Kakstuurtjes

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Online
Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 610
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Kakstuurtjes

Bericht door Dennoz »

Jason schreef: 19 nov 2021 10:34 Om maar even het voortouw te nemen, hier een foto, die ik van Marktplaats plukte.

Mogelijk wel een persoon van dit forum?

Zo zagen ze er op de middelbare school wel uit ongeveer.

"Spaakstuurtje", verchroomd achterspatje, "Portugeesje" (het achterlicht), waaronder dan vaak een mooi kleurig Canadees of Murricaans nummerbord gemonteerd was, koplampglas was vaak (transparant) geel gemaakt met glasverf, lage pijp bij voorkeur de legendarische "DH" pijp met het prachtige geluid.

Copyright technisch mag je foto's plaatsen mits met bronvermelding, dus die staat er hier ook bij

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... honda-cd50?




Afbeelding.

Groet, Jason

Mooi periodiek verantwoord brommertje dit , ik ben er zowat verliefd op….
Nierenprikkertjes werden die sturen ook wel genoemd geloof ik!
Hop hop gas dr op

Jason
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 157
Lid geworden op: 27 jan 2012 14:28
Bezit: SS50ZB2

Re: Kakstuurtjes

Bericht door Jason »

@cor: mooi verhaal, heel herkenbaar ook.

Die FS1'tjes gingen wel hard en deden dat ook heel kort dan.

Honda t-taktjes konden met meer cc's hard en deden dat dan heel lang.

Mogelijk kun je wat foto's uit de oude doos delen?

Een foto zegt meer dan 1.000 woorden, je weet wel...

Groet, Jason

Gebruikersavatar
fs1tom
4T-MSB addict
Berichten: 656
Lid geworden op: 29 jan 2007 18:38
Bezit: Bamimotorgorilla
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Re: Kakstuurtjes

Bericht door fs1tom »

Jason schreef: 19 nov 2021 10:24 Lig in een deuk hier..... Klopt allemaal!

Het ging inderdaad om de kluiten en de kwaliteit van sleutelen.

Of het nu een krantenwijk was, tuinen harken, auto's wassen of een afwasbaantje in een restaurant: van dat geld deed je het.

Daarbinnen strekte je iedere stuiver zo ver als je kon.

Het ging ook om de instelling van de 16 jarige: sommigen "hadden het door" en deden het goed of deden het niet.

Velen "droomden" maar wat bij elkaar, welk merk ze dan ook reden en dat deed het of helemaal niet meer, of leefde niet lang.

Hele rookgordijnen trokken die normaal.

Alle 16 jarigen waren ook "onstervelijk" zeg maar....

Verbazingwekkend hoe sommigen hun pubertijd overleefden.

Zeker wanneer je ziet met welke risico's ze weg kwamen en welke letsels spoedig en volledig herstelden.

Mogelijk kunnen we dit topic wat "breder" maken.

Wie willen wat van hun foto's uit de oude doos van de brommers scannen en plaatsen?


Groet, Jason
Ik weet nog toen ik mijn eerste motorrijles had, en ik echt dacht 'waar ben ik de afgelopen jaren mee bezig geweest', 85 km/h op m'n brommer in een t-shirtje en soms een korte broek :lol:
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 930
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Kakstuurtjes

Bericht door Ben C50 »

Inderdaad, herkenbaar. Ik weet nog dat ik tijdens mijn autorijlessen pas leerde dat straatjes van rechts voorrang hadden. Ging altijd goed....

Jason
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 157
Lid geworden op: 27 jan 2012 14:28
Bezit: SS50ZB2

Re: Kakstuurtjes

Bericht door Jason »

Afhankelijk van de gemiddelde leeftijd van de mede forummers allemaal herkenbaar.

Wie deelt er wat foto's van kakstuurtjes of de tegenpolen hier om het maar even "inclusive" te houden....

Groet, Jason

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Kakstuurtjes

Bericht door nielspbr »

Ben C50 schreef: 23 nov 2021 11:09 Inderdaad, herkenbaar. Ik weet nog dat ik tijdens mijn autorijlessen pas leerde dat straatjes van rechts voorrang hadden. Ging altijd goed....
Nooit op de lagere/basis school het onderwerp verkeer gehad, inclusief fietsexamen?

zoefzoef
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 jan 2007 16:30
Bezit: Dax
Chaly
Locatie: Soest

Re: Kakstuurtjes

Bericht door zoefzoef »

Ik heb met alle modellen gereden, omgekeerde clip-ons, spaakstuurtje en onderstaand model.
Hier heb je het u-stuur, het model waarmee ik in 1986 rond reed:

Afbeelding

Na een paar keer uitwijken en wat ongelukken van brommervriendjes heb ik het vervangen voor een rechter model want het was gewoon gevaarlijk.
tja....daar gaan we weer.

Online
Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 610
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Kakstuurtjes

Bericht door Dennoz »

Of met een six-bend en dan gewoon rustig iemand achterop meenemen …
Hop hop gas dr op

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1310
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Kakstuurtjes

Bericht door ildert »

Geboren en getogen in het gooi, herken ik de meeste verhalen wel. Ik ben van '72 en heb mn middelbareschooltijd op het Willem de Zwijger doorgebracht. Daar had je een 4takt. Er reedt wel wat anders maar dat was zwaar in de minderheid.

Ik zelf ben begonnen met een novio van de buurvrouw....eerste wat er af ging was het ori stuur en werdt vervangen door het bekende spaakstuurtje. De volgende was een ss....met spaakstuur....en later werden de spaaksturen wat minder in het gooi. Er kwamen tomasellis, six bends, cross sturen en als je echt iets aparts wilde...een ori stuur :oops:

Eerste novio in 1988
Afbeelding

Laatste ss in 1992
Afbeelding

De tussenliggende sturen heb ik helaas geen fotos van.
grote klappen, snel thuis

Sil_viertakt
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 nov 2020 17:08
Bezit: Honda c50
Honda ss50 (project)
Locatie: Houten

Re: Kakstuurtjes

Bericht door Sil_viertakt »

Hier een plaatje van mijn SS50. Lekkere oldschool style. Spaakstuurtje, verchroomde spatborden, portugees achterlicht en de geweldige DH pijp. Ook een c50 met een Badkuipstuur!

Heeft iemand nog zo'n achterlicht liggen? Ik zoek er nog een voor een van mijn andere brommers.

Afbeelding

Jason
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 157
Lid geworden op: 27 jan 2012 14:28
Bezit: SS50ZB2

Re: Kakstuurtjes

Bericht door Jason »

@zoefzoef: Die kan ik ook nog ja. Zag je vrij weinig overigens bij ons in de buurt. Voornamelijk spaakstuurtjes.

@Dennoz: six bend is mij niet bekend. Plaatje svp?

@ildert: mooie plaatjes! Die Novio met spaakstuurtje ziet er goed uit. Daar reden we vaak mee in de winter, wanneer je je SS of CD wilde behoeden voor het strooisel. "Pekelfietsjes" noemden we ze ook wel soms dan. Ook leuk die Golf 1F op de achtergrond bij de Novio...

@Sil_viertakt: wat een prachtige exemparen! Een SS met spaakstuurtje en een C met het heuse brede stuur!! Een Portugeesje rocks en de DH is helemaal legendarisch, grandioos!

Keep them coming guys!!

Groet, Jason

Online
Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 610
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Kakstuurtjes

Bericht door Dennoz »

Dat was deze, ik zal eens door de archieven moeten spitten of er nog een foto van is op een ss, je zat in ieder geval met je handen ter hoogte van je heupen …soort van line dancing op je brommer , met dan nog iemand achterop zat je feitelijk op een eenwieler. Ik had toch liever de lage stuurtjes .Afbeelding
Hop hop gas dr op

Jason
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 157
Lid geworden op: 27 jan 2012 14:28
Bezit: SS50ZB2

Re: Kakstuurtjes

Bericht door Jason »

@Dennoz: vriendelijk dank voor je foto, dat maakt een hoop duidelijk. Die ken ik uit mijn middelbare school tijd niet. Mogelijk een andere regio?

Dergelijke "six-bends" worden nog bij de fourstrokebarn aangeboden zag ik.

https://fourstrokebarn.com/product/hoog ... 0-nr-6275/

Ook het spaakstuurtje kun je daar nog kopen:

https://fourstrokebarn.com/product/spaa ... 0-en-cd50/

Groet, Jason

Online
Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 610
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Kakstuurtjes

Bericht door Dennoz »

Ik weet niet of het stuur regio gebonden was …six bend holland mischien,
Mijn avontuur begon ergens in 92/93 ongeveer dus onze bende was iig niet meer van de spaakstuur generatie.
Hop hop gas dr op

Rocketmonkey
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 43
Lid geworden op: 18 jul 2009 17:58

Re: Kakstuurtjes

Bericht door Rocketmonkey »

ildert schreef: 23 nov 2021 23:03 Geboren en getogen in het gooi, herken ik de meeste verhalen wel. Ik ben van '72 en heb mn middelbareschooltijd op het Willem de Zwijger doorgebracht. Daar had je een 4takt. Er reedt wel wat anders maar dat was zwaar in de minderheid.
Geboren ('74) en getogen in Braboland herken ik hier helaas helemaal niks van :D Ik heb nog net meegemaakt dat een van de weinige ZB's in Brabant zo ongeveer voor mijn neus verkocht werd en niet meer na te bestellen bleek (serieus jeugdtrauma) en af en toe zag je een verdwaalde Belg op een Dax (meestal op zoek naar een coffeeshop), dat was het dan wel...

Dus toch maar 2takt dan, net als iedereen, eerst een wit-blauwe MB, vervolgens een zwart-gele MTX (achteraf de leukste 2takt imho) en tenslotte een blauw-witte NSR, en alles nieuw. Met terugwerkende kracht het gemis aan 4taktjes wel ruimschoots goedgemaakt, om te beginnen met een 100% originele ZB met weinig km, die ik vervolgens alsnog in de loop der jaren vakkundig versjaakt heb (verstand komt met de jaren)...

Nu alleen nog een JDM Monkey R, met als een van de weinige mods (& back on topic) een MBX stuurtje, de gulden middenweg tussen het (voor niet-Japanners) te lage ori R stuurtje en het (voor een Monkey R te hoge) ZB stuurtje. Toch nog een beetje Honda 2takt ;)

Plaats reactie