in hun documentatie aangeeft.

In hoeverre zien we hier risicos zometeen met een andere dan de voor deze setup juiste originele Keihin PE 28 uit te komen?

Groet, Jason

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2529
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door MrSinga »

Takegawa heeft idd een 138-kit en die carbu zal daarop aangepast zijn. Fabrieksblok is oa. 138cc.
Als je die carbu uit die kit neemt zal je redelijk safe zitten.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2529
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door MrSinga »

Btw Jason, er staat momenteel een scut 106 met die kop (in België) en een complete kit (in Frankrijk) te koop in fb groepen

Jason
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 158
Lid geworden op: 27 jan 2012 14:28
Bezit: SS50ZB2

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door Jason »

@ MrSinga: klinkt goed, zou je mij per PM de links willen sturen svp?

Groet, Jason

Plaats reactie