dax project

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
marik9
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jun 2023 10:50
Bezit: zenhua dax met lifan 50cc

dax project

Bericht door marik9 »

beste forum

ik heb een maand of 2 geleden een zenhua dax gekocht en heb samen met mijn vader al een hoop gedaan toch heb ik een paar vragen.
eerst natuurlijk wat ik weet dat erin zit.

het is een zenhua dax met een 50cc lifan (heeft 1 van de vorige eigenaren gedaan) met een 19 mm carp (geen injectie), vervroegend vliegwiel, vervroegende cdi (komt van alibaba maar lijk exact op 1tje van de 4takt winkel en een dubbele uitlaat die ik te luid vind.

sinds ik de vervroegende onderdelen er op heb gedaan rijd hij vlotter maar heb nog wel problemen. als ik op snelheid ben begint mijn motor te haperen kan dit zijn omdat ik hem verzuip? Of is dit iets anders? En nog ideeën om hem nog sneller te maken naast een andere cilinder?

alvast bedankt

groetjes Marik

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4007
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: dax project

Bericht door wim V8 »

Hallo Marik,

doe eerst eens een foto van je zenuwendax?

Je moet waarschijnlijk je carburateur nog finetunen.
Je hebt denk ik het stuk in de technische faq over het hoofd gezien.
Je meeste vragen zullen al ergens op het forum staan.
Gebruik de zoekfunctie dus ook vaak.

Ga eerst de carb maar eens finetunen/ afstellen:

viewtopic.php?f=54&t=51

Monteer dan eerst de uitlaat die je er op wilt voor je fine tuned. Anders kan je het na het monteren van een andere uitlaat weer helemaal opnieuw doen.
Het finetunen kan nogal wat tijd kosten namelijk.
Net als het juiste luchtfilter, dat wijst voor zich natuurlijk. Heeft allemaal steeds weer invloed op de sproeiermaat e.d.

Daarna horen we graag hoe dat allemaal gegaan is.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

marik9
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jun 2023 10:50
Bezit: zenhua dax met lifan 50cc

Re: dax project

Bericht door marik9 »

hey Wim

Maakt het verschil voor het tunen als ik mijn demperwol ga vervangen want ik ben vanplan dit binekort te gaan doen? En is mijn 19mm carb niet teveel? PS heb er al een powerfilter opzitten.

Groetjes Marik

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4007
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: dax project

Bericht door wim V8 »

Finetunen dan he. ;)
Nee demperwol is niet zo spannend.
Powerfilter ben ik geen voorstander van, want herrie en kans op water er in.
Ik pas liever het originele filterhuis wat aan.
Ligt aan de cilinderkop, doorlaat van in en uitlaatklep, en nokkenas.
Als alles std is dan lijkt 19 wat groot, en dan ook nog een powerfilter...
Probeer t maar, misschien vind je de juiste sproeier(s).
Nu eerst n foto hé? ;)


Gr. Wim.
Laatst gewijzigd door wim V8 op 05 jun 2023 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

marik9
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jun 2023 10:50
Bezit: zenhua dax met lifan 50cc

Re: dax project

Bericht door marik9 »

Afbeelding

Afbeelding

ik ga even kijken wat er gebeurt als ik het oude vliegwiel en cdi erop doe. boegie was wel mooi bruin

Gebruikersavatar
fs1tom
4T-MSB addict
Berichten: 661
Lid geworden op: 29 jan 2007 18:38
Bezit: Bamimotorgorilla
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Re: dax project

Bericht door fs1tom »

19mm is wel erg groot voor een standaard 50cc. Ik zou 16mm proberen
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos

marik9
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jun 2023 10:50
Bezit: zenhua dax met lifan 50cc

Re: dax project

Bericht door marik9 »

gisteren gereden zonder vervroegend vliegwiel.

Beide cdi's geprobeerd maakte nagenoeg geen verschil. Hij hapert nu niet meer met volgas of als ik op gang ben. Wel trekt hij minder snel op en wil ook minder hard. Ben echt wel een stuk vermogen kwijt. Binnenkort denk ik maar even met een andere sproeier proberen en t vervroegende vliegwiel er weer op.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2541
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: dax project

Bericht door MrSinga »

fs1tom schreef: 06 jun 2023 12:19 19mm is wel erg groot voor een standaard 50cc. Ik zou 16mm proberen
Die carbu’s gaan perfect. Noemen ook 19mm maar zijn da eigenlijk niet want zet je daar zo’n pc18mm op dan heb je opeens stuk betere reactie enz enz.

Wat die 19’s wel hebben, al paar gestoken, gasnaald heeft geen clipjes dus is eigenlijk niet hoger/lager te zetten.

@topicstarter. Vermits die grotere ontsteking dat ik zie is een top china ontsteking, zou ik zeker geen vervroegend ding op gaan droppen.

Wat kan, en dat is zeker mogelijk, uw tandwielverhouding… als de vorige eigenaar die heeft aangepast om leuk te rijden met een vervroegende ontsteking, dan zal dat idd anders rijden met een normalere ontsteking

marik9
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jun 2023 10:50
Bezit: zenhua dax met lifan 50cc

Re: dax project

Bericht door marik9 »

MrSinga schreef: 07 jun 2023 05:39
fs1tom schreef: 06 jun 2023 12:19 19mm is wel erg groot voor een standaard 50cc. Ik zou 16mm proberen
Die carbu’s gaan perfect. Noemen ook 19mm maar zijn da eigenlijk niet want zet je daar zo’n pc18mm op dan heb je opeens stuk betere reactie enz enz.

Wat die 19’s wel hebben, al paar gestoken, gasnaald heeft geen clipjes dus is eigenlijk niet hoger/lager te zetten.

@topicstarter. Vermits die grotere ontsteking dat ik zie is een top china ontsteking, zou ik zeker geen vervroegend ding op gaan droppen.

Wat kan, en dat is zeker mogelijk, uw tandwielverhouding… als de vorige eigenaar die heeft aangepast om leuk te rijden met een vervroegende ontsteking, dan zal dat idd anders rijden met een normalere ontsteking
Heb zelf de een maant geleden opgelegd en toen de vertanding niet verandert. Mijn vader had eerst ook problemen met zijn vervroegende vliegwiel op zijn detona 150. volgens mij was dat ongeveer het zelfde effect.

En volgens mij kan ik inderdaad mijn gasnaalt niet afstellen in de carb zelf.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2541
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: dax project

Bericht door MrSinga »

maar als je die hebt veranderD, had je dan nog de vervroegende ontsteking??? Want zoals gezegd, ge verandert veel ineens.

nuja, ontsteking DT150 is gewoon sowieso wat speciaals, zeker als het die kleine is met verdraaibare plaat en bijhorende CDI. Daar kun je veel mee spelen ALS je weet wat je doet. Als je die goedweg zet dan weet je het wel.

en nee, die PZ19 kun je niet puzzelen met de naald. Mijn advies: koop zo'n shengway PC18/20 van op motorkit od. Kun je veel meer mee spelen en werkt redelijk p&p op een 50cc.

Gebruikersavatar
SeeWhy50
4T-MSB regular
Berichten: 269
Lid geworden op: 21 feb 2020 00:01
Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: dax project

Bericht door SeeWhy50 »

Je kunt ook stoppen met gokken met die ontstekingvarianten en een strobe/ontstekingsafstellamp kopen om te zien wat er met de ontstekingstiming gebeurt. Of zoek iemand op die er een heeft....
De goedkoopste zijn er al voor minder dan de prijs van de onderdelen die je aan het uitwisselen bent.

En volgens Nix moet je altijd eerst de kleppen stellen :idea:
Groeten,

Danny


Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.

marik9
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jun 2023 10:50
Bezit: zenhua dax met lifan 50cc

Re: dax project

Bericht door marik9 »

MrSinga schreef: 07 jun 2023 08:14 maar als je die hebt veranderD, had je dan nog de vervroegende ontsteking??? Want zoals gezegd, ge verandert veel ineens.

nuja, ontsteking DT150 is gewoon sowieso wat speciaals, zeker als het die kleine is met verdraaibare plaat en bijhorende CDI. Daar kun je veel mee spelen ALS je weet wat je doet. Als je die goedweg zet dan weet je het wel.

en nee, die PZ19 kun je niet puzzelen met de naald. Mijn advies: koop zo'n shengway PC18/20 van op motorkit od. Kun je veel meer mee spelen en werkt redelijk p&p op een 50cc.
nooit op de dax gezet maar daar was het vliegiel eerst voor bedoeldt

marik9
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jun 2023 10:50
Bezit: zenhua dax met lifan 50cc

Re: dax project

Bericht door marik9 »

SeeWhy50 schreef: 07 jun 2023 09:13 Je kunt ook stoppen met gokken met die ontstekingvarianten en een strobe/ontstekingsafstellamp kopen om te zien wat er met de ontstekingstiming gebeurt. Of zoek iemand op die er een heeft....
De goedkoopste zijn er al voor minder dan de prijs van de onderdelen die je aan het uitwisselen bent.

En volgens Nix moet je altijd eerst de kleppen stellen :idea:
ik zal binenkort wel even mijn kleppen afstellen

marik9
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jun 2023 10:50
Bezit: zenhua dax met lifan 50cc

Re: dax project

Bericht door marik9 »

Beste forum hier een update.

Op het moment loopt die als een zonnetje voor een 50cc hij loopt nu bijna 70 dus das erg fijn. Op het moment heb ik het normalen vliegwiel er opzitten maar een andere cdi ( oude heeft het begeven). Binnenkort ga ik wel een andere carb kopen want bij deze beweegt de gasnaald niet optimaal meer ( licht niet aan hendel op kabel al gecheckt). Dus voor nu ben ik best tevreden.

Ik had nog wel een vraag. Zoals jullie op de foto's kunnen zien heb ik geen houders voor stepjes. Heeft iemand een idee hoe ik wel stepjes op mijn brommer kan zetten. Zelf dacht ik dat dr niet veel andere opties zijn naast mijn achterwielbout maar ik denk dat dat niet lekker zit. Iemand ideën?

mvg marik

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16199
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: dax project

Bericht door nielspbr »

Ik zou eerst maar eens een kettingbeschermer monteren voor ik aan stepjes zou denken. lekker zo'n open draaiende ketting naast je voet.

Plaats reactie