Pagina 2 van 2

Re: 72cc Lifan carb & vertanding

Geplaatst: 20 mar 2020 18:20
door nielspbr
Jurrien schreef: 20 mar 2020 10:09 Je moet gewoon doen wat je zelf fijn vindt rijden. Er is geen regel voor de beste tandwielverhouding.
Wil je lekker tokkelen met lage toeren -> zware verhouding
Wil je maximaal gebruik van vermogen -> lichte verhouding

Ik heb een hekel aan cruisesnelheid met veel toeren dus ik kies de eindoverbrenging meestal wat zwaarder. Maar Hondablokjes zijn wel gemaakt om een hoog toerental te draaien.
Mijn standaard-als-maar-kan Ape100 heb ik bijvoorbeeld een twee tandjes groter voortandwiel gegeven en nog vind ik hem zenuwachtig hoogtoerig op topsnelheid. Om maar aan te geven hoe hoogtoerig Honda het allemaal ontwerpt.
Mijn ape50 loopt volgas 64 bij 10.6k rpm, met windje mee wordt ie boven de 11.3k kortademig met de standaard nok.
en dat hoogtoerige, bij 30 rij je al in zijn 5...

De ape 100 loopt volgas met moeite 85. Dit alles dankzij een 15(!)mm carbje, half afgedekte inlaatpoort en een dikke katalysator.

ps. de enige tuning op de ape 50 is een 18mm carbje, standaard luchtfilter, standaard uitlaat.

Re: 72cc Lifan carb & vertanding

Geplaatst: 21 mar 2020 11:12
door Jurrien
nielspbr schreef: 20 mar 2020 18:20Mijn ape50 loopt volgas 64 bij 10.6k rpm, met windje mee wordt ie boven de 11.3k kortademig met de standaard nok.
en dat hoogtoerige, bij 30 rij je al in zijn 5...
Nou inderdaad, waarom maak je de verhouding niet wat zwaarder dan? Die vijfbak is ook weinig aan als je inderdaad al bij een snelheid van dertig kilometer per uur in de vijf zit.

Re: 72cc Lifan carb & vertanding

Geplaatst: 29 mar 2020 13:33
door tiesvaalst
Ik heb zojuist een ritje gemaakt met de nieuwe vertanding. Hij begon op topsnelheid te stotteren (deed hij al met een kleinere vertanding). Hij loopt niet rijk, eerder arm. Hoe groter de sproeier hoe meer gestotter, bougie blijft wit na circa 2km volgas met een warme motor. Kleppen staan goed heb alleen geen idee hoe de timing gesteld moet worden op deze motor, het staat nu zo:Afbeelding

Afbeelding

Ook zit er behoorlijke speling op de startmotorketting (geen idee wat de benaming daarvoor is)
Afbeelding

Afbeelding

Re: 72cc Lifan carb & vertanding

Geplaatst: 30 mar 2020 13:50
door ildert
hoe is je vlotter niveau? die moet goed staat voor je met sproeiers begint. als je merkt dat sproeiers niet het gewenste effect hebben, zoals in jouw geval niet de bougie zwarter wordt als je sproeier groter wordt, dan zou ik eerst naar je vlotter niveau kijken. bougie te wit, niveau omhoog. als je merkt dat je daar goed zit, kun je verder met je sproeiers.

...uiteraard eerst even checken wat het niveau zou moeten zijn volgens het boekje en dat controlleren op jouw carb.

edit: je nok-as-timing ziet er perfect uit, niks aan doen.

Re: 72cc Lifan carb & vertanding

Geplaatst: 30 mar 2020 16:05
door Jurrien
Nokkenastiming ziet er inderdaad goed uit... Mits de motor op top dead center staat. Want dat zie je nou weer net niet aan deze foto's. Of kun je dat nog zien aan een of ander merkteken wat ik mis?

Re: 72cc Lifan carb & vertanding

Geplaatst: 30 mar 2020 16:24
door ildert
Laatste foto staat vliegwiel op t, toch?

Ohw wacht dat is een nokje voor dat lipje...hoort er niet een kijkgaatje in het deksel te zitten met een streepje?

Re: 72cc Lifan carb & vertanding

Geplaatst: 30 mar 2020 17:26
door nielspbr
Yep, kijkgat aan de bovenkant van het ontstekingsdeksel, daar staat de motor met T in tdc en hoort het rondje/wybertje recht vooruit te staan.

Best irritant die gedraaide foto's.