Maximale slag in standaard carters

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Maximale slag in standaard carters

Bericht door René »

Wat is de grootste slag krukas die je kwijt kan in standaard (OT) carters, zonder iets te hoeven aanpassen? En als er wel iets aangepast moet worden, wat is dat dan?

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Maximale slag in standaard carters

Bericht door MrSinga »

Zonder aanpassen als kotteren?
Dan hangt het veel af welke maat cilinder past in de huidige! In de meeste past een 52mm. Maar sommige gaan net een 51mm! En met 51mm ga je veeeeeel beperktr uit komen

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: Maximale slag in standaard carters

Bericht door René »

Ik vind een lange slag wel prettig rijden. Dus een 51mm cilinder is prima als daar bijvoorbeeld een 54mm krukas bij past. Maar past dat in originele carters? Tot hoe ver kun je gaan? Qua krukas dus.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Maximale slag in standaard carters

Bericht door MrSinga »

ik heb DRP 54mm kruk en DRP 52mm boring (115cc). Blokje staat ook te koop, rijd te anders dan bv. een 52*54 of zelfs 52*47 (mss ook door combo met de bak). Geen idee of er ooit een piston gemaakt is van 51mm op die 54mm krukas.

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: Maximale slag in standaard carters

Bericht door René »

Op mijn Cub zit ook een 51mm cilinder. Maar dan met een 52mm kruk. Past diezelfde zuiger niet op een 54mm krukas?

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Maximale slag in standaard carters

Bericht door nielspbr »

Ik ken alleen 54mm krukassen voor 54x54 setjes (aka 124cc) met een 69mm hoge cilinder.


Was er ook niet een 56mm daytona?

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: Maximale slag in standaard carters

Bericht door René »

Valt zo'n 54mm krukas dan niet te combineren met een 51mm zuiger (mits de pistonpen de juiste maat heeft)? Uiteraard wel met de juiste lengte cilinder er bij.

Had dit setje in gedachte:
- Krukas 54.5mm (https://www.motorkit.com/nl/onderdelen- ... 45-mm.html)
- Cilinder 51mm hoog (https://4taktwinkel.nl/Cilinder-hoog-51 ... -NT-krukas)
- Zuiger 51mm voor OT70 kop (https://4taktwinkel.nl/Zuiger-set-51mm-OT-70-kop)
- OT70 kop (reeds in bezit)

Ik weet alleen niet of de pistonpen de juiste maat heeft en de zuiger is voor een 6v krukas, gaat dat passen op de krukas hierboven? Anders wellicht deze zuiger: https://www.motorkit.com/nl/zuiger/1035 ... -85cc_51mm

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Maximale slag in standaard carters

Bericht door MrSinga »

Voor die kruk ga je beperkt zitten hoor. Bestaat een 54mm cilinder/piston voor. Maar geen 51 naar mijn weten
Drp 54 is iets anders

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: Maximale slag in standaard carters

Bericht door René »

Past deze set wel met de drp krukas?

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Maximale slag in standaard carters

Bericht door MrSinga »

René schreef: 19 aug 2020 16:05 Past deze set wel met de drp krukas?
Zuiger niet...

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: Maximale slag in standaard carters

Bericht door René »


MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Maximale slag in standaard carters

Bericht door MrSinga »

ook niet. die zijn niet voor langere slagen. En zeker al niet voor de 54mm
probleem is dat ik die dingen ook niet meer terug vind daar rovaza opgeslokt is door CMS.
Op de 52mm slag kan ik perfect zeggen wie of wat past. Maar de DRP 54mm heb ik ook serieus op gesuft tegen ik iets vond

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: Maximale slag in standaard carters

Bericht door René »

Sorry, als ik een beetje eigenwijs ben, maar kun je me vertellen hoe dat zit dan? Wil graag begrijpen hoe ik wel een juiste zuiger kan vinden.

Naar mijn inziens moet ik een zuiger hebben die past bij de kop en de juiste afstand heeft van de dak tot aan de pistonpen.

De lengte van dak tot zuiger, is dat niet gestandaardiseerd? De zuiger uit mijn laatste voorbeeld is bijvoorbeeld in twee maten te krijgen. 20mm voor OT, 17mm voor NT. Dat heeft er dacht ik mee te maken dat de drijfstang van een NT krukas langer is (bij een 41.4mm krukas in elk geval), ondanks dat de lengte van de cilinders gelijk zijn.

Is het niet zo dat zuigers of passen op een OT krukas, of een NT krukas?

Zo heb ik in mijn een ander blok een zuiger gebruikt die bij een standaard krukas 85cc geeft, maar met de 52mm krukas 106cc geeft. Dus ik zou verwachten dat ik een zuiger voor kleinere krukassen ook op een 54mm krukas zou kunnen zetten, als de zuiger maar voor de juiste type OT/NT drijfstang is.

Misschien denk ik te simpel hoor, of zie ik wat over het hoofd, ik hoor het graag :)

Voor OT blokken
Afbeelding

Voor NT blokken
Afbeelding

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: Maximale slag in standaard carters

Bericht door René »

Ik denk inderdaad dat ik er iets simpel over denk. Sprak zonet Coos en die gaf ook aan dat het een hele puzzel gaat zijn. Ook omdat je ook nog rekening moet houden met compressie.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Maximale slag in standaard carters

Bericht door MrSinga »

Probleem is heel complex.
Bv neem een DRP52 krukas. Dit is 6V drijfstang, dus alle 6V type pistons passen hier in sé op (6v of 12v ontstekingstap maakt niet uit). Echter doordat die kruk langer is dan de ori slag, en ook in een korte cilinder zit, moet de piston onderaan korter zijn en aangepast zijn om tussen de krukwangen te gaan zodat de piston onderaan dieper kan.
Neem je de Daytona 52mm, dan heb je alles maar 12V drijfstang. Hier is het dus in sé dat alle 12V pistons passen. Maar ook, zoals bovenste... de piston moet kort genoeg zijn.
En Daytona en DRP deels, waren slim. In principe kun je de ori pistons gebruiken op de 52 slagen (mits onderzijde correct). Zo heb ik nog es 52lsag en ori 50 cilinder genomen, piston was wat zoeken wel.

Een drp54mm moet een hoge cilinder, net zoals c90, maar heb je de dezelfde problemen. De slag is 4.5mm langer en die kan enkel weg naar onderen. Ik weet dat de zoektocht voor mij giga was

Ga je daarentegen naar bv een Kitaco 51mm of Takegawa 50mm ga je echt hun specifieke piston nodig hebben. Ge kunt daar niet zomaar een piston op zetten want 9/10 lukt dat niet.

Plaats reactie