Nieuw Honda SS50 project

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Nieuw Honda SS50 project

Bericht door NIX »

Naaldlagers lekker laten zitten, kogellagers ook, tenzij ze duidelijk speling vertonen of kraken als je eraan draait, bekijk de nokken van het tandwiel van de 3e, ja kruklagers gaan heel makkelijk uit het carter en heel moeilijk van de kruk, vervang de schakelpennen en de middenpakking en indien nodig de kickas. Reviseren betekent vervangen wat versleten is en laten zitten wat nog goed is. Domweg alle lagers vervangen is geen reviseren, dat is partsthrowing met ook nog het risico dat je verkeerde lagers pakt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

waldrocker
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 95
Lid geworden op: 03 nov 2010 03:56
Bezit: Honda SS50 K1
Locatie: Fryslan

Re: Nieuw Honda SS50 project

Bericht door waldrocker »

Bij deze wat foto's van het motorblokje. Er zat nog weinig olie in verder heeft men een keer een verkeerde lengte bout gebruikt zodat er een stukje uit de carterhelft is gebroken. Dit hindert verder niks gelukkig. Ook was het olie filter aardig smerig.
Ook was de schroef/moer boven op de schakeldrum los zodat de gear selector vast zat. Verder niks verbogen volgens mij.

Afbeelding

Er zat maar een paar druppen olie in het blok hopelijk verder geen schade van gehad.

Afbeelding

Afgebroken stukje door gebruik van een te lange imbus denk ik.

Afbeelding

Ook was de borgmoer van de koppelingsplaten verdraaid en aardig beschadigd. Ik moet nog even een nieuwe borgmoer en borgplaatje bestellen.

Afbeelding

De kruiskop links bovenin de foto zat los zodat de gear selector tussen de borgring en de drum selector zat.

waldrocker
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 95
Lid geworden op: 03 nov 2010 03:56
Bezit: Honda SS50 K1
Locatie: Fryslan

Re: Nieuw Honda SS50 project

Bericht door waldrocker »

Afbeelding

Erg vuil smeerolie filter.

Voor de rest ziet het blokje er wel goed uit dacht ik???

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door waldrocker op 22 jan 2012 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.

waldrocker
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 95
Lid geworden op: 03 nov 2010 03:56
Bezit: Honda SS50 K1
Locatie: Fryslan

Re: Nieuw Honda SS50 project

Bericht door waldrocker »

NIX schreef:Naaldlagers lekker laten zitten, kogellagers ook, tenzij ze duidelijk speling vertonen of kraken als je eraan draait, bekijk de nokken van het tandwiel van de 3e, ja kruklagers gaan heel makkelijk uit het carter en heel moeilijk van de kruk, vervang de schakelpennen en de middenpakking en indien nodig de kickas. Reviseren betekent vervangen wat versleten is en laten zitten wat nog goed is. Domweg alle lagers vervangen is geen reviseren, dat is partsthrowing met ook nog het risico dat je verkeerde lagers pakt.
Hallo NIX,

Bedankt voor je info, met de schakelpennen bedoel je de vier pennen die op de drum zitten? Gebruiken jullie trouwens ook loctide om bepaalde moeren vast te zetten? Mede omdat de drum kruiskop los zat en bijna er uitviel.

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuw Honda SS50 project

Bericht door niek is ik »

Voor die kruiskop zou ik loctite gebruiken... Of echt goed vast draaien. Lopen wel vaker los na een operatie.
Schakelpennen bedoelt Nix de pennen die de schakelvorken in de wals houden./

Verder zie ik niks zorgwekkends, enkel lijkt op het blote oog vanaf hier je olie pomp tandwiel, dus distributie versleten.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Nieuw Honda SS50 project

Bericht door Eric »

Schakelpennen zijn pennen die in je schakelvorken zitten en in de gleuven van de drum glijden. Deze verwijder je door een soort veertje uit de vork te wippen en en dan kan hij er zo uitvallen.
Sommige mensen gebruiken Loctide. Ik zelf niet.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

butt head
moppersmurf
Berichten: 8904
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Nieuw Honda SS50 project

Bericht door butt head »

Eric schreef:Sommige mensen gebruiken Loctide. Ik zelf niet.
ik ook niet. gewoon goed vast draaien dat je hem net niet over de kop draait dan gaat het vaak goed.
het is mij nog niet overkomen dat hij los gelopen is.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Nieuw Honda SS50 project

Bericht door NIX »

Die koppelings borgmoer is gewoon een keer los- of vastgeslagen. Dan ziet ie er zo uit. Ik gebruik ze gewoon opnieuw, kan prima. De borgplaat is ook prima te hergebruiken, alleen pak je een ander lipje dan degene die de laatste keer is omgebogen.

Wat de anderen zeggen over de schakelpennen.

Ik zou wel locktite of teflontape pakken voor de bout die in dat doorgedraaide gat gaat, anders blijft dat lekken.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuw Honda SS50 project

Bericht door niek is ik »

of dicht laten lassen, of dicht maken met metaal kit of hoe dat heet...

OF een ander carter helft scoren, die kosten ook de wereld niet, is het gelijk netjes.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

waldrocker
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 95
Lid geworden op: 03 nov 2010 03:56
Bezit: Honda SS50 K1
Locatie: Fryslan

Re: Nieuw Honda SS50 project

Bericht door waldrocker »

Vandaag weer even lekker bezig geweest op cometisch gebied. Ik heb de deksels en carterhelftem maar even onderhanden genomen. Ik moet wachten op wat kleine onderdeeltjes voor de opbouw van het blok. Dus schuurpapier en poetslappen opgetuigd en gaan met die banaan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ps inspectie dekseltje moet nog. Staat niet dat wit bij de rest. :wink:

waldrocker
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 95
Lid geworden op: 03 nov 2010 03:56
Bezit: Honda SS50 K1
Locatie: Fryslan

Re: Nieuw Honda SS50 project

Bericht door waldrocker »

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het blokje weer in mekaar aan het zetten maar vindt dat de versnellingen niet lekker door gaan. Komt dit mede omdat je geen draaiende motor hebt. Ik neem aan dat wanneer de tandwielen in elkaar grijpen en de schakelvorken op de juiste plaats zitten en ook alle borgings-clips en afstandsringen de versnellingbak er maar op een manier in gaat?

Want nu heb ik het gevoel dat hij de ene keer wel door de versnellingen heen gaat en de andere keer niet.

Ik hoor graag va u.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Nieuw Honda SS50 project

Bericht door nielspbr »

Met de hand je as verdraaien terwijl je schakelt.

waldrocker
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 95
Lid geworden op: 03 nov 2010 03:56
Bezit: Honda SS50 K1
Locatie: Fryslan

Re: Nieuw Honda SS50 project

Bericht door waldrocker »

Gisteren nog even bezig geweest maar door de bare temperaturen in mijn garage eerst maar een goede kachel gekocht. De ijsbloemen sronden op de ramen. Ik heb de carter helften ontdaan van oude pakkingen en begonnen met opbouwen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook begonnen met de tank, deze ontdaan van de laklaag en dadelijk de deuken plamuren. En ook het hitte schild onderhanden genomen alleen wil de zwarte verf niet echt houden op het chrome werk. Dus dit begint weer wat te bladeren.

Afbeelding
Afbeelding

Ook was de buddy niet meer te herstellen, alle haakje om een nieuw dek er over heen te trekken waren afgebroken. Dus daarom maar een nieuwe buddy besteld.

Afbeelding
Afbeelding

Dit weekend weer verder met het blokje, nog een vraagje:

Hoe vast moet de m6 bout die aan de schakeldrum zit(achter de rubberen dop)

yannicks90
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 168
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:02
Bezit: honda ss
honda s90 "66
Locatie: België

Re: Nieuw Honda SS50 project

Bericht door yannicks90 »

blokje ziet er mooi uit! het hitteschild spuit ik zelf altijd met stovenverf. dat pakt goed op chroom en gaat er niet af met de warmte.

Gebruikersavatar
ReezYard
4T-MSB addict
Berichten: 687
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
Locatie: Cheese Town (N-H).
Contacteer:

Re: Nieuw Honda SS50 project

Bericht door ReezYard »

waldrocker schreef: Afbeelding
Chapeau, hoor! Om met deze temperaturen te sleutelen! :wink:
Dat houten frame waarop je aan het blok kunt sleutelen is geniaal.
Zou ik de maten van je mogen hebben?

Dank bij voorbaat!
Cheers, Richard.
Groet, ennuh...... gas zit rechts!

Afbeelding

Plaats reactie