Auto vraagje CO gehalte.
Geplaatst: 05 aug 2018 17:40
Elk jaar heb ik moeite om mijn 4x4 grijs kenteken/bedrijfswagen uit 1991 door de keuring te laten komen.
Het co is te hoog zegt men.
Maar ervaring is dat de apk keuringsmeesters er heel vaak naast zitten.
Zo werd mijn oude 4x4 afgekeurd omdat er een gat boven de wielkast zat.
Dat is afkeur als je een zelfdragende carrosserie hebt zoals bij een gewone auto. De 4x4 heeft carrosserie balken en daar mag je dus wel een gat in de wielkast hebben zolang het niet op een draagpunt is.
De keer daarop afkeur omdat ik 'schijnwerpers'er op had zitten en aan kon doen tijdens het rijden.
Deze werklampen mogen volgens de rdw man die ik heb gesproken er gewoon opzitten. Je mag ze alleen niet gebruiken op de openbare weg.
Mijn auto, Suzuki Samurai is uit 1991. Grijskenteken. Heeft een carburateur.
Mijn vraag is aan welke eisen mijn auto moet voldoen.
Wat kan ik veranderen zodat het CO wel aanvaardbaar is. Premium benzine, houdbare benzine, CO2FUEL E85, nieuwe bougies, nieuwe rotor vd ontsteking ???? Graag tips.
De eisen die ik gevonden heb op internet:
Na 31-12-1973
CO eis voor Benzine en LPG (Benzine 4,5% en LPG 1,5% CO)
Dit geld voor Personen en Bedrijfsauto's.
Na 31-12-1985
CO eis voor Benzine max. 0,5%. (alleen als Katalysator en Lambdasensor aanwezig is)
Dit geld voor Personen en Bedrijfsauto's.
Na 30-09-1986
de CO eis voor Benzine max. 3,5%
Dit geld voor Personen en Bedrijfsauto's.
Na 31-12-1994
4-gas test. stationair max 0,5% en verhoogt max. 0,3%. Lambdawaarde tussen 0,97 en 1,03
Dit geld voor Bedrijfsauto's.
Na 31-12-1995
Katalysator en Lambdasensor verplicht voor personenauto's
Na 31-12-1997
Katalysator en Lambdasensor verplicht voor bedrijfswagens
Na 31-12-2005
EOBD test i.p.v. CO meting, 4-gas of roetmeting
Dit geld voor Personen en Bedrijfsauto's.
Na 31-12-2008
EG goedkeurmerk frontbescherming (bullbar)
Dit geld voor Personen en Bedrijfsauto's.
Na 31-12-2011
Pers.auto's moeten een minimale remvertraging hebben van 5,8 m/s2 max. ped.kr. 500 N
Bedr.auto's moeten een minimale remvertraging hebben van 5,0 m/s2 max. ped.kr. 700 N
Het co is te hoog zegt men.
Maar ervaring is dat de apk keuringsmeesters er heel vaak naast zitten.
Zo werd mijn oude 4x4 afgekeurd omdat er een gat boven de wielkast zat.
Dat is afkeur als je een zelfdragende carrosserie hebt zoals bij een gewone auto. De 4x4 heeft carrosserie balken en daar mag je dus wel een gat in de wielkast hebben zolang het niet op een draagpunt is.
De keer daarop afkeur omdat ik 'schijnwerpers'er op had zitten en aan kon doen tijdens het rijden.
Deze werklampen mogen volgens de rdw man die ik heb gesproken er gewoon opzitten. Je mag ze alleen niet gebruiken op de openbare weg.
Mijn auto, Suzuki Samurai is uit 1991. Grijskenteken. Heeft een carburateur.
Mijn vraag is aan welke eisen mijn auto moet voldoen.
Wat kan ik veranderen zodat het CO wel aanvaardbaar is. Premium benzine, houdbare benzine, CO2FUEL E85, nieuwe bougies, nieuwe rotor vd ontsteking ???? Graag tips.
De eisen die ik gevonden heb op internet:
Na 31-12-1973
CO eis voor Benzine en LPG (Benzine 4,5% en LPG 1,5% CO)
Dit geld voor Personen en Bedrijfsauto's.
Na 31-12-1985
CO eis voor Benzine max. 0,5%. (alleen als Katalysator en Lambdasensor aanwezig is)
Dit geld voor Personen en Bedrijfsauto's.
Na 30-09-1986
de CO eis voor Benzine max. 3,5%
Dit geld voor Personen en Bedrijfsauto's.
Na 31-12-1994
4-gas test. stationair max 0,5% en verhoogt max. 0,3%. Lambdawaarde tussen 0,97 en 1,03
Dit geld voor Bedrijfsauto's.
Na 31-12-1995
Katalysator en Lambdasensor verplicht voor personenauto's
Na 31-12-1997
Katalysator en Lambdasensor verplicht voor bedrijfswagens
Na 31-12-2005
EOBD test i.p.v. CO meting, 4-gas of roetmeting
Dit geld voor Personen en Bedrijfsauto's.
Na 31-12-2008
EG goedkeurmerk frontbescherming (bullbar)
Dit geld voor Personen en Bedrijfsauto's.
Na 31-12-2011
Pers.auto's moeten een minimale remvertraging hebben van 5,8 m/s2 max. ped.kr. 500 N
Bedr.auto's moeten een minimale remvertraging hebben van 5,0 m/s2 max. ped.kr. 700 N