Ik wil er ook graag van uit gaan dat er niks gebeurt en dan zijn er ook geen problemen.
Maar we hebben een keer meegemaakt dat er twee rijders met elkaar in aanraking kwamen.
Bron :
http://www.knmv-noord.nl/Voorrijders%20 ... ebsite.pdf
Straßenverkehrs-Ordnung (StVO)
In paragraaf 27 van de Duitse wegenverkeerswet is namelijk bepaald dat er voor het rijden in
een groep of colonne andere regels gelden dan voor het normale verkeer. In Nederland
kennen we ook het begrip colonne, maar daar valt een groep elkaar achterna rijdende
motorrijders niet onder. In Duitsland kan dit echter wel het geval zijn. Want in lid 5 van § 27
van de Duitse wegenverkeerswet is namelijk bepaald dat de leider van de groep
verkeersdeelnemers er voor verantwoordelijk is dat de stoet zich aan de wettelijke regels
houdt. Daarbij is in lid 3 van deze paragraaf is bepaald dat de motorvoertuigen die in een
verband of colonne samen rijden ook als zodanig herkenbaar moeten zijn. Zijn deze
motorvoertuigen niet als een bij elkaar behorende groep herkenbaar, maar rijden ze toch in
een colonne, dan kan de voorrijder hierop aangesproken worden. Rijdt de groep motorrijders
als een herkenbare bij elkaar horende groep over de weg dan zal de voorrijder er rekening
mee moeten houden dat de hele groep veilig en zonder ongelukken een kruising moet
kunnen oversteken. Dit is geen loze kreet, want er is in het verleden al eens een voorrijder
aansprakelijk gesteld voor de schade die een collega motorrijder ver achter hem opliep.
Kortom, er rust een vrij grote verantwoordelijkheid op de voorrijder. Daarom is het advies van
de KNMV om zeker in Duitsland niet met voorrijders een toertocht te gaan rijden.
En daarom heb ik een beschrijving gereed van de route.