Dax met injectie opvoeren

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
maximeguminsk
4T-MSB beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jan 2021 23:25
Bezit: *Skyteam Seventies 50cc dax

Dax met injectie opvoeren

Bericht door maximeguminsk »

Hallo

Ik heb een 50cc‘tje die ik graag een tikkeltje sneller zou willen laten rijden maar aangezien het geen carbu is maar injectie is het een stuk moeilijker op het wat sneller het te doen rijden. Weet er iemand hoe je hem kan opvoeren?

Mvg
Maxime G

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Dax met injectie opvoeren

Bericht door MrSinga »

De vraag is hier al meermaals gepasseerd met helaas geen pasklaar antwoord doordat de chinese merken allemaal een eigen soort injectie hebben.

Wat lees je veel: ecu van rojo? Zie motorkit of ecu van een 125 monteren. Helaas zijn er nadelen aan verbonden bv: stationair niet meer lopen of extreem slecht. Er bestaat ook een bleutooth kitje voor, maar ook zelfde... bij sommigen werkt het goed maar anderen voor geen meter

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3995
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Dax met injectie opvoeren

Bericht door wim V8 »

Een injectie zou makkelijker op te voeren zijn als net als in de autowereld de computer geprogrammeerd kan worden.
De software wordt dan overgeschreven of vervangen door andere.
Dan zou basis(het motorblokje) op zich ook al snel moeten kunnen zijn en veel vermogen kunnen leveren.
Dat is in dit geval niet zo.

Alle injectie er af gooien en 110 blokje monteren met carb kit en ontsteking, heeft de uitlaat een kat?
Ook verwijderen of andere uitlaat monteren.
Normale benzine uitstroom aan de tank creëren(zonder pomp) of ander tankje(china=cheap)
Je zal dan 65-75 km/u kunnen rijden met veel vermogen bij lagere toeren

Je bent dan ook voor de komende jaren van alle injectie-ellende af.
Daarmee bedoel ik:
-Onafhankelijk in je keuze van brommer reparateur, nu wordt je bijna zeker overal huiswaarts gestuurd.
-Simpel en gemakkelijk overal de gewone, goedkope onderdelen kopen met de nieuwe set.
-Je kan er zelf aan werken.
-Je brommer is nu meteen opgevoerd, met groter vermogen onderin en een fijne topsnelheid.

Nadeel:
-Injectie hoef je nooit af te stellen, dit wel.
-Injectie loopt altijd goed, zomer, winter, benzinekwaliteit goed of slecht.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16192
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Dax met injectie opvoeren

Bericht door nielspbr »

wim V8 schreef: 04 jan 2021 11:26 Een injectie zou makkelijker op te voeren zijn als net als in de autowereld de computer geprogrammeerd kan worden.
De software wordt dan overgeschreven of vervangen door andere.
Dan zou basis(het motorblokje) op zich ook al snel moeten kunnen zijn en veel vermogen kunnen leveren.
Dat is in dit geval niet zo.

Alle injectie er af gooien en 110 blokje monteren met carb kit en ontsteking, heeft de uitlaat een kat?
Ook verwijderen of andere uitlaat monteren.
Normale benzine uitstroom aan de tank creëren(zonder pomp) of ander tankje(china=cheap)
Je zal dan 65-75 km/u kunnen rijden met veel vermogen bij lagere toeren

Je bent dan ook voor de komende jaren van alle injectie-ellende af.
Daarmee bedoel ik:
-Onafhankelijk in je keuze van brommer reparateur, nu wordt je bijna zeker overal huiswaarts gestuurd.
-Simpel en gemakkelijk overal de gewone, goedkope onderdelen kopen met de nieuwe set.
-Je kan er zelf aan werken.
-Je brommer is nu meteen opgevoerd, met groter vermogen onderin en een fijne topsnelheid.

Nadeel:
-Injectie hoef je nooit af te stellen, dit wel.
-Injectie loopt altijd goed, zomer, winter, benzinekwaliteit goed of slecht.

Gr. Wim.
Je vergeet dat je bij de eerste de beste controle hangt. Euro 4 betekent dat je injectie hebt. Staat gewoon op je kenteken.
In nl is dat een instant wok.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Dax met injectie opvoeren

Bericht door MrSinga »

@wim. Bij Honda is dat dus te doen. Bestaan kitjes voor om de limiter te overschrijven, andere ecu’s van keihin (die door bv yuminsahi te verkrijgen zijn) of zelfs pc-connectie van yuminashi om de bestaande ecu te overschrijven. Dus zoals bij een auto, te doen.

Echter de chinezen zijn wat anders. Die hebben elks naar merkgebonden een eigen kitje, lijken op elkaar maar zijn niet gelijk, en daardoor is het een poespas wat wel en niet kan. En de miserie van defecte benzinepompjes is er ook 1 van...

De ombouw naar carbu kan in België nog, er is geen brommerkeuring momenteel (ook geen moto zou in 2022 komen maar moet nog gestemd worden over wat en hoe en corona/brexit maakt het wat ‘moeilijk’)

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3995
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Dax met injectie opvoeren

Bericht door wim V8 »

nielspbr schreef: 04 jan 2021 11:47
wim V8 schreef: 04 jan 2021 11:26 Een injectie zou makkelijker op te voeren zijn als net als in de autowereld de computer geprogrammeerd kan worden.
De software wordt dan overgeschreven of vervangen door andere.
Dan zou basis(het motorblokje) op zich ook al snel moeten kunnen zijn en veel vermogen kunnen leveren.
Dat is in dit geval niet zo.

Alle injectie er af gooien en 110 blokje monteren met carb kit en ontsteking, heeft de uitlaat een kat?
Ook verwijderen of andere uitlaat monteren.
Normale benzine uitstroom aan de tank creëren(zonder pomp) of ander tankje(china=cheap)
Je zal dan 65-75 km/u kunnen rijden met veel vermogen bij lagere toeren

Je bent dan ook voor de komende jaren van alle injectie-ellende af.
Daarmee bedoel ik:
-Onafhankelijk in je keuze van brommer reparateur, nu wordt je bijna zeker overal huiswaarts gestuurd.
-Simpel en gemakkelijk overal de gewone, goedkope onderdelen kopen met de nieuwe set.
-Je kan er zelf aan werken.
-Je brommer is nu meteen opgevoerd, met groter vermogen onderin en een fijne topsnelheid.

Nadeel:
-Injectie hoef je nooit af te stellen, dit wel.
-Injectie loopt altijd goed, zomer, winter, benzinekwaliteit goed of slecht.

Gr. Wim.
Je vergeet dat je bij de eerste de beste controle hangt. Euro 4 betekent dat je injectie hebt. Staat gewoon op je kenteken.
In nl is dat een instant wok.


Huh?
Waarom betekend euro4 dat je injectie hebt?

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Dax met injectie opvoeren

Bericht door MrSinga »

Op de papieren zal wel vermelding staan dat je een bepaalde uitstootnorm moet halen. En ik vrees dat een carbu mogelijks wel eens tot een verkeerde kan komen.
Nuja, ik denk dat er eens iemand echt moet zoeken om die dingen vooruit te branden. Echter zal het wss duurder zijn dan wat prullen met een carbu

KiP
postslet
Berichten: 2384
Lid geworden op: 10 jan 2008 22:23
Locatie: Winterswijk

Re: Dax met injectie opvoeren

Bericht door KiP »

nielspbr schreef: 04 jan 2021 11:47
wim V8 schreef: 04 jan 2021 11:26 Een injectie zou makkelijker op te voeren zijn als net als in de autowereld de computer geprogrammeerd kan worden.
De software wordt dan overgeschreven of vervangen door andere.
Dan zou basis(het motorblokje) op zich ook al snel moeten kunnen zijn en veel vermogen kunnen leveren.
Dat is in dit geval niet zo.

Alle injectie er af gooien en 110 blokje monteren met carb kit en ontsteking, heeft de uitlaat een kat?
Ook verwijderen of andere uitlaat monteren.
Normale benzine uitstroom aan de tank creëren(zonder pomp) of ander tankje(china=cheap)
Je zal dan 65-75 km/u kunnen rijden met veel vermogen bij lagere toeren

Je bent dan ook voor de komende jaren van alle injectie-ellende af.
Daarmee bedoel ik:
-Onafhankelijk in je keuze van brommer reparateur, nu wordt je bijna zeker overal huiswaarts gestuurd.
-Simpel en gemakkelijk overal de gewone, goedkope onderdelen kopen met de nieuwe set.
-Je kan er zelf aan werken.
-Je brommer is nu meteen opgevoerd, met groter vermogen onderin en een fijne topsnelheid.

Nadeel:
-Injectie hoef je nooit af te stellen, dit wel.
-Injectie loopt altijd goed, zomer, winter, benzinekwaliteit goed of slecht.

Gr. Wim.
Je vergeet dat je bij de eerste de beste controle hangt. Euro 4 betekent dat je injectie hebt. Staat gewoon op je kenteken.
In nl is dat een instant wok.
Niet alleen vanwege injectie naar carburateur maar is het niet zo dat alles boven de 49,9cc officieel geen bromfiets meer is? Dus met 110cc je eigenlijk gelijk een WOK hebt bij controle?
Afbeelding
Jurrien schreef: 22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3995
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Dax met injectie opvoeren

Bericht door wim V8 »

KiP schreef: 04 jan 2021 12:51
nielspbr schreef: 04 jan 2021 11:47
wim V8 schreef: 04 jan 2021 11:26 Een injectie zou makkelijker op te voeren zijn als net als in de autowereld de computer geprogrammeerd kan worden.
De software wordt dan overgeschreven of vervangen door andere.
Dan zou basis(het motorblokje) op zich ook al snel moeten kunnen zijn en veel vermogen kunnen leveren.
Dat is in dit geval niet zo.

Alle injectie er af gooien en 110 blokje monteren met carb kit en ontsteking, heeft de uitlaat een kat?
Ook verwijderen of andere uitlaat monteren.
Normale benzine uitstroom aan de tank creëren(zonder pomp) of ander tankje(china=cheap)
Je zal dan 65-75 km/u kunnen rijden met veel vermogen bij lagere toeren

Je bent dan ook voor de komende jaren van alle injectie-ellende af.
Daarmee bedoel ik:
-Onafhankelijk in je keuze van brommer reparateur, nu wordt je bijna zeker overal huiswaarts gestuurd.
-Simpel en gemakkelijk overal de gewone, goedkope onderdelen kopen met de nieuwe set.
-Je kan er zelf aan werken.
-Je brommer is nu meteen opgevoerd, met groter vermogen onderin en een fijne topsnelheid.

Nadeel:
-Injectie hoef je nooit af te stellen, dit wel.
-Injectie loopt altijd goed, zomer, winter, benzinekwaliteit goed of slecht.

Gr. Wim.
Je vergeet dat je bij de eerste de beste controle hangt. Euro 4 betekent dat je injectie hebt. Staat gewoon op je kenteken.
In nl is dat een instant wok.
Niet alleen vanwege injectie naar carburateur maar is het niet zo dat alles boven de 49,9cc officieel geen bromfiets meer is? Dus met 110cc je eigenlijk gelijk een WOK hebt bij controle?


Op het setje moet je natuurlijk de 107/110cc vermelding in het gietwerk uit de cilinder dremelen en mooi zwart spuiten.
En verdere "meer cc" vermeldingen weghalen.
Verder sluit je op de cdi een limiter aan, zodat de brommer daarmee, wanneer nodig, netjes 50 rijdt.
De agent ziet niet of er injectie is of een carburateur is.
Voor de zekerheid zou je de carburateur kunnen afdekken met soort bij de carrosserie lijkende platen.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16192
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Dax met injectie opvoeren

Bericht door nielspbr »

Een dax is geen C he. Dat zit allemaal open en bloot en zo'n injectie uitrusting ziet er in de verste verte niet uit als een carburateur.
(en euro 4 brommers hebben echt allemaal injectie en een catalysator)

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3995
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Dax met injectie opvoeren

Bericht door wim V8 »

nielspbr schreef: 04 jan 2021 14:12


(en euro 4 brommers hebben echt allemaal injectie en een catalysator)

Hoe weet je dat? Dat weet je zeker?

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Dax met injectie opvoeren

Bericht door NIX »

Omdat je anders de Euro4 norm niet haalt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3995
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Dax met injectie opvoeren

Bericht door wim V8 »

Omdat ik vaker opmerk dat er her en der op verschillende forums maar wat geroepen wordt over o.a. deze onderwerpen.

Een Rieju off road brommer.
Én bijv een Tomos kan je beiden vandaag nog nieuw kopen en op kenteken zetten.
Beide met carburateur.
Waarschijnlijk zijn er meer merken, maar deze vielen mij al een tijdje op.

Na informeren werd gezegd dat deze gewoon aan de eisen van nu voldoen.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Dax met injectie opvoeren

Bericht door MrSinga »

NIX schreef: 04 jan 2021 15:14 Omdat je anders de Euro4 norm niet haalt.
Check. En daar gaat de redenering van boeltje aanpassen...
ik denk echt dat er eens iemand gaat moeten geld verspillen en testen. Maar ik betwijfel of zeggen tegen iemand ja, voor 300euro kun je daar bv een 72cc van maken met cilinder en nozzles ed aan te passen.

Bij Honda bestaat het hé. Aangepaste nozzles, throttles body,.. alles is er omdat zaken van bv een cbr125rr ook passen mits kleine aanpassingen (het is allemaal keihin)

RemyReints
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 sep 2012 16:50
Bezit: -honda c50
Locatie: Dalfsen

Re: Dax met injectie opvoeren

Bericht door RemyReints »

Bestaan gewoon nieuwe brommers met carb en euro 4 hoor. Bijvoorbeeld mash 50.
- honda SS 190
- honda C50 streetcub
- honda FTR223
- honda CB125s Project
- honda CB125 twin Project
- honda Civic 1976 2.0exi blok

Plaats reactie