Waarom ik aan dit project wou beginnen is mij een wonder, maar verkopen zal wel niks worden dus aan de slag maar!
![Afbeelding](https://img.hondavereniging.nl/fotos/msb/2021_01/6728951217.jpg)
![Afbeelding](https://img.hondavereniging.nl/fotos/msb/2021_01/5730458647.jpg)
![Afbeelding](https://img.hondavereniging.nl/fotos/msb/2021_01/0264480446.jpg)
![Afbeelding](https://img.hondavereniging.nl/fotos/msb/2021_01/9041325450.jpg)
![Afbeelding](https://img.hondavereniging.nl/fotos/msb/2021_01/4901686260.jpg)
Frame ziet er nog hartstikke netjes uit, geen gekke roest, alles keihard en het rollend frame nog in hele nette conditie. Dat watergekoeld blokje zit er puur en alleen in om te kijken of het past. Nieuw type koppelingsdeksel past dus net niet in het frame. Moet ook een blok zien te vinden met een onderliggende startmotor mocht ik ooit nog hoop hebben om een originele treeplank er op te monteren. Zat dus te denken om een yx50 blok te halen met zo'n startmotor en om te bouwen naar semi automaat.
Tenzij iemand hier heel toevallig een treeplank en carb heeft liggen zal hij sowieso niet helemaal origineel worden dus daar ga ik ook niet de moeite voor doen voorlopig. Mijn eerste doel is om hem mechanisch helemaal netjes te maken zodat ik een goede startpunt heb om van te werken. 50cctje semi automaat er in, scooter uitlaat aanpassen, een koplamp zien te vinden die er in past, een zadel zien te regelen die er enigszins netjes op past en hem op kenteken zien te krijgen. Wat er daarna mee gebeurt zien we dan wel weer maar ik heb zo'n gevoel dat dit echt een geniaal ding gaat worden om op te rijden naast mijn tergend saaie Kymco brommers.
Over mijn Kymco's gesproken, ik weet niet of het verboden is om dat woord hier hardop te zeggen maar ik ben toch wel aardig trots op mijn verzameling.
De eerste gaat om een Kymco Activ uit 2006 die ik samen met een donor Activ heb gekocht. Had toen nog een mooie 7300 kilometer op te teller staan. Inmiddels zijn we een half jaar verder en staat hij al op 18500 kilometer
![Shocked :shock:](./images/smilies/apple_icon_eek.png)
Donor Activ heeft geen papieren en loont ook niet om op kenteken te zetten dus die gaat netjes in opslag mocht ik nog wat nodig hebben.
![Afbeelding](https://img.hondavereniging.nl/fotos/msb/2021_02/1635224451.jpg)
![Afbeelding](https://img.hondavereniging.nl/fotos/msb/2021_02/5017258046.jpg)
![Afbeelding](https://img.hondavereniging.nl/fotos/msb/2021_02/0108763556.jpg)
![Afbeelding](https://img.hondavereniging.nl/fotos/msb/2021_02/5016878710.jpg)
Deze is in de loop van de tijd aangepast en voor een korte periode zat er zelfs een watergekoeld 130cc blokje in dat gruwelijk hard ging. Vond het maar niks voor een bromfiets dus dat was ook weer van korte duur.
Waar ik nooit spijt van heb gekregen zijn de Mitas MC11 banden die ik er per direct er op heb gedaan. T ging van zoeken in de bochten naar grip en eerlijk zelfs iets minder comfortabel naar enorm veel grip en veel vertrouwen. Vanaf nu dus alleen maar die banden bestellen.
Dit is mijn dagelijks vervoer dus ik vond een windscherm wel erg fijn. Scooter gehalte ligt gevaarlijk hoog maar qua comfort is deze bromfiets toch wel echt de goldwing onder de bromfietsen, nog nooit op een brommer gereden met zo'n goed zadel en zitpositie. Heb er ook voor de gein een bandendruk monitor op gedaan
![Very Happy :D](./images/smilies/apple_icon_e_biggrin.png)
Voor de rest nog een kleine digitale toerenteller en klokje er op. Usb lader is uiteraard ook present. Na heel lang zoeken eindelijk het originele draagrekje er voor gevonden. Deze zijn zo moeilijk te vinden dus om te zorgen dat ik het niet nog een keer hoef te doen ook meteen gestraald en gespoten. Trekhaak er aan en een fietskarretje compleet met rij, rem en knipperlichten.
Een complete restauratie staat wel in de planning, niet omdat hij er hard aan toe is maar om te zorgen dat hij niet over paar jaartjes helemaal rot is. Stralen, powdercoaten en kleine dingen opknappen.
En dan de derde Kymco die er later bij is gekomen. Een goed gebruikte Nexxon uit 2007
![Afbeelding](https://img.hondavereniging.nl/fotos/msb/2021_02/0893606138.jpg)
Stond 39000 kilometer op toen ik hem kocht. Kappen zijn beschadigd hier en daar door n ongeluk maar is wel redelijk netjes gerepareerd. Heb m voor heel weinig weten te kopen en aangezien hij absoluut niet netjes was zou het mijn pekelfiets worden om lekker mee te raggen.
Uuuuh
Hij blijkt eigenlijk nog best goed te rijden......
Blok loopt perfect soepel, houdt nooit in, start altijd perfect in 1 keer ook nu het -5 is. Hoe dan! ding is waarschijnlijk nooit afgesteld Hij heeft wel de hele bekende kymco stotter in zn 1 waar alle Activ's Nexxon's last van hebben.
In tegenstelling tot de Activ heeft deze achter ook een schijfrem. Om kosten te besparen hebben ze dezelfde grote schijf en klauw met dubbele zuigers ook achter gebruikt dus al kijk je naar het rempedaal blokkeert het wiel al.
![Laughing :lol:](./images/smilies/apple_icon_lol.png)
Zadel is een broodplank deluxe... En de achterveren zijn lekker stug. Stuur zit lager dan bij de Activ. En precies om die redenen rijdt het precies als een cee. De Activ is echt fantastisch op elk vlak maar qua rijden heeft het veel minder weg van een cee dan dat je zou verwachten. Zie het maar als een verre neef. Maar de Nexxon is 100% een bloedverwant, troonopvolger en een evolutie. Inspireert vertrouwen in de bochten zelfs met de gare banden die er onder zit, rijdt strak en is nog redelijk vlot ook.
De laatste is een echte Hollandse cee die er aardig zielig bij staat
![Afbeelding](https://img.hondavereniging.nl/fotos/msb/2021_02/0073197340.jpg)
![Afbeelding](https://img.hondavereniging.nl/fotos/msb/2021_02/6153627373.jpg)
![Afbeelding](https://img.hondavereniging.nl/fotos/msb/2021_02/7152653532.jpg)
Frame was al niet braaf en is er ook niet beter op geworden nadat ik hem 2.5 jaar door weer, wind, lange roadtrips en zelfs een zandstorm heb gesleept. Was een machtig leuke brommer om op te rijden maar is nu op een welverdiende pensioen gezet. restauratie plannen zijn er uiteraard wel maar gezien de staat van dat ding gaat dat echt een enorm project worden. Nog steeds wel mijn grootste liefde en zwakte dus hij zal en moet ooit weer op de weg rijden. Een dag zonder een cee in bezit is een dag niet waardig om te leven.