USD voorvork

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Plaats reactie
ajpauwel
4T-MSB beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 sep 2021 11:19
Bezit: dax

USD voorvork

Bericht door ajpauwel »

Afbeelding

Goede middag,

Ik had vandaag graag de lagers van mijn USD-voorvork vervangen maar ik krijg deze onderste (zie foto) maar niet van mijn pen. Heeft iemand toevallig tips? Ik heb al vanalles geprobeerd van bijtel tot slijpschijf. Of moet deze er helemaal niet van? Jowel toch? Bedankt alvast & een fijne dag aan allen.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: USD voorvork

Bericht door MrSinga »

Mo ge neemt toch zelfde type lagers terug? Waarom zou je die er dan van halen?

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: USD voorvork

Bericht door nielspbr »

Zie eruit als de binnenring van een kegelrollenlager. Alleen zijn de kegelrollen en de rollenkooi eraf "gedemonteerd". De binnenring van wat eens een kegelrollenlager was zit nu hoogstwaarschijnlijk op de pen van het t-stuk geperst en die krijg je er niet zomaar af.
De enige oplossing is nu om die binnenring/conus door te slijpen evenwijdig aan de pen.

Maar waarom zou je een kegelrollenlager willen vervangen, zelfs die chinese dingen krijg je bij normaal gebruik niet stuk.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: USD voorvork

Bericht door MrSinga »

nielspbr schreef: 01 sep 2021 18:02
Maar waarom zou je een kegelrollenlager willen vervangen, zelfs die chinese dingen krijg je bij normaal gebruik niet stuk.
Hmmm… ik spreek tegen. Maar feit is dat die kegellagers overal de norm worden

Odi
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 nov 2019 15:17
Bezit: Skyteam Dax 125 '13

Re: USD voorvork

Bericht door Odi »

ajpauwel schreef: 01 sep 2021 11:30 Afbeelding

Goede middag,

Ik had vandaag graag de lagers van mijn USD-voorvork vervangen maar ik krijg deze onderste (zie foto) maar niet van mijn pen. Heeft iemand toevallig tips? Ik heb al vanalles geprobeerd van bijtel tot slijpschijf. Of moet deze er helemaal niet van? Jowel toch? Bedankt alvast & een fijne dag aan allen.
Wat je kan proberen, en zo heb ik een aantal er vanaf gekregen, is om een beetje diagonaal met de slijptol die lagerschaal door te zagen. Daarna kan je in die speel een platkop drukken en eventueel de twee kanten uitelkaar drijven.

Een andere manier is om een bijtel tussen de lager schaal en de onderkant van je kroonplaat te plaatsen, en hem er tussen proberen te tikken. Daarna met een platkop het in de richting van de as er af tikken. Vergt wat geduld maar zo moet het wel lukken!

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1902
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: USD voorvork

Bericht door lil »

de lagerschaal doorslijpen kan je het beste doen met een dremel met een speedclick slijpschijf, om de rest niet te erg te beschadigen. en dan niet dwars erop slijpen maar van bovenaf vlak tegen de binnendiameter een soort halfmaantje van de lagerschaal afslijpen. daarna moet de lagerschaal er makkelijker af te tikken zijn met een beiteltje
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Plaats reactie