Kakstuurtjes

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Kakstuurtjes

Bericht door nielspbr »

Geen idee meer hoe lang die ene zb bij ons in het dorp in de fietsenwinkel te koop heeft gestaan. Er hebben wel heel lang ssjes in de etalage gestaan.

Jason
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 157
Lid geworden op: 27 jan 2012 14:28
Bezit: SS50ZB2

Re: Kakstuurtjes

Bericht door Jason »

@Rockegmonkey: pracht verhaal, dank voor het delen.

Kan mijn idd goed voorstellen dat de "kakstuurtjes" zeer regionaal en tijd gebonden waren.

Zal rond het Gooi, Utrecht, Zwolle geweest zijn en dan waarschijnlijk nog tussen '70 en '90 ergens.

Foto's welkom.

@nielspbr: de tijd dat er gewoon splinternieuwe SS50's in de etalage van heuse "fietsenmakers" stonden is een hele lange tijd geleden.

Tegenwoordig is het meer gesegmenteerd vermoed ik, met fietsen, scooters, motorzaken separaat?

Groet, Jason

Jason
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 157
Lid geworden op: 27 jan 2012 14:28
Bezit: SS50ZB2

Re: Kakstuurtjes

Bericht door Jason »

Hier nog een fotootje van een "wijd hoog" stuur op een SS die momenteel in de UK te koop staat op Iebeej.

Best een aardig SSje met "jubileum tankje" en "Portugeesje".

https://www.ebay.co.uk/itm/353785471873 ... SwK1NhoQu3

Afbeelding

Groet, Jason

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5159
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Kakstuurtjes

Bericht door stoterstangen90 »

Die komt rechtststreeks uit 1992 uit het Gooi gereden. Met tomasselli en speedgas. En dan staat ie in de UK....
Afbeelding

firestone
4T-MSB addict
Berichten: 503
Lid geworden op: 15 mar 2007 21:19
Bezit: Een 4 tal 4 wielers en een paar 2 wielers ;-)
Locatie: Tussen Boutjes en Moeren

Re: Kakstuurtjes

Bericht door firestone »

Het was zeker een hype bij ons in de jaren 80, en persoonlijk vind ik het heerlijk rijdenAfbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
https://honda-gangers-gooi-vechtstreek.weebly.com/

Broem,broem
SS50 K3, SS50 K1, C50 h, CD50 h, CB50 J, C320A, C310A, P50, PC50, PF50, MonkeyR, SH50

Jason
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 157
Lid geworden op: 27 jan 2012 14:28
Bezit: SS50ZB2

Re: Kakstuurtjes

Bericht door Jason »

@firestone: fantaaaaaastisch!!!! Hartelijk dank voor het delen!

Je hebt werkelijk zo goed als alle kakstuurtjes die er waren geplaatst met je foto's.

De C50 heeft het stuur zoals ik mij dat herinner, lijkt op twee helften van een spaakstuurtje: rijdt idd grandioos comfortabel.

Comfortabeler naar mijn smaak dan de standaard zit waartoe het standaard stuur je dwingt.

Vervolgens een breed spectrum aan spaakstuurtjes "uit de oude doos" en tenslotte nog een "U" stuurtje met omgedraaide clippons.

De laatste vond ik zelf niet mooi en ook vrij link.

Sommige van die "U" stuurtjes waren waanzinnig smal, waardoor de berijder de stuurhandles regelrecht richting lever en milt had staan.

De foto met de SS'en met de "U" stuurtjes heeft op de achtergrond ook een SS50 met de dubbele cockpit.

Weinig lui die de toerenteller aan de praat kregen, tenzij ze die naar electronisch ombouwden of een mechanische take off installeerden.

Veel was er toen nog niet te verkrijgen in NL en vaak waren de centjes er niet als het al beschikbaar was.

De spaakstuurtjes waren breder en iets naar buiten gericht, waardoor (een gemiddeld 16 jarig) lichaam er tussen kon passen.

De eerste foto van de gele SS50 toont

+ een lage pijp (de DH had het legendarische geluid),

+ het "potje" (hoe gekker beschilderd of bestickerd hoe beter),

+ het gele lampje in de koplamp,

+ een auto embleem op het koppelingsdeksel (hier Alfa Romeo, ook BMW werd wel gebruikt),

+ een grote (Amerikaanse?) nummerplaat (kleuriger was beter),

+ het Portugese achterlicht.

Die SS eronder met de candy rode tank kan wel bijna dezelfde zijn, al heeft die een ander voorspatje.

Linke soep een lage kickstarter en de lage pijp: een uitdaging om de pijp deuk- en krasvrij te houden...

Wie kent hier de "Cobra" achterband: die waren op de achtervelg populair als 2.75 of 3.00 herinner ik mij.

Dat waren brommer technisch mooie tijden mensen!

Groet, Jason

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Kakstuurtjes

Bericht door NIX »

Afbeelding

Afbeelding
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Jason
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 157
Lid geworden op: 27 jan 2012 14:28
Bezit: SS50ZB2

Re: Kakstuurtjes

Bericht door Jason »

@NIX: dankjewel voor het delen van je foto's. Grandioos leuk die te bekijken.

De SS50 heeft zo te zien een hydraulisch werkende Fizzy schijfrem voorvork waar een SS50 voorspatje in gezet is, alsmede een "U" stuurtje met omgedraaide clippons.

Welke tank is dat: een jubileum tankje?

De C50 heeft zo te zien het uit een spaakstuurtje gemaakte kakstuur met SS50 stuurschakelblokjes en een 4-bakje?

Prachtig die foto's!

Groet, Jason

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Kakstuurtjes

Bericht door NIX »

Klopt allemaal, behalve de schakelaars. Die zijn van FS1 en een universeel horrel.

De C staat hier nog.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

ronaldverhoog
4T-MSB beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jun 2021 22:33
Bezit: SS50

Re: Kakstuurtjes

Bericht door ronaldverhoog »

Leuk topic dit en heel herkenbaar. Durf het bijna niet te zeggen hier maar ooit begonnen als gympie. Nieuwe 103SP volledig gepimpt en na 4 maanden verdwenen van het schoolplein ('t Willem in Bussum).
Daarna een SS50 gekocht bij Rietveld, zat om de hoek bij 't Willem en de Kraan waar altijd een rijtje kleppers voor de deur stonden.

Half jaar geleden begonnen aan de restauratie van een ss'je welke nog in de familie zat. Dit was wel de lelijkste die er was en heeft het U-stuur. We hadden ook een CD50 met spaakstuur en een C50 met badkuipstuur. Voor de keuring komt er even het originele stokstuur op maar daarna wordt deze voorzien van een spaakstuurtje met origineel gas (speed-gas was voor luie gasten).

Liefst zou ik er weer de legendarisch DH pijp onder willen zetten zoals ik ooit had maar deze heb ik nog niet kunnen vinden (hou mij aanbevolen voor tips). Alfa embleem komt waarschijnlijk ook op het koppelingsdeksel. Playboy stickers op het potje komen denk ik niet terug ;-)

Afbeelding

Jason
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 157
Lid geworden op: 27 jan 2012 14:28
Bezit: SS50ZB2

Re: Kakstuurtjes

Bericht door Jason »

@ronaldverhoog: dank voor je bijdrage met foto. Mooi verhaal met goede humor.

Een deel van het "individualiseren" van de "kleppers" bestond inderdaad uit allerhande "hippe" logo's, merktekens en dergelijke.

Van auto emblemen, via mode merken tot en met playboy stickers.

Landen emblemen / vlaggen waren ook "in": de Canadese vlag sprak tot de verbeelding, daar reden velen mee rond.

Mogelijk omdat het er een beetje uit zag als een logo.

Het originele gas in een spaakstuurtje daar ben ik ook een groot voorstander van.

Hoe meer je het er "alsof Honda het zo had kunnen leveren" kunt / kon laten uitzien, hoe mooier het was.

Hielp tegelijkertijd met eventuele reparaties, want Honda onderdelen pasten (weer).

Bij de montage van het spaakstuur wel netjes zoals bij de originele sturen de bedrading verlengen en binnen het stuur door trekken, he?

Ook de locatie pinnen binnen de stuurschakelblokjes netjes behouden en het gaatje er voor in je stuur boren in positie "kakstuur".

Succes met je renovatie!

Groet, Jason

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Kakstuurtjes

Bericht door NIX »

Hier liggen nog diverse rechterstuurarmatuurtjes zonder richel voor het draaistuk vanwege de montage van een tomasselli snelgas.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

firestone
4T-MSB addict
Berichten: 503
Lid geworden op: 15 mar 2007 21:19
Bezit: Een 4 tal 4 wielers en een paar 2 wielers ;-)
Locatie: Tussen Boutjes en Moeren

Re: Kakstuurtjes

Bericht door firestone »

Geen problemen mee hoor, alles voor de Old School

Afbeelding
https://honda-gangers-gooi-vechtstreek.weebly.com/

Broem,broem
SS50 K3, SS50 K1, C50 h, CD50 h, CB50 J, C320A, C310A, P50, PC50, PF50, MonkeyR, SH50

firestone
4T-MSB addict
Berichten: 503
Lid geworden op: 15 mar 2007 21:19
Bezit: Een 4 tal 4 wielers en een paar 2 wielers ;-)
Locatie: Tussen Boutjes en Moeren

Re: Kakstuurtjes

Bericht door firestone »

ronaldverhoog schreef: 02 dec 2021 22:15 Leuk topic dit en heel herkenbaar. Durf het bijna niet te zeggen hier maar ooit begonnen als gympie. Nieuwe 103SP volledig gepimpt en na 4 maanden verdwenen van het schoolplein ('t Willem in Bussum).
Daarna een SS50 gekocht bij Rietveld, zat om de hoek bij 't Willem en de Kraan waar altijd een rijtje kleppers voor de deur stonden.

Half jaar geleden begonnen aan de restauratie van een ss'je welke nog in de familie zat. Dit was wel de lelijkste die er was en heeft het U-stuur. We hadden ook een CD50 met spaakstuur en een C50 met badkuipstuur. Voor de keuring komt er even het originele stokstuur op maar daarna wordt deze voorzien van een spaakstuurtje met origineel gas (speed-gas was voor luie gasten).

Liefst zou ik er weer de legendarisch DH pijp onder willen zetten zoals ik ooit had maar deze heb ik nog niet kunnen vinden (hou mij aanbevolen voor tips). Alfa embleem komt waarschijnlijk ook op het koppelingsdeksel. Playboy stickers op het potje komen denk ik niet terug ;-)

Afbeelding
Hoi Ronald, rij eens met ons mee volgend jaar, zie de website van https://honda-gangers-gooi-vechtstreek.weebly.com/
Groet, Jörgen Dijkstra "Oud KraanGanger"
https://honda-gangers-gooi-vechtstreek.weebly.com/

Broem,broem
SS50 K3, SS50 K1, C50 h, CD50 h, CB50 J, C320A, C310A, P50, PC50, PF50, MonkeyR, SH50

ronaldverhoog
4T-MSB beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jun 2021 22:33
Bezit: SS50

Re: Kakstuurtjes

Bericht door ronaldverhoog »

Ga ik zeker doen Jörgen! Vanavond met een vriend het blok weer bijna helemaal in elkaar geschroefd dus restauratie nadert eindfase. Hij zag het Alfa logo liggen en riep "die ga je er toch niet op zetten hè". Is een paar jaartjes jonger dus begrijpt dat niet helemaal ;)

Plaats reactie