koppeling op de bak

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Hugooving
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2019 13:20
Bezit: Honda c50LAC 1982

koppeling op de bak

Bericht door Hugooving »

beste tuners,
heeft iemand ervaring met het verplaatsen van de koppeling van de krukas naar de versnellingsbak? en of dit mogelijk is op een Ori c50 nt blokje? lijkt me vet om dit te doen wanneer het blokje meer cc's krijgt (kitaco 108 setje met kruk :P ).
graag hoor ik jullie ervaringen hiermee!

gr hugo.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: koppeling op de bak

Bericht door nielspbr »

Je weet dat je dan bij takegawa/kitaco/daytona en consorten uitkomt met de bijbehorende prijzen?

Gebruikersavatar
ReezYard
4T-MSB addict
Berichten: 687
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
Locatie: Cheese Town (N-H).
Contacteer:

Re: koppeling op de bak

Bericht door ReezYard »

nielspbr schreef: 23 sep 2020 12:33 Je weet dat je dan bij takegawa/kitaco/daytona en consorten uitkomt met de bijbehorende prijzen?
En als je dan toch voor de "blitz" gaat, kies dan de "droge" versie! 8-)
(Begin maar vast met sparen....)
Groet, ennuh...... gas zit rechts!

Afbeelding

Hugooving
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2019 13:20
Bezit: Honda c50LAC 1982

Re: koppeling op de bak

Bericht door Hugooving »

nielspbr schreef: 23 sep 2020 12:33 Je weet dat je dan bij takegawa/kitaco/daytona en consorten uitkomt met de bijbehorende prijzen?
daar ben ik van op de hoogte. echter is alleen de Bore/stroke kit die ik wil gaan gebruiken van kitaco en is de vraag of je de koppeling op de bak kan zetten ipv op de kruk.
dit liever niet kitaco/takegawa want die zijn inderdaad nogal prijzig.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: koppeling op de bak

Bericht door MrSinga »

Koppeling op de bak en gebruik van ot of gb4 middencarters is koppeling van de bekende grote merken. Je kunt geen ‘chaytona-zc-...koppeling’ gebruiken op die carters (of toch niet zonder aanpaswerken). Het past allemaal hoor, maar dan eet je koppeling binnen de kortste keren u middencarters op. Dat platte naaldlagertje heeft een reden, geloof me.
En dan heb je ook al een lange as nodig in de 4bak! Nu, ik zou persoonlijk die lange as sowieso klaar steken. Wil je achteraf dan toch koppeling op de bak, dan is dat snel gepiept

Nuja, 2de hands kun je die koppelingen (zeker de kitaco superclutch) toch scoren voor rond de 350. Takegawa meestal iets duurder, zeker de gewilde ot 3 plater. Daytona 2de hands gaat 450 tot 550

Hugooving
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2019 13:20
Bezit: Honda c50LAC 1982

Re: koppeling op de bak

Bericht door Hugooving »

Bedankt voor je berichtje.
Als ik het goed begrijp zou je dus opzich zelf iets in elkaar kunnen knutselen met yx onderdelen maar dat gaat niet lang heelblijven.
Wat wel goed werkt is een takegawa/daytona/kitaco setje zoals deze meneer installeert. https://youtu.be/e1kkSgK88BQ
Daarbij komt natuurlijk weer de hoge prijs. Er zijn volgens mij ook setjes voor de korte as van de versnellingsbak, maar als ik dan toch bezig ben kan ik net zo goed die drie bak van de cee omtoveren tot 4 bak..
dat zou dan wel met yx bakje kunnen? Of heeft iemand wat tweedehands spul liggen?

Gebruikersavatar
ReezYard
4T-MSB addict
Berichten: 687
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
Locatie: Cheese Town (N-H).
Contacteer:

Re: koppeling op de bak

Bericht door ReezYard »

't Kan simpeler!
'n CD90 blok, heeft de koppeling al aan de 4 versnellingsbak.
Evenals de imitaite versie Zongshen 108cc
De laatste kun je misschien gebruikt nog te pakken krijgen via het Daxboard (B)

Afbeelding

Onze racer met Zongshen onderblok.
Groet, ennuh...... gas zit rechts!

Afbeelding

Hugooving
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2019 13:20
Bezit: Honda c50LAC 1982

Re: koppeling op de bak

Bericht door Hugooving »

ReezYard schreef: 24 sep 2020 11:56 't Kan simpeler!
'n CD90 blok, heeft de koppeling al aan de 4 versnellingsbak.
Evenals de imitaite versie Zongshen 108cc
De laatste kun je misschien gebruikt nog te pakken krijgen via het Daxboard (B)
dat is een leuk alternatief, maar het lijkt me juist leuk om een blok om te bouwen. niet een imi blokje er onder te schroeven. cd90 is een optie maar liever c50nt blokje ombouwen.
108cc kitaco is zeker. wat ik dan inderdaad al kan doen, zoals mrsinga zei, is een lange as monteren zodat ik niet twee keer het blok hoef te splitsen wil ik toch een nieuwe koppeling monteren. dan is dat veel minder werk.

en heeft iemand verder ervaringen? hoorde dat de koppeling namelijk uit elkaar kan klappen als je echt hoog in de toeren gaat. ik moet elke dag 60 km naar school met veel rechte stukken waar ik hem nog wel eens open wil trekken. is dan wel zo fijn om die tolerantie te hebben om die toeren te kunnen maken.

of heeft iemand ervaring met de kitaco set? 108cc std : https://www.motorkit.com/nl/van-95cc-to ... l-spl.html

mvg

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: koppeling op de bak

Bericht door MrSinga »

ReezYard schreef: 24 sep 2020 11:56 't Kan simpeler!
'n CD90 blok, heeft de koppeling al aan de 4 versnellingsbak.
Evenals de imitaite versie Zongshen 108cc
De laatste kun je misschien gebruikt nog te pakken krijgen via het Daxboard (B)
Dan is de vraag waarom je een kitaco 108 kit wilt steken op een zc108 natuurlijk. Zijn gewoon oerbetrouwbaar zo. Er ligt hier 1 dat ik ooit nieuw heb gekocht, was toen ook wel 650euro, heeft sindsdien km of 2000 gedaan. Maar wil het niet weg doen wegens niet meer te vinden en jah, wetende monteren en gaan.

CD90 blok kost je natuurlijk een bom geld. Onder de 600 zijn die onvindbaar. Helaas. Wel topbak die dingen. Heb dezelfde bak gemaakt voor in m’n 124, tandwielen besteld van Honda.
Hugooving schreef: 24 sep 2020 08:19 Daarbij komt natuurlijk weer de hoge prijs. Er zijn volgens mij ook setjes voor de korte as van de versnellingsbak, maar als ik dan toch bezig ben kan ik net zo goed die drie bak van de cee omtoveren tot 4 bak..
dat zou dan wel met yx bakje kunnen? Of heeft iemand wat tweedehands spul liggen?
Heeft Takegawa idd. Nadeel die p&p koppeling zoals ze noemt, kost meer dan de andere. En 2de hands zijn die ook niet zo dik gezaaid. Wat wel kan is het binnenwerk kopen en een deksel a la china koppeling erop zetten. Kom je wat goedkoper uit.

De goedkoopste 2de hands is de Kitaco superclutch (zelfde carter als cd90). Heb recent ook 1 bij gekocht voor 350. Eigenlijk geen idee waarom ik die bijgekocht heb. Lig hier nog met de natte daytona, droge daytona, gemonteerde superclutch en 3/4 takegawa koppeling (gesloopt om iets te fixen).

Nu al die dingen hebben een lange as nodig. Of je moet binnenwerk p&p kopen en mengen met 1 van de andere deksels

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: koppeling op de bak

Bericht door MrSinga »

Hugooving schreef: 24 sep 2020 13:10
dat is een leuk alternatief, maar het lijkt me juist leuk om een blok om te bouwen. niet een imi blokje er onder te schroeven. cd90 is een optie maar liever c50nt blokje ombouwen.
108cc kitaco is zeker. wat ik dan inderdaad al kan doen, zoals mrsinga zei, is een lange as monteren zodat ik niet twee keer het blok hoef te splitsen wil ik toch een nieuwe koppeling monteren. dan is dat veel minder werk.

en heeft iemand verder ervaringen? hoorde dat de koppeling namelijk uit elkaar kan klappen als je echt hoog in de toeren gaat. ik moet elke dag 60 km naar school met veel rechte stukken waar ik hem nog wel eens open wil trekken. is dan wel zo fijn om die tolerantie te hebben om die toeren te kunnen maken.

of heeft iemand ervaring met de kitaco set? 108cc std : https://www.motorkit.com/nl/van-95cc-to ... l-spl.html

mvg
Ik heb dat gemonteerd gehad bij iemand en zelf gehad. 1e met natte daytona op de bak, prettig rijden en gaat mooi in toeren. Kon je echt goed mee doorgeven.
Ikzelf met koppeling op de bak, 2 plaats koppeling ging ook en bleef heel. Echter ik ben geen -ik rij constant hoge toeren rijder. Daarvan dat m’n MSX ideaal is, dat haalt geen hoge toeren origineel. Heb meerdere koppelingen uiteen zien spatten dusja, het is wat denken voordat ge uwe rechterhand gebruikt.

Maar voor dagelijk 60km te rijden dan zou ik toch opteren om een ander blokje te monteren.
Of iets aan te schaffen a la MSX

Gebruikersavatar
fs1tom
4T-MSB addict
Berichten: 658
Lid geworden op: 29 jan 2007 18:38
Bezit: Bamimotorgorilla
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Re: koppeling op de bak

Bericht door fs1tom »

Als je elke dag 60km naar school moet rijden zou ik toch wat anders kiezen dan een knetterduur tuning blokje opbouwen.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos

Hugooving
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2019 13:20
Bezit: Honda c50LAC 1982

Re: koppeling op de bak

Bericht door Hugooving »

tja maar met een msx zit ik bij omkeren naar brommer etc want ik heb geen motorrijbewijs. ook ben ik meer van de looks van een ceetje. dat is dus een flinke omweg.
ik zou dan natuurlijk weer kunnen kiezen voor een 125 bami die ik nu ook rijd, maar dan is mijn hele idee van iets leuks ombouwen weg.
plan nu: 108cc monteren + 4bak van zs met lange as of takegawa. dan kan ik later (of gelijk) een koppeling op de bak zetten. ik zag idd op aliexpress ook onderdelen van een koppeling die op de bak komt, maargoed, dan zet ik er zo'n mooi cilinder/kruk setje op en verneuk ik het met Chinese onderdelen...
de brommer komt in december aan uit Japan en ben van plan dit in de voorjaarsvakantie te doen. tot die tijd stuk voor stuk onderdelen in huis krijgen :)

Hugooving
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2019 13:20
Bezit: Honda c50LAC 1982

Re: koppeling op de bak

Bericht door Hugooving »

fs1tom schreef: 24 sep 2020 13:34 Als je elke dag 60km naar school moet rijden zou ik toch wat anders kiezen dan een knetterduur tuning blokje opbouwen.
ik zou meestal de trein nemen maar in de zomer is het een prachtige toch van Zwolle naar Zutphen met de brommer en ben van plan dat dan hier en daar te doen. kon dat deze zomer niet vaak doen ivm ontbreken van een rijbewijs...

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: koppeling op de bak

Bericht door MrSinga »

Hugooving schreef: 24 sep 2020 13:44 tja maar met een msx zit ik bij omkeren naar brommer etc want ik heb geen motorrijbewijs. ook ben ik meer van de looks van een ceetje. dat is dus een flinke omweg.
ik zou dan natuurlijk weer kunnen kiezen voor een 125 bami die ik nu ook rijd, maar dan is mijn hele idee van iets leuks ombouwen weg.
plan nu: 108cc monteren + 4bak van zs met lange as of takegawa. dan kan ik later (of gelijk) een koppeling op de bak zetten. ik zag idd op aliexpress ook onderdelen van een koppeling die op de bak komt, maargoed, dan zet ik er zo'n mooi cilinder/kruk setje op en verneuk ik het met Chinese onderdelen...
de brommer komt in december aan uit Japan en ben van plan dit in de voorjaarsvakantie te doen. tot die tijd stuk voor stuk onderdelen in huis krijgen :)
Zc bak past niet in ot middencarters! Enkel nt monkey, ss50, trailbikes, drp

Hugooving
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2019 13:20
Bezit: Honda c50LAC 1982

Re: koppeling op de bak

Bericht door Hugooving »

Middencarters zijn van een nt c50 blokje... maar anders wordt het dus of takegawa lange as of koppeling voor korte as.

Plaats reactie