koppeling op de bak

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2519
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: koppeling op de bak

Bericht door MrSinga »

Hugooving schreef: 24 sep 2020 21:23 Middencarters zijn van een nt c50 blokje... maar anders wordt het dus of takegawa lange as of koppeling voor korte as.
Zal het anders stellen. Zc bak past enkel in gb6p carters van honda. A la cd90 dus (en laatste type c90 met dat type carters)

daanmetselaar
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 43
Lid geworden op: 16 jan 2020 13:06
Bezit: C50
Locatie: Bleiswijk

Re: koppeling op de bak

Bericht door daanmetselaar »

MrSinga schreef: 23 sep 2020 21:01 Koppeling op de bak en gebruik van ot of gb4 middencarters is koppeling van de bekende grote merken. Je kunt geen ‘chaytona-zc-...koppeling’ gebruiken op die carters (of toch niet zonder aanpaswerken). Het past allemaal hoor, maar dan eet je koppeling binnen de kortste keren u middencarters op. Dat platte naaldlagertje heeft een reden, geloof me.
En dan heb je ook al een lange as nodig in de 4bak! Nu, ik zou persoonlijk die lange as sowieso klaar steken. Wil je achteraf dan toch koppeling op de bak, dan is dat snel gepiept

Nuja, 2de hands kun je die koppelingen (zeker de kitaco superclutch) toch scoren voor rond de 350. Takegawa meestal iets duurder, zeker de gewilde ot 3 plater. Daytona 2de hands gaat 450 tot 550
Hoi, ik ben nu zelf bezig met uitzoeken voor een koppeling op de bak. En in dit bericht lees ik dat die Daytona en zc een plat naaldlager hebben ergens, ik zou wel willen weten waar die dan moet zitten. Ik probeer exploded view op te zoeken maar ik kan me niet goed bedenken waar die dan zit. Heeft iemand hier foto's van of ervaring mee?

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: koppeling op de bak

Bericht door nielspbr »

Even uit de losse pols:
Ik gok dat je een taatslager bedoelt zodat je de koppeling niet het alu van je carters invreet. Dus tussen de koppeling en het carter.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2519
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: koppeling op de bak

Bericht door MrSinga »

nielspbr schreef: 07 mar 2021 20:49 Even uit de losse pols:
Ik gok dat je een taatslager bedoelt zodat je de koppeling niet het alu van je carters invreet. Dus tussen de koppeling en het carter.
Oa en ook omdat een naald/glijlager (in linkerhelft) geen kracht kan opvangen in die richting. Dus de taatslager vangt die kracht op

daanmetselaar
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 43
Lid geworden op: 16 jan 2020 13:06
Bezit: C50
Locatie: Bleiswijk

Re: koppeling op de bak

Bericht door daanmetselaar »

Oké, dus dan moet dat taatslager dus gelijk achter de koppeling zitten als ik het goed begrijp, dus moet ik ff kijken wat ik daarvoor kan maken.

daanmetselaar
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 43
Lid geworden op: 16 jan 2020 13:06
Bezit: C50
Locatie: Bleiswijk

Re: koppeling op de bak

Bericht door daanmetselaar »

En ik heb op cmsnl gezocht voor een lange as, maar daar staat bij dat het vaste tandwiel op de as 12 tanden heeft, ik heb even geteld bij de as die er nu in zit bij mij en die heeft er 13. Zijn er ook lange Assen met 13 tanden of moet ik het tandwiel op de secundaire as ook vervangen en het tandwiel van de kickstarter ook?

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1865
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: koppeling op de bak

Bericht door lil »

ander secundair tandwiel ja, ander kicktandwiel nee, het kicktandwiel grijpt aan op een tandwiel ergens in de bak
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2519
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: koppeling op de bak

Bericht door MrSinga »

13 is ss-bak. Nt monkey 11. De 13t wordt wel een zoektocht, minder vlot verkrijgbaar nu.

daanmetselaar
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 43
Lid geworden op: 16 jan 2020 13:06
Bezit: C50
Locatie: Bleiswijk

Re: koppeling op de bak

Bericht door daanmetselaar »

Super bedankt, hier kan ik zeker wat mee!
Dan ga ik toch voor het andere tandwiel op de secundaire as, dat moet wel lukken om aan te komen.

En dan heb ik nóg een vraag, jaja, het houd ook niet op :oops: . Past zo'n ali bami yx160 koppelingsdeksel op ori blok, of is het passend te maken zonder er aan te lassen? Want vind die oliekoeler aansluiting wel interessant, aangezien ik geen geweldig gevoel heb bij zo'n aansluiting op de cilinderkop, weet niet waarom maar is gewoon mijn gevoel.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2519
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: koppeling op de bak

Bericht door MrSinga »

Ik zou eerder starten met de koppeling en het taatslager in orde te krijgen. Tenzij je op 4 kogellager carters werkt

wieb
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 128
Lid geworden op: 03 okt 2012 13:36
Bezit: Honda

Re: koppeling op de bak

Bericht door wieb »

MrSinga schreef: 08 mar 2021 21:30 Ik zou eerder starten met de koppeling en het taatslager in orde te krijgen. Tenzij je op 4 kogellager carters werkt
Er zijn ook half automaten met koppeling op de bak, zoals Honda Astrea Grand,
Dream 100 en de Japanse C 100. Een erg goed blok dat heel mooi loopt.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8898
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: koppeling op de bak

Bericht door butt head »

wieb schreef: 09 mar 2021 10:12
MrSinga schreef: 08 mar 2021 21:30 Ik zou eerder starten met de koppeling en het taatslager in orde te krijgen. Tenzij je op 4 kogellager carters werkt
Er zijn ook half automaten met koppeling op de bak, zoals Honda Astrea Grand,
Dream 100 en de Japanse C 100. Een erg goed blok dat heel mooi loopt.
Die blokken zijn ook met 4 kogellagers
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2519
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: koppeling op de bak

Bericht door MrSinga »

butt head schreef: 09 mar 2021 12:57
wieb schreef: 09 mar 2021 10:12
MrSinga schreef: 08 mar 2021 21:30 Ik zou eerder starten met de koppeling en het taatslager in orde te krijgen. Tenzij je op 4 kogellager carters werkt
Er zijn ook half automaten met koppeling op de bak, zoals Honda Astrea Grand,
Dream 100 en de Japanse C 100. Een erg goed blok dat heel mooi loopt.
Die blokken zijn ook met 4 kogellagers
Klopt en hiervoor geldt dus dat die taatslager niet nodig is (zoals nice/zc108/...)

daanmetselaar
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 43
Lid geworden op: 16 jan 2020 13:06
Bezit: C50
Locatie: Bleiswijk

Re: koppeling op de bak

Bericht door daanmetselaar »

lil schreef: 08 mar 2021 01:33 ander secundair tandwiel ja, ander kicktandwiel nee, het kicktandwiel grijpt aan op een tandwiel ergens in de bak
Heb gekeken bij mij in me blok, maar het kicktandwiel grijpt wel degelijk aan op het tandwiel bij de eerste versnelling, denk dat je het misschien verward met nieuwe type blokken :idea: (heb nu namelijk een ot cd50 blok). Ben nu toch maar op zoek gegaan naar een kogellager carter. Maarrr, zover ik kan zien zijn de gietmallen van gb4 en gb6p bijna identiek, dus zou misschien de passing van het naaldlager kunnen kotteren zodat er een kogellager in past. misschien heeft iemand dit al eerder gedaan, maar helaas niet kunnen vinden op dit forum. Zodra iemand weet of dit kan hoor ik het graag :D . En als dit kan wil ik weten wie er eventueel een glijlager carter voor me heeft die ik over kan nemen of ruilen tegen cd50 carter(alleen linker helft is prima). Alvast bedankt voor het meedenken!

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1865
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: koppeling op de bak

Bericht door lil »

ow sorry, ik dacht dat het ging om de secundaire overbrenging. niet goed gelezen. het ging dus over tandwielen in de bak, en ja dan zal het kicktandwiel ook vervangen moeten worden als precies die versnelling waar die op aangrijpt een ander aantal tanden heeft.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Plaats reactie