Kakstuurtjes

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Jason
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 158
Lid geworden op: 27 jan 2012 14:28
Bezit: SS50ZB2

Kakstuurtjes

Bericht door Jason »

Beste allemaal,

Dit tuning topic wil ik graag starten onder de noemer "optische tuning".

Voor degenen die rond de '80er jaren rond het gooi op de middelbare school zaten, zijn de "kakstuurtjes" een fenomeen.

Er wordt ook wel eens aan gerefereerd als zijnde "Utrechts stuurtje".

"Wereldberoemd in Nederland" zeg maar....

Bij bekijken van de foto's van de Honda dagen viel het mij op hoe weinig kakstuurtjes en varianten daarvan ik zag.



Recept voor de SS en de CD:

1. spaakstuurtje erop, zoals te zien op volgende link: https://fourstrokebarn.com/product/spaa ... 0-en-cd50/

2. voor diegenen die het echt netjes maakten, werden de stuur uiteinden verlengd door de stukken van het originele stuur er weer aan te lassen.

3. op die manier kon je dan je originele stuurschakelblokjes blijven gebruiken.

4. ook bleef zo je originele gashandvat / het originele gaskabel mechanisme behouden.



Recept voor de C'tjes:

1. het spaakje van het spaakstuurtje werd weggezaagd,

2. het stuurtje ging op het knobbeltje door midden,

3. de originele stuureinden van de C'tjes werden afgezaagd,

4. de twee helften van het spaakstuurtje werden dan op de stompjes gelast.

5. voor diegenen die het echt netjes maakten, werden de stuur uiteinden verlengd door de stukken van het originele stuur er weer aan te lassen.

6. op die manier kon je dan je originele stuurschakelblokjes blijven gebruiken.

7. 0ok bleef zo je originele gashandvat / het originele gaskabel mechanisme behouden.



Wat vinden jullie ervan om in dit topic foto's met voorbeelden daarvan te zetten?

Mag uit de oude doos zijn, mag van jullie zelf zijn.


Groet, Jason
Laatst gewijzigd door Jason op 04 dec 2021 07:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Jason
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 158
Lid geworden op: 27 jan 2012 14:28
Bezit: SS50ZB2

Re: Kakstuurtjes

Bericht door Jason »

Dames en heren: echt helemaal niemand die hier met de illustere stuurtjes onderweg is?

Het zou verklaren waarom op Honda dagen de meesten met standaard stuurtjes rondrijden....

Foto's en weblinks welkom van zowel C'tjes als andere modellen!


Groet, Jason

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1898
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Kakstuurtjes

Bericht door lil »

ik ken die stuurtjes van uit mn puch/tomos tijd in utrecht, ze zaten dan op zo'n hele lange stuurpen. op honda eitank heb ik ze nooit gezien. op de c50 modellen zat soms wel een soort van verbreed stuur wat daarop lijkt, maar die waren gemaakt van stuurdelen van zo'n ouderwetse opoe fiets.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Jason
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 158
Lid geworden op: 27 jan 2012 14:28
Bezit: SS50ZB2

Re: Kakstuurtjes

Bericht door Jason »

@lil: precies, de "kakstuurtjes" van de C'tjes werden van alles en nog wat aan elkaar gebakken.

Opoe fiets gaf je een hele lage versie en met delen van een spaakstuurtje kreeg je een hogere versie.

Mogelijk dat deze stuurtjes in het Gooi populairder waren dan elders.

Diegenen die foto's / weblinks willen delen: heel graag, dit is nostalgie!


Groet, Jason

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 933
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Kakstuurtjes

Bericht door Ben C50 »

Tijdje terug sprak ik een 40er met zo een stuurtje. De naar achter wijzende handvatten leken me vervelend rijden. Hij zei dat je dan beter achterover kon liggen. Huh? Hij legde uit, tweetakters legden hun kin op de tank of teller om harder te gaan. Hondarijders gingen achterover op hun brommer liggen voor de aerodynamica.

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5165
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Kakstuurtjes

Bericht door stoterstangen90 »

Echt fijn vond ik het indertijd niet rijden. Maar vooral op een Cee stond het wel stoer. Maar ook zo irritant in de schuur.
Afbeelding

Jason
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 158
Lid geworden op: 27 jan 2012 14:28
Bezit: SS50ZB2

Re: Kakstuurtjes

Bericht door Jason »

@BenC50 en stoterstangen90:

Inderdaad. Er was een soort positionering op middelbare scholen rond de '80er jaren, welke geuit werd op vele manieren: hoe men zich kleedde, welke uitgaansgelegenheden men frequenteerde en welke brommers men reed.

De voornaamste splitsing qua brommers was tussen 4-takt en 2-takt.

De "dijkers" reden op Kreidlers met een zeer breed spectrum aan opvoer mogelijkheden, doordat daarmee ook geraced en gecrossed werd. Een opgevoerde Kreidler was direct visueel te herkennen en zeker geluidstechnisch.

De "boeren" reden op Zündapps die ook een redelijk spectrum aan opvoer mogelijkheden hadden, voornamelijk doordat die in Duitsland normaal met 80 cc en 5-bak reden.

De FS1 (fizzie genaamd in de UK) werd door beide groeperingen bereden. Hierom werd daar door beide zijden op neergekeken. De kwaliteit van die brommers liet zwaar te wensen over. Het waren "bijna dijkers" of "bijna kakkers" zeg maar... Bij dijkers zat er dan een breed stuur op en bij kakkers een spaakstuur of een naar achteren wijzend smal stuur.

Er waren namelijk stuurtjes die een "U" vorm hadden, waaraan dan een soort "clippons" waren bevestigd via klemverbinding met dubbele boutjes. Dat stuurtje kon met de "U" schuin voorover gezet en de clippons naar buiten een "dijkerstuur" vormen.
Wanneer de "U" schuin achterover werd gezet, met de clippons 180 graden om hun as gedraaid op de "U" gemonteerd, vormde een soort goedkope versie van een "kakstuurtje". Het chiquere "kakstuurtje" was het spaakstuurtje.

De "alternatieven" reden op Puch en Tomos brommers. Die konden soms verrassend snel zijn, zonder dat je het kon horen of zien aan de buitenkant. Dat had zo z'n voordelen wanneer er een "popo" controle plaatsvond.
"Popo" was de diplomatiekste benaming die ik zo snel kon bedenken, want die struikroof brigade werd door alle brommer rijders veracht...
Er werd met grote motivatie een soort kat en muis spel gespeeld tussen de brommer rijders en de struikrovers, mogelijk nog steeds.

De "gympjes" reden op compleet gepimpte Peugeot SP'tjes en dat waren eigenlijk de enige automaatjes in de line up die een klassement voor zich innamen. Normaalgesproken deden automaatjes nauwelijks tot niet mee in de positionering.

De "kakkers" reden op alles dat viertakt was. Het hele Honda 4-takt spectrum zeg maar. Daar werden dan allerlei varianten van "kakstuurtjes" op gebouwd en vandaar dit topic.

De sport voor "kakkers" was algemeen alleen rechtop te zitten en dan alsnog een plat voorover liggende "dijker" eruit te rijden. In het uiterste geval, wanneer die laatste paar km/u het verschil maakten gingen ze dan ofwel voorover, danwel achterover liggen.

Het achterover liggen was voornamelijk voorbehouden aan de C rijders, om redenen die duidelijk mogen zijn. Het kakstuur hielp daarbij met de armen vooruit het meest aerodynamisch gunstige stroomprofiel te bewerkstelligen.

Vandaag rijden alle segmenten tijdens brommer evenementen gebroederlijk naast elkaar. In die tijd was het wel anders om het maar zeer euphemistisch uit te drukken.

Mogelijk dat er op dit forum mensen zijn die dat tijdperk hebben meegemaakt, zeker in het Gooi, omgeving van Utrecht en omgeving Zwolle die uit de oude doos nog wat foto's willen delen in dit topic.

Foto's en weblinks welkom dames en heren.

Groet, Jason
Laatst gewijzigd door Jason op 19 nov 2021 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Oscar
4T-MSB regular
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 jun 2016 22:55
Bezit: CD en SS

Re: Kakstuurtjes

Bericht door Oscar »

:lol: :lol: :lol:

Mooi verhaal Klopt wel redelijk ;) . Maar in het Gooi was er geen kakker die op een mt/mb ging zitten.

Jason
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 158
Lid geworden op: 27 jan 2012 14:28
Bezit: SS50ZB2

Re: Kakstuurtjes

Bericht door Jason »

@Oscar: dank voor je bijdrage. Op een MB heb ik ze wel eens aangetroffen, op een MT inderdaad niet, dus ik zal het verhaal even aanpassen.

Foto's / weblinks welkom.

Groet, Jason

Gebruikersavatar
fs1tom
4T-MSB addict
Berichten: 658
Lid geworden op: 29 jan 2007 18:38
Bezit: Bamimotorgorilla
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Re: Kakstuurtjes

Bericht door fs1tom »

Ik snap echt nog steeds niet waar die verhalen vandaan komen dat een FS1 ondermaats zou zijn :oops: Lijkt mij meer te liggen aan de incompetente 16 jarige berijders/sleutelaars van toen :lol:
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16192
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Kakstuurtjes

Bericht door nielspbr »

Vergeleken bij een rd is een fs1 een iel ding.

Wat stond er bij ons op school, voornamelijk zundapp, mt en kreidler met een enkele dt en later dt-mx. Er stond wel één hele viertakt, een c uit abcoude of baambrugge. De mt's waren natuurlijk opgehoogd en opgevoerd. Een van de zundapp's was een watergekoelde ks80 super, was toen toch wel een top apparaat, natuurlijk op verzekeringsplaatje.

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3995
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Kakstuurtjes

Bericht door wim V8 »

fs1tom schreef: 19 nov 2021 09:09
Ik snap echt nog steeds niet waar die verhalen vandaan komen dat een FS1 ondermaats zou zijn :oops: Lijkt mij meer te liggen aan de incompetente 16 jarige berijders/sleutelaars van toen :lol:
Tuurlijk, je was 16 en had bijna geen poen. bijv. in 1985.
Dit was één van de brommers die de meeste zelf konden kopen van wat
spaargeld als de ouders niet mee sponsorde.
Je kocht een fs1 die half afgereden was voor 50-250,- (een ss50 overigens ook)
Het ding kocht je al van iemand(2e-3e eigenaar) die er flink op had gereden.
Als ie stuk ging moest je 3 weken wachten op het geld van je krantenwijk, 75 gulden of zo.
Daar moest ie van gemaakt worden.

Anders was het bij gasten met ouders die (mee) sponsorde.
Dan kon er meer, en werd het geen fs1, want die was armoe.
Dan kwam er een betere kreidler, honda mb/mt, zundapp.
Suzuki zr50 en er50 waren ook goed, degelijk en zwaar, bijna kleine motorfietsjes.
Dat werd dan bij een fietsenmaker aangeschaft die had m al onderhanden genomen,
en kon je er meestal 2 jaar ongestoord op rijden.

Echter als je dit met een fs1 deed was het ook goed, en reed ook die gewoon 2 jaar.
De meeste waren aftans.

En bij al deze brommers: Als de (meeste)16jarige er met al zn kundige vriendjes aan sleutelde
was het meestal gedaan met de brommer.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Jason
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 158
Lid geworden op: 27 jan 2012 14:28
Bezit: SS50ZB2

Re: Kakstuurtjes

Bericht door Jason »

Lig in een deuk hier..... Klopt allemaal!

Het ging inderdaad om de kluiten en de kwaliteit van sleutelen.

Of het nu een krantenwijk was, tuinen harken, auto's wassen of een afwasbaantje in een restaurant: van dat geld deed je het.

Daarbinnen strekte je iedere stuiver zo ver als je kon.

Het ging ook om de instelling van de 16 jarige: sommigen "hadden het door" en deden het goed of deden het niet.

Velen "droomden" maar wat bij elkaar, welk merk ze dan ook reden en dat deed het of helemaal niet meer, of leefde niet lang.

Hele rookgordijnen trokken die normaal.

Alle 16 jarigen waren ook "onstervelijk" zeg maar....

Verbazingwekkend hoe sommigen hun pubertijd overleefden.

Zeker wanneer je ziet met welke risico's ze weg kwamen en welke letsels spoedig en volledig herstelden.

Mogelijk kunnen we dit topic wat "breder" maken.

Wie willen wat van hun foto's uit de oude doos van de brommers scannen en plaatsen?


Groet, Jason

Jason
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 158
Lid geworden op: 27 jan 2012 14:28
Bezit: SS50ZB2

Re: Kakstuurtjes

Bericht door Jason »

Om maar even het voortouw te nemen, hier een foto, die ik van Marktplaats plukte.

Mogelijk wel een persoon van dit forum?

Zo zagen ze er op de middelbare school wel uit ongeveer.

"Spaakstuurtje", verchroomd achterspatje, "Portugeesje" (het achterlicht), waaronder dan vaak een mooi kleurig Canadees of Murricaans nummerbord gemonteerd was, koplampglas was vaak (transparant) geel gemaakt met glasverf, lage pijp bij voorkeur de legendarische "DH" pijp met het prachtige geluid.

Copyright technisch mag je foto's plaatsen mits met bronvermelding, dus die staat er hier ook bij

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... honda-cd50?

Afbeelding.

Groet, Jason

cor
4T-MSB addict
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:25
Bezit: Ss50z , cb50, chaly en monkey
Locatie: emmen

Re: Kakstuurtjes

Bericht door cor »

De fs1 Thea waren kloten dingen , goed op te voeren dat dan weer wel maar die krengen maakten zoveel toeren dat de boel gewoon lostrilde. Vaak gingen we met een man of 5 gewoon eenstukie toeren en kijken wie het hardste kon. Ik had een Honda tt en dat liep best wel snel. Vaak in het redelijk scherpe bochtenwerk waren er personen die dat niet halen en dus rechtdoor de struiken invloog tot groot plezier van de rest die wel door de bocht was gekomen. Als de juut ons weer eens een keer aanhield moesten we mee naar het bureau en mochten wel lopend naar huis want ze gingen dan onderzoeken of ze opgevoerd waren. Een paar dagen late konden we ze weer ophalen. Degene die en opgevoerd had kreeg hem zonder de opvoer onderdelen terug en een bekeuring. Ik kreeg met de Honda nooit een bekeuring omdat deze zonder opgevoerd te zijn minstens 60 liep.

Plaats reactie