Mijn ape50 loopt volgas 64 bij 10.6k rpm, met windje mee wordt ie boven de 11.3k kortademig met de standaard nok.Jurrien schreef: ↑20 mar 2020 10:09 Je moet gewoon doen wat je zelf fijn vindt rijden. Er is geen regel voor de beste tandwielverhouding.
Wil je lekker tokkelen met lage toeren -> zware verhouding
Wil je maximaal gebruik van vermogen -> lichte verhouding
Ik heb een hekel aan cruisesnelheid met veel toeren dus ik kies de eindoverbrenging meestal wat zwaarder. Maar Hondablokjes zijn wel gemaakt om een hoog toerental te draaien.
Mijn standaard-als-maar-kan Ape100 heb ik bijvoorbeeld een twee tandjes groter voortandwiel gegeven en nog vind ik hem zenuwachtig hoogtoerig op topsnelheid. Om maar aan te geven hoe hoogtoerig Honda het allemaal ontwerpt.
en dat hoogtoerige, bij 30 rij je al in zijn 5...
De ape 100 loopt volgas met moeite 85. Dit alles dankzij een 15(!)mm carbje, half afgedekte inlaatpoort en een dikke katalysator.
ps. de enige tuning op de ape 50 is een 18mm carbje, standaard luchtfilter, standaard uitlaat.