Deze moet mooi lichtbruin/geel/goudkleurig doorzichtig zijn. En op peil.
Peilen doe je door de peilstok niet er in te draaien en de brommer precies recht te zetten! en
pas nadat de motor minimaal 5 min niet gedraaid heeft.
Is de olie donkerbruin, antraciet of zwart dan verversen.
Als je onzeker bent er over en zekerheid wilt, dan gewoon verversen, er gaat niet eens een liter in dus kost niets.
Olie verversen doe je volgens de boekjes om de 1600km.
Was het luchtfilter schoon in benzine, goed drogen en dan even dun met wat luchtfilterolie inspuiten.
Houd de ketting mooi op spanning, niet strak als een riem! Zand en vuil van de buitenkant verwijderen, en inspuiten met wat kettingspray.
Kleppen stellen 0,05mm om de 5000km.
Bougie schoonmaken en afstellen op 0,7mm vervangen om de 10.000km.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Heb de vorige eigenaar even gevraagd wanneer die ververst was en dat is nu ongeveer 500 km geleden. Dus dat kan nog wel even mee en olie is ook nog doorzichtig. En de kleppen dienen met koude motor gesteld te worden? Zo is het bij mijn kever wel namelijk.
kleppen inderdaad met een koude motor stellen. metaal zet uit als het warm is. als je hem stelt als hij warm is dan gaat hij tikken en heb je de kans dat je klepstelen inslaan. waar door hij slecht tot niet meer af te stellen is.
het beste kan je dus 's ochtends voor je gaat rijden de kleppen stellen. een punttang en een ring sleutel 8 kan je het mee redden. maar bij de wel bekende handelaren kan je een tool kopen er voor kost 10.- volgens mij.
nog een puntje voor de olie. zorg dat hij geschikt is voor een natte plaat koppeling. als hij dat niet is dan heb je de kans dat de koppeling gaat slippen.
olie ook nemen speciaal voor moto's en niet voor auto's.
sommige blokken, vooral de koppeling dan, verdragen geen olie voor auto's. De koppeling bij een wagen draait niet in de olie en dus zit er een bestanddeel "minder" in. Probleem dat sommigen ondervinden: slippende koppeling.
Wie weet wat dit voor Carburateur is en hoeveel MM? En waar zijn de 2 open liggende slangetjes voor aan de voorzijde (1 op de vlotterbak en 1 ter hoogte van de schuif)
Bedoel je : die maar aan één kant ergens aangesloten zijn?
Er kunnen er 3 op zitten.
Echter eentje is er zeker aan twee kanten aangesloten, dat is die van foto 2 dat is de benzinetoevoerslang.
Dan kunnen er nog twee zijn, eentje onder aan de vlotterbak, dat is een aftap/overloop van de vlotterbak.
en misschien nog eentje, de verluchting van de vlotterbak.
Gr. Wim.
Laatst gewijzigd door wim V8 op 29 apr 2017 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Maar de onderste is de aftap/overloop van de vlotterbak, die hoort naar beneden naar de straat.
De bovenste is de verluchting van de vlotterbak, die zou naar een luchtfilterhuis kunnen gaan of koolfiltertje(milieuding)
maar die mag technisch gezien ook gewoon ergens loshangen.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Oke dus de overloop van de vlotterbak kan beter naar beneden hangen ? En herken je de carburateur ook? Ben benieuwd welk merk en formaat het is. ik zie iets vaag staan van 'dekni'? maar daar kan ik niks op googlen.
Het is een chinees merk, daar zijn er zoveel van, zelfs merkloos.
Ik zie PZ staan. Staat daar een getal achter ik denk 12, 16 of 19.
Er kan op meer plekken PZ staan met een getal, zoek maar eens.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.