Nieuw blok voor onder mijn kymko k-pipe of andere cilinder

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Plaats reactie
Jasper Balster
4T-MSB beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jan 2021 10:24
Bezit: Geen

Nieuw blok voor onder mijn kymko k-pipe of andere cilinder

Bericht door Jasper Balster »

Paar maanden terug kocht ik een tweedehands k-pipe, na 1 dag rijden was het eerste wat ik dacht: 'tering dit ding komt echt niet vooruit' dus had alles ontgrensd en nogsteeds liep hij max 60 en met wind tegen zelfs 40.
Toen besloot ik er een 85cc onder te zetten, alleen met m'n domme kop dacht ik er weer maandje mee te rijden en dan pas af te stellen, dus ik na 2 dagen op een dijkje een race houden met een vriend van me, hij bleef maar klimmen in touren, m'n blok trilde bijna uit elkaar, en toen liep te weg nog naar beneden ook, en dat was de druppel. Een warmloper..
Ik kon nog ruim een maand ermee rijden alleen na een maand gaf de cilinder het op, en nu dus weer de oude 50cc eronder laten zetten.

Ik wil natuurlijk snel weer van de 50cc af alleen hoor veel negatieve dingen over het blok van de k-pipe en begin steeds meer te twijfelen of ik niet beter een heel nieuw blok eronder kan zetten van een ander merk (80cc of hoger) ipv weer cilinder enzo vervangen.

Wat raden jullie me aan? En hoe voorkom ik de volgende keer een warmloper (dat ik niet zo hoog in touren kan klimmen)

Ik zat zelf te kijken naar dit blok:
https://www.brinkmotoren.nl/motorblokke ... ad_atv/578

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1898
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Nieuw blok voor onder mijn kymko k-pipe of andere cilinder

Bericht door lil »

ik raad aan om minder gas te geven alstie overtoeren draait.

anders misschien voortandwiel een tandje groter nemen.

dat lifan blok is niet zo duur, die kan je nemen. kijk ook even bij de viertaktwinkels rond of ze hem niet nog goedkoper hebben
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3995
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Nieuw blok voor onder mijn kymko k-pipe of andere cilinder

Bericht door wim V8 »

Dat is wel een lekker blokje hoor.
Met een rustige karakteristiek, maar wel een stuk meer vermogen dan de 50-er.
Géén open luchtfilters en open uitlaten!! en overkill carburateurs monteren.
Het zijn geen raceblokjes! 75km/u is mogelijk.

Als je dat nieuwe blokje eronder hebt is het allerbelangrijkste dat het blokje zeer goed inrijd.
Zorg dat je voor de carburateur een soort van basisafstelling hebt gevonden waarmee je voorlopig kan inrijden.
Het echte carburateur afstellen kan nu niet omdat hoge toerentallen nog vermeden moeten worden.

Je stelt vóór het starten, (koud=niet lauw), eerst de kleppen op 0,05mm, dit moet, en is secuur werk!
Inrijden doe je door met een minerale motorolie SAE 30 SF in het blok 1000km te gaan inrijden.
Vermijd die 1000km hoge toerentallen(max.4500) en vermijd langdurig op één toerental rijden.
En peil tussendoor vaak de olie, een nieuwe motor kan veel olie verbruiken. Peilen doe je door de peilstok "niet" in te draaien.
Je mag na 750km bij warme motor af en toe wel even zeer kort doortrekken tot max.6000tpm.

Bij 1000km tap je de olie warm af en vul je het carter met SAE 10W/40 SF van de Action.
Stel (ja alweer) de kleppen (koud blok=belangrijk) 0,05mm.

Nu is het inrijden wel bijna klaar.
Vermijd nu nog tot 1500km(vanaf eerste dag) nog wel zeer lang doortrekken, (dit heeft ook geen zin, het topvermogen stopt toch al op een lager toerental) en vermijd nog wel langdurig op hoog toerental rijden. Daarna kan je wel gewoon gaan rijden. Blijf wel olie peilen!

Bij 2500km tap je de olie weer warm af.
Stel je weer koud de kleppen. 0,05mm
Nu mag er gewoon weer die goedkoopste action 10W/40 olie in.
Monteer nu ook de juiste tandwiel/ketting set voor de juiste eindoverbrenging(toerental-vermogen)
Je kan nu ook de carb. op hogere toerentallen gaan afstellen.

Nu is de motor wel helemaal ingereden.
Ververs nu gewoon de olie zoals is voorgeschreven iedere 1600km of ieder jaar, net wat eerder komt.
En stel de kleppen iedere 4800km.
Vervang het papieren luchtfilter element iedere 4800km.

Zo kan er weinig fout gaan, blokjes gaan zo tientallen jaren mee.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Jasper Balster
4T-MSB beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jan 2021 10:24
Bezit: Geen

Re: Nieuw blok voor onder mijn kymko k-pipe of andere cilinder

Bericht door Jasper Balster »

Thnx voor zo'n goede en uitgebreide uitleg!

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Nieuw blok voor onder mijn kymko k-pipe of andere cilinder

Bericht door MrSinga »

kijk wel es bij het andere topic ivm ander blok.
Ik weet dat er daar iemand zei dat die kymco dingen anders werden aangesloten. Dus waarbij je mss kijkt naar een gelijkaardige motor met e-start waar je gewoon spoelenkrans over zet.

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Nieuw blok voor onder mijn kymko k-pipe of andere cilinder

Bericht door NIX »

Inrijden kan met gewone cheapie 10W40. Een single grade is echt niet nodig. Uitlaatklep zou ik bij bami iets ruimer dan 0,05 stellen, pak 0,08. Na 500km is dat ding wel redelijk ingereden. Als je een keer hard gaat, goed opletten omdat de carb nog te arm kan staan. Om die te stellen, moet je echter wel een keer de boel opentrekken en meteen de bougie lezen. Zie de FAQ. Nog eens 500 rijden en pas bij 2500 je carb fatsoenlijk afstellen zie ik niet als zinvol. Die moet zsm goed afgesteld. Sterker: mogelijk moet er al aan de naald geprutst binnen 10km. 2500km inrijden met en te kleine sproeier gaat geen fijn ingereden blokje opleveren. Wel een blauwe bocht. En meer.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: Nieuw blok voor onder mijn kymko k-pipe of andere cilinder

Bericht door MichelVH »

Weet niet waar je vandaan komt, maar ik heb ook een engine swap gedaan met mijn k-pipe en ik wil je er best mee helpen.

Ik zou zelf gewoon voor een 125 lifan blokje gaan, zo onhoudbaar snel is dat nog niet. Wil je persé een semi automaat?

Plaats reactie