Pagina 1 van 2

zoncheng 108 (cd90 type) sneller maken.

Geplaatst: 18 apr 2020 17:15
door john
vanzichzelf al een leuke basis natuurlijk, een kopie van een NT cd90 blok..

maar ik wil kijken of hij met minimale middelen toch nog sneller kan..
wat voor specs heeft het kopje? (inlaat uitlaat nokkenas)
Heeft de zuiger een platte of bolle kop? en valt daar nog winst uit te halen?

een takegawa +r 111cc voor cd90 vind ik echt te duur. (1100 euro)
Dus zoek een goedkopere oplossing.

Welke carb adviseren jullie (zit nu een 22mm bij) ik dacht aan een 24mm vlak van mikuni, maar ben benieuwd of jullie een beter idee hebben.

Re: zoncheng 108 (cd90 type) sneller maken.

Geplaatst: 18 apr 2020 17:34
door nielspbr
Daar weet mrsinga vast wel wat op, zijn bekende blokjes in België.

Re: zoncheng 108 (cd90 type) sneller maken.

Geplaatst: 18 apr 2020 18:03
door john
gaat dit over dit de juiste zoncheng 108?
dan is het toch een kwestie van de juiste kop en zuiger wat al verschil moet maken... maar welke dan he. dat is een topic uit 2004. dus veel informatie is achterhaald qua onderdelen. of er zijn ondertussen betere.

http://daxboard.be/viewtopic.php?f=31&t ... 90#p169381

Re: zoncheng 108 (cd90 type) sneller maken.

Geplaatst: 18 apr 2020 18:47
door nielspbr
Klinkt als of er van alles op past wat je ook op een nt90 kan duwen.

edit: waar is shift-up gebleven, die heeft/had volgens mij ook nt90 opvoerspul zonder dat je gelijk in de prijscategorie superhead terecht kwam...

Clipping point heeft nog wel ha02 en ha03 105cc topends met grote kleppen. Ze hebben verschillende nummers maar geen idee wat het verschil is.
c90 ha02 http://clippingpoint.jp/?pid=138484785
cd90 ha03 http://clippingpoint.jp/?pid=141789286

Re: zoncheng 108 (cd90 type) sneller maken.

Geplaatst: 18 apr 2020 20:32
door MrSinga
nielspbr schreef: 18 apr 2020 17:34 Daar weet mrsinga vast wel wat op, zijn bekende blokjes in België.
En komen de meeste ook met vragen naar mij omdat ik daar al wat ervaring mee heb.
john schreef: 18 apr 2020 18:03 gaat dit over dit de juiste zoncheng 108?
dan is het toch een kwestie van de juiste kop en zuiger wat al verschil moet maken... maar welke dan he. dat is een topic uit 2004. dus veel informatie is achterhaald qua onderdelen. of er zijn ondertussen betere.

http://daxboard.be/viewtopic.php?f=31&t ... 90#p169381
Ik heb al wat getest met die blokken. Beste resultaat had ik met een 52mm cilinder, piston met hoge dome en R-stage kopje. Wel met een Honda mitsuba ontsteking
Met een 54mm cilinder en op de ori kop geen echte hoogvlieger. Daarentegen met ot70kop en hoge piston ook geen slechte ervaringen mee. Al dat ik denk dat de 105 sneller was

Er zijn er die een 56mm op monteren, past er blijkbaar zo op! Carters zijn gemaakt voor een p&p 56mm cilinder. Kom je op 123cc uit.

Re: zoncheng 108 (cd90 type) sneller maken.

Geplaatst: 20 apr 2020 19:10
door john
ah tof! dan wordt het 123cc met evt een r-stage kopje, wanneer ik die 2e hands vind. dank dank

wat voor 56mm zuiger zou bij zo'n kop passen? of is dat lastig?

Re: zoncheng 108 (cd90 type) sneller maken.

Geplaatst: 20 apr 2020 20:44
door nielspbr
56mm zuiger bij normale studafstand? Heb je de opmerkingen bij dat ss 56x56 blok gelezen? En dan vooral de foto's gezien hoe weinig "vlees" er bij de studs is overgebleven.

Re: zoncheng 108 (cd90 type) sneller maken.

Geplaatst: 20 apr 2020 21:09
door MrSinga
nielspbr schreef: 20 apr 2020 20:44 56mm zuiger bij normale studafstand? Heb je de opmerkingen bij dat ss 56x56 blok gelezen? En dan vooral de foto's gezien hoe weinig "vlees" er bij de studs is overgebleven.
Klopt. Maar hier zijn de tigen anders gemaakt. Zijn niet meer die fijne zoals bij ne gewone dax maar ook de versie zoals van nice. En het is van fabriek af zo al. Dezelfde carters worden gebruikt bij de oude dt115 en dt125’s met het model hyperhead-look.
john schreef: 20 apr 2020 19:10 ah tof! dan wordt het 123cc met evt een r-stage kopje, wanneer ik die 2e hands vind. dank dank
wat voor 56mm zuiger zou bij zo'n kop passen? of is dat lastig?
Ik zou persoonlijk de 54mm nemen. Krijg je 115 (113) zoals de dt115 was. Top en betrouwbaar blokje.

Draai je het countergewicht af, of je maakt een bus, kun je ook Takegawa,koppelingsdeksel erop zetten.
Kunt ook een alu countergewicht kopen of afdraaien.

Veel opties met dat blok

Re: zoncheng 108 (cd90 type) sneller maken.

Geplaatst: 21 apr 2020 17:10
door john
oke, en moet ik dan een superhead zuiger pakken of moet ik gewoon zoeken naar een passende zuiger?

denk dat ik het onderblokje laat voor wat het is, spelen met een onsteking is nog wel een goed idee. tzt. Maar kopppeling denk alleen een cd90 carter en dan is het wel prima. 24 of 26mm carb dan?

Re: zoncheng 108 (cd90 type) sneller maken.

Geplaatst: 21 apr 2020 21:17
door MrSinga
Het gewicht op de kruk kun je lichter maken. Ontsteking heb ik altijd mitsuba erop gezet.

Superheadpiston nooit gebruikt. Gewoon deftige DRP kit/piston genomen (deze voor c90 kan dus) en een snellere kop. Ik had een R-stage, ooit ook een ovalhead getest en een OT70 met snellere nok.

Re: zoncheng 108 (cd90 type) sneller maken.

Geplaatst: 22 apr 2020 17:56
door john
oke, en hoeveel afdraaien is dan voldoende is de vraag van de dag.
Want als het carter er af gaat om te vervangen voor een ori honda carter, kan dat meteen gedaan worden.

Re: zoncheng 108 (cd90 type) sneller maken.

Geplaatst: 22 apr 2020 21:40
door MrSinga
Tot ong. de plaats van de 4 schroeven. Is al redelijk wat hoor

Re: zoncheng 108 (cd90 type) sneller maken.

Geplaatst: 23 apr 2020 12:11
door john
Grappig in 2004 heb ik dezelfde vragen gesteld op Daxboard. zelf antwoorden gegeven op vragen die ik nu heb. allemaal vergeten.

dank je, ik weet voor nu genoeg.

Re: zoncheng 108 (cd90 type) sneller maken.

Geplaatst: 23 apr 2020 12:21
door wim V8
john schreef: 23 apr 2020 12:11 Grappig in 2004 heb ik dezelfde vragen gesteld op Daxboard. zelf antwoorden gegeven op vragen die ik nu heb. allemaal vergeten.

dank je, ik weet voor nu genoeg.

Wat raar, het is pas 16 jaar geleden. :D

Gr. Wim

Re: zoncheng 108 (cd90 type) sneller maken.

Geplaatst: 23 apr 2020 13:47
door john
JA ZO OUD BEN IK AL JA!