[Beunacties] Wa hoj mit ow bromm'r gdoan

Voor al uw zin en onzin, maar hou het netjes.
Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: [Beunacties] Wa hoj mit ow bromm'r gdoan

Bericht door Jurrien »

gerbrandicus schreef:Met zo'n stok in een versnellingsbak roeren is zo onnozel, ik vraag me telkens af waar ik in godsnaam mee bezig ben.
Haha, exact mijn idee. Ik erger me er gewoon aan dat ik nog steeds die prehistorische functie zelf moet uitvoeren in de auto. De auto is helemaal ontworpen om zo comfortabel als mogelijk van a naar b te komen en dan moet er nog steeds met zo'n stok in de vloer geroerd worden. Idioterie!
Jammergenoeg wordt m'n volgende auto waarschijnlijk toch gewoon weer een handbak want die rijden zuiniger. Toch?
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: [Beunacties] Wa hoj mit ow bromm'r gdoan

Bericht door butt head »

nielspbr schreef:Waarom zou je terugschakelen als je wil versnellen?

het gaat aanzienlijk sneller :D afhankelijk van het vermogen wat je auto levert en hoe snel hij van de plek komt.
maar 2 keer terug schakelen is helemaal leuk

en het oor wil ook wat.

maar als je een diesel rijd begrijp ik dat je het niet doet want diesels zijn per definitie saai.



maar het grootste probleem met de automaat is er rijden mensen mee die helemaal niets met een auto hebben. die willen van a naar b zonder zonder iets te hoeven doen. want als je iets moet doen dan word je moe en dat ben je al want je staat iedere dag in de file. iedere dag op die oer saaie snelweg waar je meer op de rem staat dan dat je gewoon door kan rijden.

mijn tip voor jullie zoek een baan waar je gewoon op het fietsje heen kan. daar word je niet moe van krijg je meer energie van. dan heb ik het niet over de bromfiets maar gewoon de ouderwetse fiets waar je zelf iets moet doen. een stuur vasthouden en je benen bewegen.


ik hou het maar lekker bij de auto met het roer stokje. dat rijd toch een stuk leuker als je van lekker sturen houd. want dat is ook een probleem van de automaat die staat altijd in de verkeerde versnelling voor zo iets. die moet je eerst vloeren voor hij terug wil schakelen.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16198
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: [Beunacties] Wa hoj mit ow bromm'r gdoan

Bericht door nielspbr »

Jurrien schreef:
gerbrandicus schreef:Met zo'n stok in een versnellingsbak roeren is zo onnozel, ik vraag me telkens af waar ik in godsnaam mee bezig ben.
Haha, exact mijn idee. Ik erger me er gewoon aan dat ik nog steeds die prehistorische functie zelf moet uitvoeren in de auto. De auto is helemaal ontworpen om zo comfortabel als mogelijk van a naar b te komen en dan moet er nog steeds met zo'n stok in de vloer geroerd worden. Idioterie!
Jammergenoeg wordt m'n volgende auto waarschijnlijk toch gewoon weer een handbak want die rijden zuiniger. Toch?
Volgens mij zijn die moderne dubbelekoppeling gevallen zuiniger als een handbak. Nadeel is de hogere aanschafprijs.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16198
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: [Beunacties] Wa hoj mit ow bromm'r gdoan

Bericht door nielspbr »

Daan1508 schreef:
nielspbr schreef:Waarom zou je terugschakelen als je wil versnellen?
Omdat ik 50 rijd in de 4e versnelling uit zuinigheidsoverwegingen, maar het 2.0 turbodieselblok nog geen turbodruk kan opbouwen bij de toerental.

En in benzinewagens is het meestal ook voordelig om hoogtoeriger te draaien als je wilt versnellen. Bij 100 in de 5 van mijn moeders Twingo versnelt 'ie niet echt meer vlot maar in de 4 wel.

Daarom dus.
Bij 50 rij ik nog in drie, dat is zuiniger als in 4 (volgens de computer), rijdt ook een stuk soepeler.
Inderdaad bij 1250(50 in 4) toeren moet ie er eerst 150 toeren bij hebben om de pees te gaan spannen. Laat ie in drie nu net op 1650 toeren zitten, net 100 toeren onder het toerental van max. koppel(1750-3000)...

ps. dit is een 1.6 (eco)tdi

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5169
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: [Beunacties] Wa hoj mit ow bromm'r gdoan

Bericht door stoterstangen90 »

Morgen een andere automaat ophalen.
Zit alleen een BX op gas omheen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: [Beunacties] Wa hoj mit ow bromm'r gdoan

Bericht door Jurrien »

Houd je nou echt nooit op met die BX'en?!
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: [Beunacties] Wa hoj mit ow bromm'r gdoan

Bericht door NIX »

Ik word er ook wel eens een beetje moedeloos van.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: [Beunacties] Wa hoj mit ow bromm'r gdoan

Bericht door Daan1508 »

nielspbr schreef:
Daan1508 schreef:
nielspbr schreef:Waarom zou je terugschakelen als je wil versnellen?
Omdat ik 50 rijd in de 4e versnelling uit zuinigheidsoverwegingen, maar het 2.0 turbodieselblok nog geen turbodruk kan opbouwen bij de toerental.

En in benzinewagens is het meestal ook voordelig om hoogtoeriger te draaien als je wilt versnellen. Bij 100 in de 5 van mijn moeders Twingo versnelt 'ie niet echt meer vlot maar in de 4 wel.

Daarom dus.
Bij 50 rij ik nog in drie, dat is zuiniger als in 4 (volgens de computer), rijdt ook een stuk soepeler.
Inderdaad bij 1250(50 in 4) toeren moet ie er eerst 150 toeren bij hebben om de pees te gaan spannen. Laat ie in drie nu net op 1650 toeren zitten, net 100 toeren onder het toerental van max. koppel(1750-3000)...

ps. dit is een 1.6 (eco)tdi
Tja, misschien is het inderdaad overdreven om het in 4 te doen, maar ik vind het dus wel leuk om te doen, dus ik weerhoud mezelf niet!

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1976
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: [Beunacties] Wa hoj mit ow bromm'r gdoan

Bericht door gerbrandicus »

Schakelen op een motorfiets is leuk, net als toeren maken. Een auto moet geen toeren maken, maar gewoon dik koppel leveren vanuit onderin. Ik geniet juist erg van autorijden, maar een benzine auto icm handbak vind ik echt niet te doen. Ik vind het karakter van in elk geval ongeblazen benzine motoren niet bij auto's passen. Zo'n springerig, toerenmakend blok snap ik weer wel in een sportwagen.

Jurrien: De nieuwe generatie automaten is meestal zuiniger dan de handgeschakelde versie, vanwege minder slip en vooral meer versnellingen.
Een vriend van mij heeft een Peugeot 308 2.0HDI met 6-traps Aisin en die heeft heel weinig slip (veel lock) en schakelt ook snel op. Ook een zuinig bakkie. Oudere automaten zijn meestal stukken minder zuinig. Auto's met de nieuwe generatie automaten zijn gebruikt nog erg duur, want vrij nieuw.
Een Honda Accord diesel automaat zou ik nog interessant vinden, maar flink zwaar (1563kg) en dus duur in de MRB + alleen verkrijgbaar in 150pk, die moet er dan wel flink aan trekken.

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5169
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: [Beunacties] Wa hoj mit ow bromm'r gdoan

Bericht door stoterstangen90 »

Jurrien schreef:Houd je nou echt nooit op met die BX'en?!
het is een fijn ding.

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1976
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: [Beunacties] Wa hoj mit ow bromm'r gdoan

Bericht door gerbrandicus »

Wat ga je met de auto doen? Toch niet slopen hè?

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5169
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: [Beunacties] Wa hoj mit ow bromm'r gdoan

Bericht door stoterstangen90 »

wordt daily driver.

Elke dag de N201 over.
Afbeelding

hotroddax
4T-MSB addict
Berichten: 701
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:29
Bezit: Skyteam DX
C50
CT90
ST50
CRF50
ATC110
CB77
Locatie: Haarlem

Re: [Beunacties] Wa hoj mit ow bromm'r gdoan

Bericht door hotroddax »

He daar rij ik ook elke dag op!
ja dit is dus het broertje van bart.

NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: [Beunacties] Wa hoj mit ow bromm'r gdoan

Bericht door NIX »

En die automaat dan?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5169
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: [Beunacties] Wa hoj mit ow bromm'r gdoan

Bericht door stoterstangen90 »

Die komt niet in de Visa.
Afbeelding

Plaats reactie