Brander

Voor al uw zin en onzin, maar hou het netjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
robertsp
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1950
Lid geworden op: 13 apr 2011 09:03
Bezit: C50, CD50, Amigo
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Brander

Bericht door robertsp »

Je kent ze wel, van die aanstekers met blauwe vlam, weet de naam even niet meer. Groot en klein, maar allemaal eigenlijk net te weinig vermogen om echt wat te kunnen doen.
Nu heeft m'n vader zo'n brander op een gasbus, maar die bussen zijn nogal duur, brander zelf ook dacht ik.
Mij leek het beter om het op zo'n "camping gas" fles met propaan(/butaan) te doen, maar wat heb ik dan allemaal nodig?
Een tank, een drukreduceerder of is een manometer nodig?, een brander, maar wat voor een?

Het hoeft geen plasmasnijder te worden, als zo'n brander dat kan wanneer je een cilinder aansluit prima, maar moet gewoon goede vlam krijgen zonder.
Ik ken wel de onkruidbrander, die gaat gewoon met een reduceerder en dan een "waakvlam" en met de hendel voluit. Weet alleen niet of dat te grof is voor mijn doel of dat je preciezer moet kunnen regelen.
Ik wil het gebruiken voor metalen te buigen en smelten.
Smelten van lood en tin en dergelijke, met lage smelttemperatuur al ga ik dat misschien met een kerosinestelletje doen. Buigen van alu, messing, staal/ijzer en zulks.
Met ding wat ik nu heb is een ongeveer 3mm messing buisje al lastig te doen. Stalen staafjes van theezeef ging wel, maar die zijn ook niet hol.

Met zo'n gasfles leek mij in ieder geval het goedkoopst? En als ik er dan ook nog een bunsenbrander op aan kan sluiten zou helemaal mooi zijn.
Sloten en replica sleutels Sleutels verkrijgbaar bij verschillende 4takt boeren.

Gebruikersavatar
robertsp
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1950
Lid geworden op: 13 apr 2011 09:03
Bezit: C50, CD50, Amigo
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Brander

Bericht door robertsp »

Plasmasnijder bedoel ik niet, die werken op acetyleengas oid iirc. Weet niet meer welk woord ik bedoel.
Moet iig goed hardere metalen kunnen buigen. Hardsolderen moet dan ook wel lukken likkt me.
Sloten en replica sleutels Sleutels verkrijgbaar bij verschillende 4takt boeren.

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1165
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Brander

Bericht door gonzo »

Volledig tegen je advies in ga ik je toch proberen te helpen. Ik heb deze thuisAfbeelding
Past op grotere gasflessen zoals jij bedoeld voor bbq e.d. Verkrijgbaar bij de bouwmaterialenzaken, niet bij dhz. Kun je red3lijk doseren dor kraantje op de fles. Vlam is wel groot/grof maar heet krijg je het. Ik smelt er lood voor kogels mee. Succes.
Try and die techniek....... love it.

Gebruikersavatar
robertsp
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1950
Lid geworden op: 13 apr 2011 09:03
Bezit: C50, CD50, Amigo
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Brander

Bericht door robertsp »

Ja die ken ik, maar mijn armen zijn niet zo lang, dus verhitten en buigen tegelijk gaat niet.
Afbeelding zo'n soort mond bedoel ik dus.
Zo'n onkruidbrander heb ik ook voor lood gebruikt, werkt goed. Heb alleen geen pelletmal. Schiet je vuur of lucht? Ik bewaarde altijd m'n pellets en smolt het om, heb nog een ingot met die legering liggen. Nu is het een zooitje nadat bakje met verschoten pellets omviel.
Sloten en replica sleutels Sleutels verkrijgbaar bij verschillende 4takt boeren.

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1165
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Brander

Bericht door gonzo »

Die lange buis kun je er tussen uit schroeven. Echt handig, vandaar niet verkrijgbaar bij praxis, gamma e.d.
. Ik schiet met vuur, kkg bsa no12 uit 1912, gkg k98 8x57 uit 1943, gkg .30m1 uit 1952 en nog voorlaadrevolver repro .45
Helaas door corona al lang niet meer kunnen knallen....
Try and die techniek....... love it.

Gebruikersavatar
robertsp
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1950
Lid geworden op: 13 apr 2011 09:03
Bezit: C50, CD50, Amigo
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Brander

Bericht door robertsp »

Nee, dan hadden we de zombie apocalyps moeten hebben.
Ik heb co2 pistool, knikloop russisch ding en knik geweer.
Geweer wil ik eigenlijk alweer vanaf. Liever een match geweer, of gewoon een pcp, maar dan wel met regelaar. Ik schoot eerst met .. geen idee meer hoeveel bar .. en op mijn afstand ging m'n kogelvanger eraan.

Ik wil overigens wel ruilen hoor, kun je in je tuin plinken :)

Hoe staan ze in jou club tegenover luchtschieters? Open of afwerend?
Sloten en replica sleutels Sleutels verkrijgbaar bij verschillende 4takt boeren.

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1165
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Brander

Bericht door gonzo »

Open. Schietsport is schietsport. Vinden het alleen raar dat wij niet op dier of mensachtige targets/kaarten mogen schieten, terwijl airsoft wel mag knallen op elkaar. Wij moeten minimaal 18 schietbeurten maken om bekwaam met onze wapens om te kunnen gaan, mogen alleen op de baan en zeker niet in het openbaar dragen, ik dacht een gemiddelde agent maar 5 keer....en die loopt tussen ons in mijn zijn knaller. wie moet er nou bekwaam om kunnen gaan met zijn wapen denk ik dan
Try and die techniek....... love it.

Gebruikersavatar
robertsp
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1950
Lid geworden op: 13 apr 2011 09:03
Bezit: C50, CD50, Amigo
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Brander

Bericht door robertsp »

Veel zijn niet open. Misschien tegenwoordig, maar toen ik begon niet. Ik mag wel op metalen dieren schieten afaik?
Krommer vind ik dat we met lucht niet op ongedierte mogen schieten. Volgens mij is de nickname van mijn pistool iets van rat catcher.
Je kunt gewoon Joule eisen stellen, als je ziet wat voor luchtspul in de handel is. Willen ze alweer gaan verbieden omdat er ooit een halve persoon iets verkeerds heeft gedaan.
Verplichte schietbeurten zijn vervelend. Het relatief vrije aan lucht is fijn. Voor lange afstanden moet je wel even zoeken buiten, omdat je wel eisen hebt qua omheining. Oh en steeds meer loodvrij en dat zuigt. Pellet lijkt door de snelheid van het geluid te gaan en daar zijn ze niet voor gemaakt.

Overigens bedoel je met mensachtig gewoon die zwarte sylhouetten neem ik aan?
Een percentage agenten krijgt ook een real life oefening, dat noemen ze dan maar een waarschuwingsschot.

Wat voor legering giet je?
Sloten en replica sleutels Sleutels verkrijgbaar bij verschillende 4takt boeren.

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1165
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Brander

Bericht door gonzo »

Legering? Haha, ik giet daklood...... werk regelmatig in de sloop, en dan kan ik nogal eens gratis wat meenemen om te gieten. Pa giet er zijn kanonskogels mee ( het is erfelijk ja)...
Mijn zoon is ook al besmet met knalleritis.
Try and die techniek....... love it.

Gebruikersavatar
robertsp
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1950
Lid geworden op: 13 apr 2011 09:03
Bezit: C50, CD50, Amigo
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Brander

Bericht door robertsp »

Nice, nou bij mijn lood zit er een beetje van wat ander spul bij, reden weet ik niet meer.

Oo mooie bron, ik heb amper nog lood en tin ook niet, dat hebben ze dacht ik ook wel bij de sloop, is alleen iets kostbaarder.
Zo'n bedrijf waar wij ons spul altijd wegbrengen doet daar niet aan als mijn geheugen mij niet in de steek laat.
Ik wil best wel iets meer dan de schroot dagwaarde, schoonmaken kan ik tot een bepaald punt zelf ook wel. Vooral tin heb ik graag ivm aanraakveiligheid kinderen (nee dat zijn dan geen kogels :p )
Als je een keer voor een kleine prijs een zooi tin kan meenemen, graag :)

Wat voor kanon schiet hij? Modelbouw? Ik zag eerst wel leuke, maar kan niet aan kruit komen en dat zelf maken is niet zo plezant vind ik.
Sloten en replica sleutels Sleutels verkrijgbaar bij verschillende 4takt boeren.

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1165
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Brander

Bericht door gonzo »

Mod3lbouw :lol:
Nee echte shit, nk zelfs
Afbeelding

Afbeelding
Foto 1 zie je ongeveer de grootte.... 45mm. Die 2 mortieren ervoor zijn ook van hem, doet ie saluutschoten mee
Try and die techniek....... love it.

Gebruikersavatar
se7ven
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1018
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:33
Bezit: 2x ss50 k3, 1x ss50 k1, bami: 3x 'monkey',1x jc knight
Locatie: regio Amersfoort

Re: Brander

Bericht door se7ven »

robertsp schreef: 12 apr 2020 12:47 Ja die ken ik, maar mijn armen zijn niet zo lang, dus verhitten en buigen tegelijk gaat niet.
Afbeelding zo'n soort mond bedoel ik dus.
Zo'n onkruidbrander heb ik ook voor lood gebruikt, werkt goed. Heb alleen geen pelletmal. Schiet je vuur of lucht? Ik bewaarde altijd m'n pellets en smolt het om, heb nog een ingot met die legering liggen. Nu is het een zooitje nadat bakje met verschoten pellets omviel.
Zo'n soort brander gebruik ik om aluminium antennes te solderen (durafix).
To Lose Means Nothing. To Win Doesn't Mean Anything. To Improve, that's Everything.
Voor al uw trainingen : http://www.in-training.nl/
Afbeelding

Gebruikersavatar
robertsp
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1950
Lid geworden op: 13 apr 2011 09:03
Bezit: C50, CD50, Amigo
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Brander

Bericht door robertsp »

Mijn vader heeft zo'n soort, maar die miept altijd dat het gas zo duur is. En zo'n gewone tank kost niet zoveel afaik.
Bij HBM gekeken en dan kom ik uit op dit: https://www.hbm-machines.com/producten/ ... eerbrander
En dan nog een drukregelaar en tank erbij.
Maar je kunt daar wel niet mee regelen hoeveel lucht erbij komt, dat is wel jammer.
Met die busjes zit er wel een groot verschil tussen de prijzen, maar ook maximale te behalen temperaturen. Ik moet sowieso de 100 graden C wel kunnen behalen het liefst. Geen idee of dat kan butaan/propaan mengsel of dat je sowieso al een duurder mengsel nodig hebt. (In dat geval zou ik gewoon twee branders kopen).
Sloten en replica sleutels Sleutels verkrijgbaar bij verschillende 4takt boeren.

Gebruikersavatar
robertsp
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1950
Lid geworden op: 13 apr 2011 09:03
Bezit: C50, CD50, Amigo
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Brander

Bericht door robertsp »

gonzo schreef: 12 apr 2020 20:21 Mod3lbouw :lol:
Nee echte shit, nk zelfs

Foto 1 zie je ongeveer de grootte.... 45mm. Die 2 mortieren ervoor zijn ook van hem, doet ie saluutschoten mee
Ik weet nog wel een plek waar hij ze mag afvuren? :)
Hoe zit dat met vergunningen precies? Wat las dat modelbouwschepen op bepaalde dagen in samenwerking met de landmacht ofzo hun kanonnen konden afvuren.
Je moet gewoon een blik zwartkruit kunnen halen bij de bouwmarkt ofzo. :)
Sloten en replica sleutels Sleutels verkrijgbaar bij verschillende 4takt boeren.

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1165
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Brander

Bericht door gonzo »

Vergunning is gewoon een wapenverlof...... In principe mag ik er nog 1 bij laten schrijven, wel max 45mm helaas. Voor mortieren is er een andere regeling, en saluutschoten moet men weer regelen met de gemeente......
Try and die techniek....... love it.

Plaats reactie