Budget 4v 105cc met koppeling op de bak

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Plaats reactie
daanmetselaar
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 43
Lid geworden op: 16 jan 2020 13:06
Bezit: C50
Locatie: Bleiswijk

Budget 4v 105cc met koppeling op de bak

Bericht door daanmetselaar »

Beste lezers, ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Daan en al best een tijd een actieve lezer op dit forum. Ongeveer anderhalf jaar geleden heb ik een tussentype C50 op het blok na helemaal opnieuw opgebouwd. Sindsdien rijd ik er met plezier op, en best aardig wat kilometers op gezet.

Maarr toen....
Begin dit jaar had ik het plan om een beetje snel blok te bouwen voor mn cee. Ik ben me in gaan lezen om te kijken wat de mogelijkheden waren en wat verstandig is. Uiteindelijk was het plan om een blok te maken met koppeling op de versnellingsbak en 49.5mm slag een 52mm boring wat uit komt op ongeveer 105cc.

Stap 1: Onderblok met koppeling op de bak.
Ik heb eerst op de gok een blok gekocht bij Kjell van de viertaktschuur dat hij op de plank had liggen. Gewoon een 6v 4-bak blok, dacht ik. Ten eerste stond de bak vast, dat was balen. Nadat ik het blok gesplitst had, zag ik dat links een glijlager op de bak zat, en rechts een naaldlager. Ik dacht dat het de oorzaak was dat de bak vast zat, maar na een vraagje in het "kleine vragen topic" wist ik dat het geen kwaad kon.
Nu ik het blok inclusief versnellingsbak op de werkbank had liggen kon ik kijken wat de mogelijkheden waren.
Omdat je met een koppeling op de bak axiaal heel wat kracht krijgt op de primaire versnellingsbak-as, was het originele glijlagertje niet voldoende. Dit stond ook al beschreven in dit topic: viewtopic.php?f=10&t=34867 . Dus ik ging kijken of ik ergens een naaldlager kwijt zou kunnen, maar helaas was dat niet echt haalbaar. Na inspiratie van een gb6p ging ik kijken of ik een kogellager kon maken op de plek van het glijlager. Maar na het meten bleek dat ik dan al dóór het blok zou zitten voordat ik op de buitenmaat van het kogellager zou zitten. Dus helaas ging dat ook niet.
Maar na goed foto's te hebben gezocht op internet bleek dat een gb4 carterdeel genoeg materiaal heeft om een kogellager in te maken.
Dus nu was het een kwestie van een gb4 carterdeel zoeken. Via marktplaats had ik iemand gevonden die veel onderdelen heeft. Hij had het carterdeel liggen dat ik nodig had, alleen waren de ophangpunten gebroken... Mijn broer wist gelukkig iemand die dat wel kon lassen, dus toen lag het carterdeel binnen een paar dagen op de mat.

Door naar de volgende zoektocht->
Een lange primaire as van een cd90 was niet verkrijgbaar via cmsnl, terwijl ik die wel nodig had. Nadat ik ongeveer heel marktplaats had rondgevraagd, nog steeds niks. Toen kwam ik op cmsnl een as tegen van een c100 astrea, ook lang en aan de specificaties van de lagers kon ik zien dat de dikte ook gelijk was. Alleen het vaste tandwiel had 12 tanden ipv 13. Hierdoor had ik ook een ander tandwiel nodig voor de secundaire as, én een ander kickstarter tandwiel. Het secundaire tandwiel was zo te bestellen, en de kickstarter had ik er even bij gelaten met de gedachte dat het later goed zou komen.
Nu ik alle onderdelen had kon ik beginnen met meten en inschatten hoe alles ging passen.

Na de diepte van het kogellager bepaald te hebben word het tijd de passing voor het lager te kotteren. Alles opgespannen op de freesbank en beginnen.

Afbeelding
opspannen

Afbeelding
gat uitklokken

Afbeelding
kotteren

Afbeelding
resultaat

Zo, in 1 keer goed, heel blij met het resultaat! Nu door met de versnellingsbak as. De groefjes voor de circlips zitten niet op de goede plek, dus moet er eentje extra in slijpen. De as is van gehard materiaal dus kan hem niet draaien, zeker omdat die niet vol rond materiaal heeft gaat draaien niet. Dus dremel in de bijtelhouder en de as in de spantang. De bank op 60 toeren en de dremel bijna vol gas. Het ging niet heel rap, maar ik had de tijd dus geen probleem. Voor de 2e groef zou die té dicht op de oude groef van de as komen waar ik 1 brede groef zou krijgen. Mijn oplossing hiervoor was om een schimring te draaien, hier was ruimte gelukkig ruimte voor.

Afbeelding

Het tandwiel van 1ste versnelling op de secundaire as paste niet, het tandwiel is gemaakt voor een asdikte van 20mm ipv 17mm. Toen heb ik een geslepen lagerbus besteld met binnenmaat 17mm en buitenmaat 20mm, ik kon hem niet krijgen met de goede lengte dus moest hem zelf inkorten. Dit ging prima op de draaibank met een nieuwe bijtel. Ook moest ik in het hard het tandwiel iets smaller maken, gewoon hetzelfde zoals de originele, dus dat sprak voorzich.

Afbeelding

Nu alles compleet was kon ik het blok in elkaar zetten, nog 1 keer voor de zekerheid gecheckt en alles was goed. Bak in elkaar en liep door alle versnellingen heen, dus de versnellingsbak is klaar :D .

Afbeelding

Afbeelding

Nu de koppeling en het topend nog. Die bewaar ik nog eventjes voor later, voor nu even genoeg.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2519
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Budget 4v 105cc met koppeling op de bak

Bericht door MrSinga »

nu eens een domme vraag... je opzet is super, dat meen ik.

MAAR waarom geen ZC108 ofzo gekocht als basis? zowat gelijk aan de Honda CD90, koppeling op de bak enz. En in tegenstelling tot de meeste china blokken echt wel oerbetrouwbaar. En kun je, indien je wou, ook een andere kruk ed in steken (die blokken blijven zelfs heel op 113 of 121?cc)

ik vind de verbouwwerken de max. Wou dat ik de machines en mogelijkheden had.

daanmetselaar
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 43
Lid geworden op: 16 jan 2020 13:06
Bezit: C50
Locatie: Bleiswijk

Re: Budget 4v 105cc met koppeling op de bak

Bericht door daanmetselaar »

MrSinga schreef: 06 sep 2021 14:33 nu eens een domme vraag... je opzet is super, dat meen ik.

MAAR waarom geen ZC108 ofzo gekocht als basis? zowat gelijk aan de Honda CD90, koppeling op de bak enz. En in tegenstelling tot de meeste china blokken echt wel oerbetrouwbaar. En kun je, indien je wou, ook een andere kruk ed in steken (die blokken blijven zelfs heel op 113 of 121?cc)

ik vind de verbouwwerken de max. Wou dat ik de machines en mogelijkheden had.
Als ik een zs108 blok had gevonden had ik die zeker gebruikt, hoor er veel goeie verhalen over. Maarja, iedereen die zo'n blok heeft wil er niet zomaar vanaf, dus was dit optie nummer 2. En qua prijs zal het elkaar niet ver ontlopen.

Oscar
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 248
Lid geworden op: 09 jun 2016 22:55
Bezit: CD en SS

Re: Budget 4v 105cc met koppeling op de bak

Bericht door Oscar »

supergaaf om te zien. Zou graag de kennis en de machines gehad hebben. Maar ja had ik maar een ander vak moeten kiezen op school

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2519
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Budget 4v 105cc met koppeling op de bak

Bericht door MrSinga »

daanmetselaar schreef: 12 sep 2021 12:42
MrSinga schreef: 06 sep 2021 14:33 nu eens een domme vraag... je opzet is super, dat meen ik.

MAAR waarom geen ZC108 ofzo gekocht als basis? zowat gelijk aan de Honda CD90, koppeling op de bak enz. En in tegenstelling tot de meeste china blokken echt wel oerbetrouwbaar. En kun je, indien je wou, ook een andere kruk ed in steken (die blokken blijven zelfs heel op 113 of 121?cc)

ik vind de verbouwwerken de max. Wou dat ik de machines en mogelijkheden had.
Als ik een zs108 blok had gevonden had ik die zeker gebruikt, hoor er veel goeie verhalen over. Maarja, iedereen die zo'n blok heeft wil er niet zomaar vanaf, dus was dit optie nummer 2. En qua prijs zal het elkaar niet ver ontlopen.
ZC108 gaat 2de hands tussen de 200 en 300euro. Lijkt me stug dat die prijs niet overschreden is reeds :?

tjeefke
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 98
Lid geworden op: 08 jul 2013 21:49
Bezit: ‘88 NT dax, 2 stuks
‘71 CD50
‘06 DX90
'72 Chaly, 124cc
Locatie: Deinze, België

Re: Budget 4v 105cc met koppeling op de bak

Bericht door tjeefke »

MrSinga schreef: 13 sep 2021 08:54
daanmetselaar schreef: 12 sep 2021 12:42
MrSinga schreef: 06 sep 2021 14:33 nu eens een domme vraag... je opzet is super, dat meen ik.

MAAR waarom geen ZC108 ofzo gekocht als basis? zowat gelijk aan de Honda CD90, koppeling op de bak enz. En in tegenstelling tot de meeste china blokken echt wel oerbetrouwbaar. En kun je, indien je wou, ook een andere kruk ed in steken (die blokken blijven zelfs heel op 113 of 121?cc)

ik vind de verbouwwerken de max. Wou dat ik de machines en mogelijkheden had.
Als ik een zs108 blok had gevonden had ik die zeker gebruikt, hoor er veel goeie verhalen over. Maarja, iedereen die zo'n blok heeft wil er niet zomaar vanaf, dus was dit optie nummer 2. En qua prijs zal het elkaar niet ver ontlopen.
ZC108 gaat 2de hands tussen de 200 en 300euro. Lijkt me stug dat die prijs niet overschreden is reeds :?
ja maar niet iedereen verkoopt ze hé Thomas, dat wil Daan zeggen.

john
4T-MSB zombie
Berichten: 3342
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:50
Bezit: gorilla white special
ATC70
woody c50
Locatie: keukenhof city

Re: Budget 4v 105cc met koppeling op de bak

Bericht door john »

gerbrandicus verkoopt er een momenteel
Driving an ATC.... You can crash.. this won't happen any time, but can happen at any time...

Plaats reactie