Pagina 3 van 16

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Geplaatst: 24 mar 2020 07:50
door lil
jah, sommige mensen denken dat het verdacht is als je iets te verbergen hebt, maar in mijn ogen zijn hun juist verdacht. natuurlijk heb je wat te verbergen. iedereen heeft wat te verbergen, namelijk dat wat helemaal niemand geen ene flikker aangaat! wat is dat voor ziekte dat iedereen maar alles over iedereen denkt te moeten kunnen weten? zelfs zo dat je nu verdacht ben als je niet alles over jezelf prijsgeeft. is privacy een vies woord geworden ofzo? facebookgekte

dus, scherm je kenteken af op de foto bijvoorbeeld. en denk ook aan kentekens en gezichten van anderen, blurren die hap.

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Geplaatst: 24 mar 2020 09:30
door nielspbr
lil schreef: 24 mar 2020 07:21
Jason schreef: 24 mar 2020 00:44Hoe eenvoudig foto's toe te voegen hier is mij niet helemaal duidelijk.

Mogelijk dat er daarom zo weinig foto's geplaatst worden in topics op dit forum?
je upload je foto naar imgur; https://imgur.com/upload (geen registratie nodig)

daarna rechtsklik je op de foto daar en selecteer 'view image', je krijgt dan de foto te zien op z'n daadwerkelijke locatie, die link plaats je tussen de img tags in je topicbericht hier.

nb. alles wat je upload naar imgur blijft voorgoed en permanent in hun database, dus denk na voordat je iets plaatst.
Of je edit je bericht met "volledige bewerker" en je gebruikt de knop "afbeeldingen uploaden"...

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Geplaatst: 24 mar 2020 09:34
door Jason
@nielspbr: die is goed... Dat had ik niet gezien. Ach, old school en niet zo forum ervaren nog...

Dank voor alle bijdragen, nu weer back on topic...

Groet, Jason

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Geplaatst: 04 apr 2020 10:51
door Jason
Beste mede forummers,

Het lokaliseren van alle componenten voor mijn doelstellingen vordert gestaag.

Binnenkort een update.

Een van de componenten die ik nog niet helder heb is de carburateur.

Mijn doel is een zoveel mogelijk als "standaard NL SS50 uitziende" carburateur met 28 mm doorlaat.

Welke plaatjes en web links kunnen jullie met mij delen zodat ik die kan scoren?

Kijk uit naar jullie terugkoppelingen.

Bij voorbaat vriendelijk dank.

Groet, Jason

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Geplaatst: 04 apr 2020 11:12
door MrSinga
28mm en ori look is gewoon ONmogelijk. Pd22 is zowat enige die nog enigwat op ori look kan door gaan. Heeft nog een flens en een spruitstuk met 2 flenzen.
Vanaf je naar de pe22 of groter gaat, idem mikuni vm24 en groter gaat, zit je met een spruitstuk met aan 1 zijde een rubber. Geen flens meer op de carburator (als je kijkt op grote moto’s, rara waar zouden onze mini dingen vandaan komen mits aanpassen) zit alles vast op rubbers.

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Geplaatst: 04 apr 2020 12:06
door Jason
@MrSinga: duidelijk. Was er al bang voor...

@ all: aangepaste vraagstelling wordt dan welke plaatjes en web links kunnen jullie met mij delen van 28 mm carburateur opties

1. van goede prijs / kwaliteit

2. specifiek voor "onze" 4-takt toepassing

Kijk uit naar jullie terugkoppelingen.

Bij voorbaat vriendelijk dank.

Groet, Jason

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Geplaatst: 04 apr 2020 16:27
door MrSinga
Keihin pe28 of pwk28.
Tdmr28 of cr28. Fcr28

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Geplaatst: 04 apr 2020 20:24
door nielspbr
De enige normale van dat clubje is de pe28. Wel zorgen dat je gelijk een viertaktversie koopt, anders kost het je je haren.

Edit: Plaatjes, hier de monkey selectie van webike, alles wat mrsinga noemde en meer: https://www.japan-webike.nl/ps/#!search ... 2&p.c=1161

Voor de meesten zal je wel voor je ss een eigen spruitstuk moeten maken.

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Geplaatst: 05 apr 2020 01:10
door Jason
@ MrSinga en nielspbr: hartelijk dank, heb ze allemaal even bekeken op het web.

@ nielspbr: interessante link, dank voor het delen.



Met Keihin FCR's heb ik ervaring.

Odanks dat dat een hoop lol was gaat die het niet worden, want dat was voornamelijk voor race toepassing.



Ik wil een "optimum" tussen koppel en vermogen, tussen goed starten, prachtig stationair draaien, zonder haperen hoog draaien.

Wat uiterlijk betreft sluit de PE 28 het dichtst aan bij mijn smaak.



Prijzen variëren wild zag ik op het web.

Daar het blok nog gebouwd gaat worden zou er nog tijd zijn, dus het lijkt mij wel goed te komen.



Doelstelling is dat de carb rond de originele positie gaat uitkomen.

Dit plus de diameter maken het mij duidelijk dat er een eigen spruitstuk gebouwd dient te worden.

Then again: er gaat hier meer zelfbouw worden, ik vermoed dat dit wel goed gaat komen.



Vraag: wat is het verschil tussen de 2-takt en de 4-takt versie, anders dan de sproeiers?



Groet, Jason

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Geplaatst: 05 apr 2020 07:23
door MrSinga
Eigenlijk is het nu 1st. Welke setup heb je gekozen? Ik zet zo’n pe28 enkel op 150’s en dan nog zou ik daar eerder een vm26 op zetten
Ga je voor 124cc ofzo zou ik toch voor de 24 of max 26 gaan. En wil je net dat extra yoshi 24 vlak (of kitaco 24 vlak)

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Geplaatst: 05 apr 2020 10:05
door Jason
Het lijkt er voorlopig op dat dit het ongeveer gaat worden:

01. Krukas 56 mm slag met ronde wangen,

02. Cylinder "hoge" Honda C90, boring 56 mm,

03. Zuiger 56 mm diameter,

04. Kop zelfbouw 56 mm kamer met inlaat 28, uitlaat 24, kanalen bewerkt naar carburateur 28 mm en uitlaat ben ik nog aan het uitvinden,

05. Nokkenas dubbel gelagerd, profiel ben ik nog aan het uitvinden,

06. Takegawa manual clutch reinforced,

07. Vliegwiel, spoeler plaat, CDI vervroegend, origineel Honda,

08. Middencarter helften C90 HA0,

09. Oliepomp 180 %,

10. Carburateur PE28 Daytona,

11. Spruitstuk zelfbouw nadat alles onder het frame zit, gepositioneerd zoals origineel NL SS50,

12. Transmissie 5-bak origineel Honda.

Zo ik wat vergeten ben of er aanradingen zijn laat het dan maar weten.

Mocht er nog iemand een SS50ZB2 te koop weten dan graag PM.

Groet, Jason

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Geplaatst: 05 apr 2020 10:28
door ReezYard
Jason schreef: 05 apr 2020 10:05 Het lijkt er voorlopig op dat dit het ongeveer gaat worden:
........
12. Transmissie 5-bak origineel Honda.
........
Groet, Jason
Zijn berucht! Zelfs met 50cc hebben ze de nijging om tanden te verliezen.
Daarna zijn losse onderdelen lastig te krijgen.
BTW Takegawa heeft/had 'n 6-bak (!) in z'n assortiment.

Papier is geduldig!
Heb je 'n idee wat je plannen - ongeveer - gaan kosten en wanneer we
wat foto's van het resultaat kunnen verwachten?

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Geplaatst: 05 apr 2020 11:59
door MrSinga
ReezYard schreef: 05 apr 2020 10:28
Jason schreef: 05 apr 2020 10:05 Het lijkt er voorlopig op dat dit het ongeveer gaat worden:
........
12. Transmissie 5-bak origineel Honda.
........
Groet, Jason
Zijn berucht! Zelfs met 50cc hebben ze de nijging om tanden te verliezen.
Daarna zijn losse onderdelen lastig te krijgen.
BTW Takegawa heeft/had 'n 6-bak (!) in z'n assortiment.

Papier is geduldig!
Heb je 'n idee wat je plannen - ongeveer - gaan kosten en wanneer we
wat foto's van het resultaat kunnen verwachten?
Beide 5 en 6bakken zijn berucht om te breken van Takegawa. Behalve hun TAFT maar die zijn dan weer voor 4 kogellager middencarters, a la cd90 of china zc108. En de inderdelen kosten handen vol geld, zijn namelijk dezelfde die gebruikt worden om die Honda bakken te repareren (been there, done that). En Takegawa raadt ook niets groter dan 14 of 15t vooraan met die bakken. Als je naar 56*56 gaat, dan ga je met een 14 of 15 zeeeeeer snel in hoogtoerige zones zitten.

Ik denk dat de topicstarter heeeeeel goed moet nadenken wat hij wil doen. Idem met ori model koppeling en zo’n cilinderinhouden. Ik heb er al zien kapot springen aan 12k rpm. En laat ons zeggen dat die setup daarheen zal sillen gaan.

Ik stel me de vraag, het is hier al geopperd voordien, of een kleinere cilinderinhoud niet beter zou zijn want dit vraagt om problemen in de toekomst

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Geplaatst: 05 apr 2020 12:32
door Jason
@ ReezYard / @ MrSinga,



Honda 5-bak transmissie:

Jullie hebben gelijk: de originele Honda 5-bak is de zwakke schakel in deze setup.

Ditto voor de beschikbare 6-bakken van welke aanbieder die mij bekend is dan ook.

Het is dan ook meer een emotionele doelstelling dan een praktische.

Uiteindelijk zal het geen dagelijkse rijder zijn.

Het zal hoogstens een zondagsritjes fiets worden.

Dan nog alleen heuvel af, wind in de rug en bij mooi weer om het maar zo te stellen.

Van de Honda 5-bakjes begrijp ik best dat er een paar op de plank dienen te liggen om zo nu en dan te repareren.

Vergeet voor het verloop van dit topic voorlopig maar de transmissie, laten we ons focussen op de rest van de setup.



56 x 56:

Zie boven: eveneens een emotionele beslissing.

Groter heb ik zelfs nog overwogen.

Het leek mij leuk om nog een beetje koppakking over te houden alsmede de schroefdraad van de tapeinden.



Kosten:

Wat het gaat kosten weten jullie en weet ik ook.

Voor dit topic niet zo relevant voor mij.



Foto's:

Foto's zijn er nog niet want de setup is nadat ik deze met onder andere jullie hulp duidelijk uitgedacht heb, voorlopig nog in de verzamelfase.

Op het moment dat er iets te tonen valt deel ik het hier graag.



Rest van de setup:

Wat zijn de aanraders met betrekking tot de overige componenten van de hier voorgestelde setup?



Luchtfilter:

Bedacht mij ook nog dat ik een zo groot mogelijk luchtfilter binnen het T-frame onder wil brengen.

Iets zoals de originele setup, alleen capabeler en geschikt voor deze plannen.

Aanraders ook hier welkom.



Voertuig:

PM's aangaande te koop staande SS50ZB2's zijn welkom.



Groet, Jason

Re: Honda SS50ZB2 5-speed tuning

Geplaatst: 05 apr 2020 18:22
door nielspbr
56x56 met een 180% oliepomp gaat hem niet worden. Oliepomp naar 270-300% en een oliekoeler.

Gewoon een 4-bak eventueel met korte 4.
Wat is de bedoeling met de koppeling?


Gezien de wensen van de topicstarter zou ik eerder voor een zn110 blok gaan, maar dat ziet er weer niet des ss achtig uit.