Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door MrSinga »

butt head schreef: 20 apr 2021 15:50
MrSinga schreef: 20 apr 2021 14:29
butt head schreef: 20 apr 2021 14:21
nielspbr schreef: 19 apr 2021 15:14 Gaat inderdaad wel heel snel weg op die manier. Denk ook niet dat je 5-bak en koppeling dat leuk gaan vinden.
Gegarandeerd dat hij met zo veel cc volledig door de koppeling heen gaat als je aan het gas zit
dat heb ik in het begin al eens vermeld :D wat toeren en het is BANG koppeling. Takegawa manuele 3 plater tegen slippen of zo'n CNC TB zouden ietwat soelaas kunnen brengen.
Heb zwaar mijn twijfels of die dit ook gaan houden.

Ik zou persoonlijk al een koppeling op de bak plaatsen om dan de 1e versnelling van takegawa te kunnen benutten die grijpen beter aan om dat het tandwiel al mee loopt met de bak en niet een tandwiel in de versnellingstandwiel moet schuiven.
En dan heb je idd direct lange as, zou ik sowieso monteren. Wil je nadien koppeling op de bak, zit alles al klaar. Blaas je maar 1 koppeling op de kruk op
Jason schreef: 20 apr 2021 15:57 Graag even back on topic: weblinks waar ik volgende onderdelen kan kopen / bestellen zijn zeer welkom:

+ Takegawa superhead 4V + R voor 56 mm boring compleet gevuld. Niet de SM versie als per bericht, wel de andere mogelijk?,

https://www.motorkit.com/en/culasse-tak ... esults=134 Aan de experts: is dit de juiste ja / nee?

+ 56 mm zuiger wordt zelf geschikt gemaakt voor Takegawa superhead 4V + R en 56 mm slag en valt dus van deze lijst weg,

+ Keihin PE 28 met afstelling voor 138 cc, weblink svp

+ Bobine 12V, ondanks dat blijkbaar een 6V bobine werkt, welke 12V bobine kan ik ook overwegen? Weblink svp

+ CDI unit welke "kick back" voorkomt en vanaf een bepaald toerental vervroegend is Weblink svp

Kijk uit naar jullie links dames en heren.

Groet, Jason
Alles te bestellen via Corky

MotoCD
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 57
Lid geworden op: 12 apr 2014 08:45
Bezit: CD50 SS50 Z50M

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door MotoCD »

Jason schreef: 20 apr 2021 15:57 Graag even back on topic: weblinks waar ik volgende onderdelen kan kopen / bestellen zijn zeer welkom:

+ Takegawa superhead 4V + R voor 56 mm boring compleet gevuld. Niet de SM versie als per bericht, wel de andere mogelijk?,

https://www.motorkit.com/en/culasse-tak ... esults=134 Aan de experts: is dit de juiste ja / nee?

+ 56 mm zuiger wordt zelf geschikt gemaakt voor Takegawa superhead 4V + R en 56 mm slag en valt dus van deze lijst weg,

+ Keihin PE 28 met afstelling voor 138 cc, weblink svp

+ Bobine 12V, ondanks dat blijkbaar een 6V bobine werkt, welke 12V bobine kan ik ook overwegen? Weblink svp

+ CDI unit welke "kick back" voorkomt en vanaf een bepaald toerental vervroegend is Weblink svp

Kijk uit naar jullie links dames en heren.

Groet, Jason
Wat betreft die complete Takegawa kit, zo eentje had ik, maar dat liep bij mij steeds stuk. In overleg met CB-viguur denken we dat het de hoge compressie is van die kitjes.
Ik had nog wat van die Griekse 56mm zuiger en cilinders liggen, die heb ik vervolgens pas gemaakt voor die 4v kop.
We hebben de compressie een stuk naar bedenden gebracht t.o.v. de Takegawa kit, nu rij ik er al zo'n 500km zonder problemen mee.

Dit wil ik je nog meegeven, die Takegawa 4v kit heeft een cilinder die iets hoger is dan standaard GB6 (69mm).
Ik heb om dat te compenseren een dikke koperen voetpakking gemaakt met twee erg dunne papieren pakkingen voor betere afdichting.
De krukas/zuiger/kop combinatie zul je precies moeten afstellen.

Afbeelding

Jason
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 158
Lid geworden op: 27 jan 2012 14:28
Bezit: SS50ZB2

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door Jason »

@ MotoCD: hartelijk dank voor deze nuttige en feitelijke informatie.

Zag idd op je foto al dat je een flinke koperen voetpakking had.

Hier heb ik wat aan en we gaan ermee aan de slag.

Groet, Jason

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door MrSinga »

MotoCD schreef: 21 apr 2021 10:55 Wat betreft die complete Takegawa kit, zo eentje had ik, maar dat liep bij mij steeds stuk. In overleg met CB-viguur denken we dat het de hoge compressie is van die kitjes.
Ik had nog wat van die Griekse 56mm zuiger en cilinders liggen, die heb ik vervolgens pas gemaakt voor die 4v kop.
We hebben de compressie een stuk naar bedenden gebracht t.o.v. de Takegawa kit, nu rij ik er al zo'n 500km zonder problemen mee.

Dit wil ik je nog meegeven, die Takegawa 4v kit
Is dat niet 57mm? Waar topicstarter bij de 56mm wil blijven?

Jason
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 158
Lid geworden op: 27 jan 2012 14:28
Bezit: SS50ZB2

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door Jason »

Zowel MotoCD als mijn blokbouw project hebben momenteel 56 mm cylinders.

Eveneens rijdt MotoCD met de koppeling op de krukas.

Twee verschillen:

A. mijn blok bouw project heeft een nog fragielere versnellingsbak: de Honda 5-bak

B. MotoCD's slag is 54 mm.

Er zijn dus veel overeenkomsten en derhalve zijn de feitelijke bijdragen van MotoCD voor mijn blok bouw project interessant.

Groet, Jason
Laatst gewijzigd door Jason op 21 apr 2021 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door MrSinga »

Jason, ik zou echt opteren voor die Takegawa 1e en lange as. ALS en ik zeg ALS je koppeling gaat, dan is het een kleintje om koppeling op de bak erop te zetten. Tevens is die 1e ook steviger dan deze van Honda.
Ik steek, als ik een blok maak, liever ook direct die lange as klaar. Wil je nadien aanpassen, hop koppeling eraf en andere erop. Zonder direct een goed lopende motor te moeten splitsen.

Jason
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 158
Lid geworden op: 27 jan 2012 14:28
Bezit: SS50ZB2

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door Jason »

Goed idee: onderdeelnummer en weblink naar waar ik die kan kopen svp?

Groet, Jason

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door MrSinga »

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... JCdFekIOTV

dat is een PDF met Takegawa bak. U heeft nodig: 1, 2 en 25 normaal.

MotoCD
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 57
Lid geworden op: 12 apr 2014 08:45
Bezit: CD50 SS50 Z50M

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door MotoCD »

MrSinga schreef: 21 apr 2021 11:21
MotoCD schreef: 21 apr 2021 10:55 Wat betreft die complete Takegawa kit, zo eentje had ik, maar dat liep bij mij steeds stuk. In overleg met CB-viguur denken we dat het de hoge compressie is van die kitjes.
Ik had nog wat van die Griekse 56mm zuiger en cilinders liggen, die heb ik vervolgens pas gemaakt voor die 4v kop.
We hebben de compressie een stuk naar bedenden gebracht t.o.v. de Takegawa kit, nu rij ik er al zo'n 500km zonder problemen mee.

Dit wil ik je nog meegeven, die Takegawa 4v kit
Is dat niet 57mm? Waar topicstarter bij de 56mm wil blijven?
Dit is de cilinder van een 125cc kit, met een 54mm boring.

Jason
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 158
Lid geworden op: 27 jan 2012 14:28
Bezit: SS50ZB2

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door Jason »

Beste mensen,

Wat ik wil vinden is een 12V CDI die een provisie heeft tegen kick back.

Kick back is het fenomeen dat bij starten de motor niet aanslaat en wel een klap terug uitdeelt.

Bij SS50ZB2 met meer cc's kan dat de eerste versnelling van de tere 5-bak vernielen of het nou een Honda, een Takegawa of een Kitaco is.

Jullie technische kennen dit fenomeen hoogst waarschijnlijk.

Een CDI die met "late ontsteking" start en na aanslaan de ontsteking op "0" zet waarbij vanaf een zeker toerental de ontsteking "vervroegd" wordt kan soelaas brengen.

Concrete vragen met het doel op concrete antwoorden: Welke CDI die dit kan kennen jullie en wat is de weblink die regelrecht naar dat artikel binnen een webshop gaat?

Kijk uit naar jullie antwoorden.

Groet, Jason

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door MrSinga »

echte anti kick back CDI's bestaan niet voor onze modellen.

Dit is er:
https://www.motorkit.com/nl/yx-150/1919 ... esults=309

echter hoor ik hier ook gemengde reacties over. 1e zegt werkt, andere zeggen werkt niet meer of minder dan een andere CDI. Vergeet niet dat die blokken, YX150/160's ook standaard een lichtgewicht vliegwiel (outorrotor) hebben en dus sowieso gevoeliger zijn. Bij Daytona 150, ook rotor, heb je een compleet andere CDI en heb ik zelden kickback gehad. Echter die CDI van Daytona (of Lifan) is enkel voor dat type ontsteking en werkt niet op een gewone ontsteking

NIX
chaly addict
Berichten: 18831
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door NIX »

Gewoon een dikke vervroegende CDI pakken en en vliegwiel met streep. Meer kun je niet doen. Laat alle exotische CDI's gewoon liggen en alle inner en outer rotors ook. Bami is goed zat, als er perse HM op moet kun je spoelen van een MT/MB erop zetten.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door butt head »

Jason schreef: 21 apr 2021 22:53 Beste mensen,

Wat ik wil vinden is een 12V CDI die een provisie heeft tegen kick back.

Kick back is het fenomeen dat bij starten de motor niet aanslaat en wel een klap terug uitdeelt.

Bij SS50ZB2 met meer cc's kan dat de eerste versnelling van de tere 5-bak vernielen of het nou een Honda, een Takegawa of een Kitaco is.

Jullie technische kennen dit fenomeen hoogst waarschijnlijk.

Een CDI die met "late ontsteking" start en na aanslaan de ontsteking op "0" zet waarbij vanaf een zeker toerental de ontsteking "vervroegd" wordt kan soelaas brengen.

Concrete vragen met het doel op concrete antwoorden: Welke CDI die dit kan kennen jullie en wat is de weblink die regelrecht naar dat artikel binnen een webshop gaat?

Kijk uit naar jullie antwoorden.

Groet, Jason

Ja maar die terug slag sloopt jou 1e honda versnelling niet, dat is je voet die hem sloopt zo als ik eerder heb uit gelegd.

De originele 5bak heeft een kickstarttandwiel wat in je 1e versnellingstandwiel word geschoven dat is het zwakke punt als jij hem te snel aan trapt dan haakt hij half in en sloop je het tandwiel.

De takegawa heeft een kickstarttandwiel wat mee loopt met de bak, als je hem aan kickt drukt hij een mof tegen het kickstart tandwiel en dan zet hij pas de bak in beweging.


Ik rij met 132cc op een 5bak 1e versnelling van takegawa met een niet te doseren droge koppeling die bak krijgt daar door met van 0 naar in beweging komen zulke klappen dat die bak het zwaar voor de kiezen krijgt.
Daarbij heb ik gewoon een vervroegde cdi. Maar het starten is eerst op de compressie slag zetten dan door maaien.
En dat gaat gewoon goed.

De rede dat ik die 1e takegawa versnelling heb is om dat ik de originele gesloopt met het aan kicken van een 70cc die op dat moment geen terug slag gaf.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Jason
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 158
Lid geworden op: 27 jan 2012 14:28
Bezit: SS50ZB2

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door Jason »

MrSinga schreef: 21 apr 2021 13:33 Jason, ik zou echt opteren voor die Takegawa 1e en lange as. ALS en ik zeg ALS je koppeling gaat, dan is het een kleintje om koppeling op de bak erop te zetten. Tevens is die 1e ook steviger dan deze van Honda.
Ik steek, als ik een blok maak, liever ook direct die lange as klaar. Wil je nadien aanpassen, hop koppeling eraf en andere erop. Zonder direct een goed lopende motor te moeten splitsen.
Afbeelding

@ Mr Singa: zie bijgevoegde foto die ik opdook van tijdens het bouwen. Is de zichtbare as de "lange" al of dient die nog voor vernoemde Takegawa uitgewisseld te worden inclusief de positie 2 en 25 van het Takegawa document?

Groet, Jason

Jason
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 158
Lid geworden op: 27 jan 2012 14:28
Bezit: SS50ZB2

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Bericht door Jason »

@ ButtHead: dank voor je uitleg. Interessant dat die Takegawa set continu engaged is, dat kan idd narigheid bij kickstarten voorkomen.

Bij jou blijft met 132 cc de Takegawa 5-bak gewoon heel?

Dat is goed nieuws, zeker wanneer je koppeling zo aggressief is en de daaruit voortkomende piekbelastingen blijkbaar ook geslikt worden.

Groet, Jason

Plaats reactie